30.000kr låter väl lite dyrt för en v70 på 31.000mil. Jag skulle nog inte ge mer än 19.000 men det är ju jag.
 
Precis vad jag tycker också rent generellt. Men sen finns det undantag också så klart.
Jag har en Fabia från 02 som har gått 20000 mil. Egentligen så har det inte varit några större fel på den, men det mesta krånglet har inträffat före 10000 mil. Efter det så har bara slitdelar bytts. Och det sker ju på alla bilar så det räknar jag inte in. Antingen så skall man byta ofta och till nytt typ var tredje år eller så kör man begagnat och kör det till det är skrot.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
En sak till. Tyvärr så är ki inte Volvos kvalitet vad det en gång har varit. Sista riktiga volvon var 850 serien. Sen har det gått utför. Farsan har en 850 -97 som knappt har behövt vara på verkstad förutom service. Brorsan har kört v70 sen de kom och där har det alltid varit reparationer av framvagnar, kränghämmar stag mm.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Mina bilar har gått runt 25 när de köps, sen kör jag tills rosten börjar härja för mycket, brukar bli 6-7 år och kanske 15-16 000 mil.
Sköter allt skruvande själv och sedan ett par år köps i stort sett alla delar från England eller Tyskland för mellan 1/3 och 2/3 av vad det kostar i Sverige, säg halva priset i snitt med frakt. Gäller även olja fö.
Bildelar är ruggigt överprissatta i Sverige.
9500 låter otroligt dyrt för bara nya skivor och belägg men Volovo verkar vara dyra på verkstadsjobb, beror det på alla företags- och tjänstebilar där företaget betalar verkstadsnotan?
Hitta en bra liten verkstad så kan du nog komma undan lite bättre.
 
Totem skrev:
En sak till. Tyvärr så är ki inte Volvos kvalitet vad det en gång har varit. Sista riktiga volvon var 850 serien. Sen har det gått utför. Farsan har en 850 -97 som knappt har behövt vara på verkstad förutom service. Brorsan har kört v70 sen de kom och där har det alltid varit reparationer av framvagnar, kränghämmar stag mm.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
Är nog så med de flesta bilmärken, tyvärr.
 
Nimajneb skrev:
Man byter nästan alltid försent, speciellt om man inte har lust att skruva själv. Har man hamnat i tankarna att man borde byta är man redan sent ute.

Mina personliga åsikter är att man bör byta senast:

Franska, italienska, spanska, tjeckiska, koreanska, Opel o Ford bilar 10-15000 mil

Japanska, VW, BMW o Audi 15-20k

Volvo o Mercedes 20-25k
Har samma åsikt om dig. Tänk dock på att det finns alltid någon som köper dessa bilar.
Jag skulle tilläga att bara GDS bör ha mycket slitna/äldre bilar. I TS fall, hade jag bytt bilen snarast möjligt. Och ta för vana att inte lämna in på märkesverkstad bilar som gått mer än 18000-20000 mil!

Synd att TS har redan lagt ut så mycket på bilen. Jag har en erfarenhet av, att om bilen börjar "rasa" fortsätter det. Sälj eller bytt upp dig medan bilen fungerar. Bättre förlora det du gör nu, än bli tvingat till mer "investeringar". :surprised:

Det är inget fel i Volvo. Har haft olika modeller sen början av 80 talet. Sen gjorde en dumhet att köpa en Peugeot. Vad jag ångrar mig :(

Idag kör vi V70N som vi är mycket nöjda med.

Sälj innan din bil rasar mer.
 
raveper skrev:
30.000kr låter väl lite dyrt för en v70 på 31.000mil. Jag skulle nog inte ge mer än 19.000 men det är ju jag.
Håller med. Om nån är villig att ge 30, ta pengarna och spring :)
 
Man kan begära hur mycket som helst. Frågan är vad man får!
Tittar man på Blocket, verkar ett pris 15-20000 vara rätt.
Bilar är inga fastigheter. Bara rasar i värde.
 
BigGitt skrev:
Bilar är inga fastigheter. Bara rasar i värde.
Med några få undantag. Jag köpte en gång en folkabuss för 7000:-, och sålde den ett par år senare (utan att ha lagt ner något på den) för 8000:-:)
 
tack för svaren.

Jo jag slutade lämna in bilen på Volvo för ett bra tag sedan, men i detta fallet hade jag inget val för de billigare verkstäderna hittade inte felet med klonkadet... då tänkte jag att det är lika bra att lämna in den till de som kan volvo.

Kostnaden för bromsbyte var inklusive bromsok för tre hjul.

/S
 
Korkad fråga kanske men om man nu tänker märkesverkstad enbart kan man "spara" pengar genom att ta en kort bilsemester till tex tyskland lämna in bilen på en märkesverkstad och få sin semester på köpet.
Givetvis beroende på vad man får gjort på bilen (icke att förglömma att bilen rimligtvis är fylld av tysk öl på vägen hem)
 
ikeo skrev:
Korkad fråga kanske men om man nu tänker märkesverkstad enbart kan man "spara" pengar genom att ta en kort bilsemester till tex tyskland lämna in bilen på en märkesverkstad och få sin semester på köpet.
Givetvis beroende på vad man får gjort på bilen (icke att förglömma att bilen rimligtvis är fylld av tysk öl på vägen hem)
Och sen byter man stötdämpare när man kommit hem :)
 
Göran.W
Man kan reparera en gamal bil för rätt många kronor innan det är lönt att byta.
Räknar man in värde minskningen på en nyare bil och den dyrare försäkringen blir det oftast mest ekonomiska att hålla den gamla vid liv så länge det går.
Vill man vara riktigt ekonomisk köper man en ny besiktigad gamal häck för 4 000 kr som man kör till den rasar eller inte går igenom besiktningen.
På en sån bil räcker trafik försäkring och bara där spar man några tusen om året.
 
Om syftet med bilen bara är att ta sig mellan A och B och du struntar i hur fräsch den känns etc. så är jag ganska övertygad om att det är billigast att behålla bilen tills den behöver repareras för mer än den är värd. (Och sedan sälja den i delar om man vill ha ut max och har tid att skruva lite.)
Jag tror inte hellar att du får några 30000 för den.

Det är ju mycket psykologi i det här med reparationskostnader. Om man har en bil i 10000kr-klassen och på kort tid lagt ut 15000 kr på reparationer så känner man sig lätt korkad och tycker att man borde gjort sig av med den tidigare. Men lägger man samma belopp på reparationer på en bil värd det tiodubbla så reflekterar man inte över det trots att det ändå är en mycket sämre affär totalt p g a att värdeminskningen är mycket större.

Min erfarenhet (som är ganska begränsad till just Volvo) säger i alla fall att så länge man har en hyfsat välskött bil så stiger inte reparationskostnaderna speciellt mycket för att den börjar bli gammal utan planar ut någonstan efter 15000 mil. (Med undantag för om man måste lämna in den för rostlagning då.)
I dom fallen det plötsligt blir en jätteboom med reparationer så är det väl oftast för att någon fuskat med underhållet tidigare. T ex:
* Villkorlig besiktningsanmärkning på glapp i styrled - dyrt, men det blev ju ingen ombesiktning så jag behöver ju inte fixa det nu. (Vid nästa besiktning så är det glapp på ett flertal ställen i framvagnen.)
* Kylaren läcker visst - äh, i med lite läcktätning från Biltema bara.
* Ojdå, ABS-lampan lyser. Tur att den går att skruva ur.
* Besiktning i morgon...dags att torka bort det värsta oljeläckaget.
* Trasigt avgasrör, äsch med lite lagningspasta så går det också igenom besiktningen.
Ingen höjdare om man råkar köpa en sådan bil.

Sedan finns det ju några fler fördelar med en äldre bil, t ex:
* Inget behov att slänga ut pengar på mer än trafikförsäkring.
* Havererar den långt hemifrån så är det bara att ringa närmsta skrot iställer för att tvingas lämna i den på verkstad. (Gäller väl främst de som har en bil i 5000-kr klassen och normalt reparerar den hemma i garaget.)
* Skattefri om den är äldre än 30 år.
* Man törs byta kamremmen själv utan att riskera en mindre förmögenhet.

Jag sålde nyligen en 850 som gått 30000 mil för 3000 kr och det var i princip inget fel på den mer än att ABS-lampan lyste i bland och att motorn lät lite rasslig vid kallstart. Den går säkert 10000 mil till utan problem bara den får lite omsorg. AC:n var förstås trasig, bakluckan rostig o.s.v. men fäster man inget större värde vid sådant så gjorde nog köparen en bra affär.
Istället köpte jag en V70 som gått 19000 mil för 55000 och inom en vecka så visade det sig att motorn måste bytas (bilhandlaren tar det på garantin som tur är). Någon tidigare ägare hade lagat ett oljeläckage från en skarv i motorblocket med kemisk metall utanpå och det höll ju bara sisådär... Hade det hållt lite bättre så kanske det inte börjat läcka förrän om ett år och då hade jag fått ta smällen själv.
 
  • Gilla
charta77
  • Laddar…
Första tanken man kanske ska ställa sig är "behöver jag verkligen en så stor bil". Jag köpte ett år en Toyota Corolla 5-dörrars, fabriksny för runt 150Ksek. Hade den i 3 år och 7000 mil. Kostade mig 24kr/mil när ALLT var inräknat, och då gjordes all service på märkesverkstad. Hade en gammal skruttig BMW i 2 år innan Toyotan, där gjorde jag allt själv, och den kostade ungefär lika mycket per mil efter jag hade sålt den.
Trots att nyare bilar har ett rejält värdefall så måste man ändå tänka på att det har hänt en hel del på motorsidan. En gammal V70 med bensinmotor ligger väl gott & väl över litern bl.körning. En lite mindre bil, typ Kia Ceed kombi för runt 100Ksek kan man köra på halvlitern diesel per mil. Bara där har man 15000 upp på Kian om man kör 2000 mil om året, och då skiljer inte utrymmena så ruggigt mycket. Och värdefallet på en bil brukar ligga på runt 15% per år, så det som Kian faller i värde har den hämtat hem på förbrukningen. Sedan slipper man säkert reparationer på 3-4 år, billigare försäkring, högre komfort osv.
Bara ett exempel där man kan hitta ett nyare alternativ, som inte behöver kosta mera, till en gammal V70.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.