JonasiGbg skrev:
Coop Forum Falkenberg säljer den också, 9995:- (ord 12000) - se sid 3:

[länk]

Jag var inne på den blågula byggnaden i Ullared , där sålde dom den 8.995:x
 
Jag har själv kollat på robotklippare ett tag men verkligen inte vart motiverad till att lägga 20 lax för en. Såg Worx Landroiden på Hornbach och tyckte priset var helrätt. Dagen efter hade de plockat bort den och sa att det inte fanns reservdelar till den och att de därför inte ville sälja den. De rekommenderade gardena-varianten istället som de hade för 11600:- (pga någon prisgaranti de har). Jag var dock lite tveksam till att den bara tar 400 kvadratmeter..

Såg sedan att Jula plockat in Landroiden i sitt sortiment vilket känns tryggt då de är en såpass stor kedja. Jag slog till på den i går och tänkte skriva några några rader om första intryck eftersom jag ännu inte drat igång den.

Kartong: Visst, man skall inte dömma boken efter omslaget (åt något håll) men kartongen ser fin ut med klara tryck som talar om vad maskinen klarar och vilken spec den har.

Bruksanvisning: Påkostat material kring hur man programmerar, installerar och lägger ut begränsningskabeln. (dock vissa små-fel i språket.. Kanske inte Sven Svensson som översatt, dock inga proble att förstå)

Landroiden: Maskinen är stor! Har man tittat på Gardena ser denna ut som en lite halvfarlig dolksvans med hjul. Den är svart med tydlig röd knapp och fina dekaler. Jag gillar utseendet skarpt och tror att storleken gör att det är bättre säkerhetsavstånd mellan klinga och "kaross" (vilket är bra när man har hund och barn).
En av bultarna som håller karossen på plats var dock inte helt iskruvad utan hade ca 1 cm kvar att skruvas in. Är osäker på en det skall vara så eller inte men det är ju bara att kolla på Jula och sen skruva in själv.
Maskinen känns gedigen och välbyggd (14,5 kg tung)

Tillbehör: 200 fästpeggar, 200 m begränsningslina, strömadapter (20m kabel), laddstation, fästspikar, 9 extrablad samt instruktioner. Alla prylar känns välbyggda och att det är 20m strömkabel underlättar placeringen av laddstationen.
Jag vet inte hur andra maskiners blad ser ut men de som medföljer Landroiden kan man vända på så att varje blad kan vändas 4 ggr innan man behöver byta helt.

Gott första intryck förutom den där skruven (andra ägare på forumet får gärna bekräfta om den skall vara helt iskruvad eller inte. En av bultarna som sitter på var sin sida av displayen och håller karossen på plats)

Nu skall jag bara rensa bort några buskar samt slå i jordankare för staketet innan jag drar igån "Terminator". Uppdaterar mer sedan!
 
Spännade Wildes - jag kommer att följa din inlägg
 
Såg nu att Jula prissänkt Landroiden till 8.995:-
Fredag 4:e maj.......

För er som skall investera.
 
Jula har satt ner den till 8995 nu:)
 
8095:- med 10% rabatt är inte illa.. Tror och hoppas att denna klippare kommer bli en braksucce'! Inte bara med tanke på priset utan även sattsningen med marknadsföringen också. Kändes påkostat på jula med seriöst svetsad och lackad monter med liten tv-skärm mm..

Är ni som köpt klipparen nöjda hittills?
 
Wilkla skrev:
Såg nu att Jula prissänkt Landroiden till 8.995:-
Fredag 4:e maj.......

För er som skall investera.
Sånna nyheter suger ju när man precis köpt den dagen innan sänkningen...

Bra för er andra dock!
 
wildes skrev:
Sånna nyheter suger ju när man precis köpt den dagen innan sänkningen...

Bra för er andra dock!
Jula tillämpar väll öppet köp i 30 dagar. Om det inte finns med serinummer eller liknande på kvittot kan du ju alltid köpa en till och sedan lämna tillbaka den direkt med hjälp av det gamla kvittot och på så sätt få igen prissänkningen.
 
Redigerat:
Har nu en landroid i bakluckan, 8100 på jula:)
 
Så då fick man 1000kr tillbaka efter att ha åkt förbi med kvittot! Mycket prisvärt tycker jag. Den funkar än så länge klanderfritt.
Skulle vilja ha extra tråd för att göra en ytterligare slinga. Har tänkt mig ruta in den del av tomten som den inte åker omkring på nu och sedan ha en manuell switch där jag kan välja att antingen så åker den runt i den stora inhägnaden (vilket är gräsmattan framför och bakom huset) eller så väljer man att den får åka i ett litet mindre område som är runt garaget och friggeboden, vilka inte täcktes in av de 200m som kom med. Funkar vanlig FK kabel tro? Har inte hittat förtennad kabel någonstans (till vettigt pris)
 
Vanlig flertrådig koppar kabel funkar åtminstonde över vinter, jag har 125 meter sådan och utökat med ytterligare 50meter i år.
Jag tror största problemet är skarvarna. Jag drar ut skarven som ett T. Skalar 5cm på båda kablarna och flätar i hop dom. Därefter lödpasta och fram med stora lödkolven, slösar med tenet så det flyter in ordentligt. Därefter kommer fuktskyddet, kontaktlim (selicone) och krymslang.

Bra att veta var alla T fins om man någon gång behöver felsöka slingan.
 
Husqvarnas tråd är mycket seg och stark. Nästan som en vajer i samma dimension. Den har UV-stabilt hölje och varje kardel i tråden är förtennt. Höljen är också smält i de tvinnade kardelerna. Något man märker när det är dags att skala tråden.
Det finns en anledning till detta. Vanlig kvalitets-FK klarar inte att läggas i marken. Den ruttnar eller slits helt enkelt av p.g.a. markens rörelser. Farsan upptäckte detta och bytte ut all FK mot HQs kabel. Inte särskilt dyr, men han hade rätt mycket FK liggande och testade. :)
 
Nu tar du i så det luktar tror inte på att Husqvarnas koppar tråd är nästan lika stark som en wajer.

När tråden är nergrävd så behövs inget uvskydd.
Plasten och kopparen "ruttnar" ja men efter hur många år?
Plast i marken överlever mycket lång tid, de värsta fienderna är uv ljus och ozon vilket inte fins i marken.
Nog har man grävt ur en gammal kompost och hitta plast ...

Klart största risken är att tråden skadas när "någon" gräver, krattar eller kör med vertikalskäraren.
 
JAJansson skrev:
Nu tar du i så det luktar tror inte på att Husqvarnas koppar tråd är nästan lika stark som en wajer.

När tråden är nergrävd så behövs inget uvskydd.
Plasten och kopparen "ruttnar" ja men efter hur många år?
Plast i marken överlever mycket lång tid, de värsta fienderna är uv ljus och ozon vilket inte fins i marken.
Nog har man grävt ur en gammal kompost och hitta plast ...

Klart största risken är att tråden skadas när "någon" gräver, krattar eller kör med vertikalskäraren.
Det var alltså inte några teorier från min sida utan praktisk erfarenhet. När du talar om plast verkar det som om alla plasthöljen har samma egenskaper, vilket är långt ifrån sant. Finns nedbrytbar plast och plast som håller otroligt lång tid, t.ex. polyeten.Vore bra att inte generalisera som du gör.
Normalt sett installerar man kabeln genom att lägga den PÅ marken och sedan kommer gräset att dra ner den efter ett par år. Ericsson FK i mitt fall funkar inte att använda utomhus. Höljet blev skört i soljus efter bara ett drygt år. Syftet med den kabeln är ett helt annat.
HQs kabel är svår att kapa t.o.m. med en hackande spade, så mekanisk klarar den mycket. Jag har själv HQs kabel i marken och den är löjligt jobbig att skala.
 
Johan Gunverth skrev:
Det var alltså inte några teorier från min sida utan praktisk erfarenhet. När du talar om plast verkar det som om alla plasthöljen har samma egenskaper, vilket är långt ifrån sant. Finns nedbrytbar plast och plast som håller otroligt lång tid, t.ex. polyeten.Vore bra att inte generalisera som du gör.
Normalt sett installerar man kabeln genom att lägga den PÅ marken och sedan kommer gräset att dra ner den efter ett par år. Ericsson FK i mitt fall funkar inte att använda utomhus. Höljet blev skört i soljus efter bara ett drygt år. Syftet med den kabeln är ett helt annat.
HQs kabel är svår att kapa t.o.m. med en hackande spade, så mekanisk klarar den mycket. Jag har själv HQs kabel i marken och den är löjligt jobbig att skala.
Efter som du hänvisade till teorier om UV ljus skrev jag om detta fenomen och plast.
Dessutom la ja till det mindre kända om Ozon som också är ett skydd som behövs i plasten..
Ja du nästa all "mjuk" plast har eten som råvara, olika egenskaperna får plasten med tillsatser av d.i.v. kemikalier.

En profsigt gjord installation är med kabeln ner i jorden, orkar man inte göra det ordentligt så är det bäddat för problem.
Samtliga profs som installationer kör ner kabeln med en maskin i jorden för att slippa problem. Själv tyckte jag det var jättejobbigt att dra ner kabeln i jorden, gott att kunna kratta gräsmattan utan att riskera en hel installation.

Ja du en vass spade eller vertikalsärare knäcker lätt en tun kopparkabel med lite plast så vida den inte ligger lös på backen men däremot en wire tror jag kan bli svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.