Bowman
Vad gör man sen med mossan när den blir svart? Räfsar upp? Vertikalskärare läste jag nåt om, räfsar den upp med?

Nu har jag iaf 15 kg järnsulfat, en 15l tryckspruta, och gräsgödsel från granngården. Nu skall jag se om jag kan fixa till min gräsmatta!

Föressten, duger det att kasta ut gödslet för hand?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bowman skrev:
Vad gör man sen med mossan när den blir svart? Räfsar upp? Vertikalskärare läste jag nåt om, räfsar den upp med?

Nu har jag iaf 15 kg järnsulfat, en 15l tryckspruta, och gräsgödsel från granngården. Nu skall jag se om jag kan fixa till min gräsmatta!

Föressten, duger det att kasta ut gödslet för hand?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukar göra det som alla "proffs" säger att man inte ska göra, mossriva.
Först mossriva och sedan Ferrogent, funkar jätte bra. Det är nu tredje året vi kör på detta och nu i år var det inte mycket mossa kvar, från början var det väldigt mycket mossa. Sedan är det till att gödsla två gånger per säsong.

Det går inte att kasta ut det, måste lösas i vatten.
Lycka till med att få bort mossan.
 
Bowman
MB77 skrev:
Brukar göra det som alla "proffs" säger att man inte ska göra, mossriva.
Först mossriva och sedan Ferrogent, funkar jätte bra. Det är nu tredje året vi kör på detta och nu i år var det inte mycket mossa kvar, från början var det väldigt mycket mossa. Sedan är det till att gödsla två gånger per säsong.

Det går inte att kasta ut det, måste lösas i vatten.
Lycka till med att få bort mossan.
Ja ok, hur mossriver du? Det kommer dessutom ta mer än en säsong alltså.. Usch, hade nästan hoppats att det skulle bli stor skillnad redan i år.

Järnsulfatet skall jag lösa i vatten.
Men det var gödslet jag menade när jag undrade om man kan kasta för hand.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Redigerat:
Köpte en 15 kilo säck på Granngården idag för 199:- och sen var eftermiddagen räddad.. Gick över ca 1/3 av gräsmattan och när jag var på sista biten hade redan den första biten börjat bli svartaktig.. Körde med vattenkanna och sil, men är nybliven husägare så än så länge tycker man väl sånt är roligt ;)
 
2 deciliter järnsulfat i 10 liter vatten är mer än tillräckligt. Två gånger per år så har man en mossfri matta. Mossrivning behövs inte och gör antagligen mer skada än nytta. Sen super gramino på våren och Stroller kombi på sommaren. :) Och så en vertikalklippning nån månad efter Stroller kombi-behandlingen vartannat år så ogräset hinner dö undan innan skärningen. Bästa gödselspridaren är Handy Green eller Wolfgartens batteridrivna motsvarighet. Så, ut och jobba med er! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
martinhq
  • Laddar…
DrBosa skrev:
2 deciliter järnsulfat i 10 liter vatten är mer än tillräckligt. Två gånger per år så har man en mossfri matta. Mossrivning behövs inte och gör antagligen mer skada än nytta. Sen super gramino på våren och Stroller kombi på sommaren. :) Och så en vertikalklippning nån månad efter Stroller kombi-behandlingen vartannat år så ogräset hinner dö undan innan skärningen. Bästa gödselspridaren är Handy Green eller Wolfgartens batteridrivna motsvarighet. Så, ut och jobba med er! :)
Precis så där säger alla, mossrivare gör mer skada än nytta...har du provat själv, eller har du läst/ hört det av "proffsen"?
Kan bara tala för mej själv, men jag kommer att fortsätta med mossrivaren på våren, för den hjälper. Vår gräsmatta är ett levande bevis, för fyra årsedan körde vi bara med Ferrogent och gödning. Inte så gott resultat som vi önskade, så åren efter så körde vi med mossrivaren + Ferrogent, och det blev mycket bättre.
Sprider man bara ut någon form av järnsulfat så dör mossan och blir svart, men den kommer igen, var så säker. För bästa resultat så försök att ta bort så mycket mossa som möjligt innan man sprider ut järnsulfat.

Handy Green kan rekomenderas (y)
 
  • Gilla
JockeG
  • Laddar…
Bowman
MB77 skrev:
Precis så där säger alla, mossrivare gör mer skada än nytta...har du provat själv, eller har du läst/ hört det av "proffsen"?
Kan bara tala för mej själv, men jag kommer att fortsätta med mossrivaren på våren, för den hjälper. Vår gräsmatta är ett levande bevis, för fyra årsedan körde vi bara med Ferrogent och gödning. Inte så gott resultat som vi önskade, så åren efter så körde vi med mossrivaren + Ferrogent, och det blev mycket bättre.
Sprider man bara ut någon form av järnsulfat så dör mossan och blir svart, men den kommer igen, var så säker. För bästa resultat så försök att ta bort så mycket mossa som möjligt innan man sprider ut järnsulfat.

Handy Green kan rekomenderas (y)
Handy Green för gödsel?
Funkar det på större ytor med? Typ 1000kvm
 
Bowman skrev:
Handy Green för gödsel?
Funkar det på större ytor med? Typ 1000kvm
Ja, till gödsel. 1000kvm inga problem, har själv ca 1000kvm och det funkar bra.
 
Bowman skrev:
Föressten, duger det att kasta ut gödslet för hand?
Jag tycker att det duger bra men helt jämt får man det kanske inte. Jag antar att det jämnar ut sig skapligt efter ett antal gödslingar.

Har man superkrav så duger det säkert inte så jag får säkert mothugg här snart. ;)
 
Bowman
MB77 skrev:
Ja, till gödsel. 1000kvm inga problem, har själv ca 1000kvm och det funkar bra.
Ja ok, tack.
Ännu en dum fråga förresten, är det mycket bättre än att kasta med handen, och varför i så fall?
 
Bowman
Alfredo skrev:
Jag tycker att det duger bra men helt jämt får man det kanske inte. Jag antar att det jämnar ut sig skapligt efter ett antal gödslingar.

Har man superkrav så duger det säkert inte så jag får säkert mothugg här snart. ;)
Ja ok, tack för svaret!
Har funderat på att kasta för hand eller med en handspridare som här ovan, men är det verkligen så stor skillnad mot att kasta för hand?
Eller skall man kanske köpa en liten vagn typ.
Har sett sådana för typ 300spänn, kanske tjänar man in det i längden eftersom man sprider det jämnare och mer effektivt.
 
Har skippat spridare och tränat in att kasta ut gödsel för hand a'la gammal såningsman. Klipper med mulcherklippare så det blir bara en gödselomgång per år med vanlig billig NPK. Har några gånger kastat på lite extra kalksalpeter.
Undviker gifter i gräsmattan och plockar ogräs med handkraft.
 
Bowman skrev:
Eller skall man kanske köpa en liten vagn typ.
Har sett sådana för typ 300spänn, kanske tjänar man in det i längden eftersom man sprider det jämnare och mer effektivt.
Jämnare, säkert. Mer effektivt, knappast.

Jag har en liten vagn av "strollertyp" (tror till och med fabrikatet är Stroller.) Köpte den för länge sen när jag tänkte vara duktigt och fördela gödseln jämt. Har använt den exakt en gång. Man blir tokig om man har större ytor. Tänk på att du måste köra den över varje del av gräsmattan och dessutom fylla på den regelbundet. Det tar längre tid än att klippa mattan.

I mitt fall tar vagnen flera timmar och handkastande kanske tjugo minuter.

Men visst, är man pedant och har några hundra kvadrat är säkert vagnen bra. Inget för mig dock...:thumbdown:

Jag säger som AndersS. Gör "för hand a'la gammal såningsman". (y)
 
  • Gilla
Alimaj
  • Laddar…
AndersS skrev:
Undviker gifter i gräsmattan och plockar ogräs med handkraft.
Gifter (som Stroller Kombi) tycker jag är motiverat om man har väldigt mycket ogräs i mattan. Ett par pass senare bör mängden ha minskat såpass att man kan rensa för hand. Jag brukar t ex dra upp brunört, jordreva och kirskål när jag svalnar av efter en löprunda. Är det större mängder krävs tyngre artilleri.
 
Bowman
@ Anders och alfredo

Tack för era tankar!

Det får bli handkastande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.