Bowman
Hur sprider ni ut det då?
Jag tänker i första hand på järnsulfatet
Men även gödslet sen.

Jag har nog i alla fall 1000kvm, lite jobbigt att skvätta med blomsterkanna?

Det pratas lite om gti-flaskan, men det kanske finns liknande billigare så man slipper betala ockerpriset för innehållet med?
 
  • Gilla
KateVN
  • Laddar…
rundelsv skrev:
Gammal tråd men tyvärr aktuellt ämne:(

Var det ingen som hade svar på frågan om hur miljön påverkas av järnsulfat/mossa gti?

EDIT: hittade denna länk (en bit ner i texten), känns ju lugnande men man ska väl inte låta barn/djur springa på gräset förrän efter ett tag.

[länk]

Och...går det fortfarande köpa järnsulfat som privatperson?
om jag inte minns fel så mår gräset bra av järnsulfaten.. Du får läsa lite på Olle bergs(tror han heter det i efternamn) forum.
 
Bowman skrev:
Hur sprider ni ut det då?
Jag tänker i första hand på järnsulfatet
Men även gödslet sen.

Jag har nog i alla fall 1000kvm, lite jobbigt att skvätta med blomsterkanna?

Det pratas lite om gti-flaskan, men det kanske finns liknande billigare så man slipper betala ockerpriset för innehållet med?
En Mossa GTI kostar väl normalpris 299:- tror jag. Verkar erbjudas billigare på många håll Jag hade jätteproblem med både min och min fars flaskor. Fungerade inte alls. Visade sig att det var fel på innehållet som var rostbrunt. Kanske på grund av kontakt med syre? Fick två nya flaskor tillskickade som fungerade utmärkt. Har dock så mycket mossa så det verkar inte räcka, mossan är bara svart på toppen.

Apropå din fråga, sök på "tryckspruta" på biltema eller jula. Borde väl funka. Annars är ju GTI-flaskan väldigt smidig eftersom du inte behöver fylla på med vatten, utan bara behöver koppla till slangen. Osäker på hur länge flaskan håller dock.
 
Jag var inne på granngården idag och köpte en säck med järnsulfat. 15 kg för 199 kr. Och den skulle doseras 2 dl i 10 liter vatten, och 10 l skulle spridas på ca 20 m2.
Han tipsade också om att för att inte riskera klumpar när man blandade järnsulfatet och vattnet så skulle man blanda det med lite varmt vatten först för att sedan hälla på resterande vatten för att komma upp till rätt vattenmängd.

Och enligt honom så var det ingen fara för barn att vistas och leka på gräsmattan direkt efter. Särskillt inte nu eftersom det är ganska varmt och mossan snabbt suger åt sig vattnet och medlet.
 
Ett tips är att hålla doseringen åt det lägre hållet och upprepa kuren om det behövs. Järnsulfat åtgärdar ju bara symptomen, så ju mindre dos desto bättre.

Principiellt skulle jag hålla barn, hundar och allt annat borta från ytan där jag spritt kemikalier under ett dygn eller så. Järnsulfat är nog beskedligt men det är onödigt med fläckar på skor osv.
 
  • Gilla
min lekstuga och 1 till
  • Laddar…
Bowman
Hassenisse skrev:
Jag var inne på granngården idag och köpte en säck med järnsulfat. 15 kg för 199 kr. Och den skulle doseras 2 dl i 10 liter vatten, och 10 l skulle spridas på ca 20 m2.
Han tipsade också om att för att inte riskera klumpar när man blandade järnsulfatet och vattnet så skulle man blanda det med lite varmt vatten först för att sedan hälla på resterande vatten för att komma upp till rätt vattenmängd.

Och enligt honom så var det ingen fara för barn att vistas och leka på gräsmattan direkt efter. Särskillt inte nu eftersom det är ganska varmt och mossan snabbt suger åt sig vattnet och medlet.
Hur har du tänkt att sprida ut det då?
 
Bowman skrev:
Hur sprider ni ut det då?
Jag tänker i första hand på järnsulfatet
Men även gödslet sen.

Jag har nog i alla fall 1000kvm, lite jobbigt att skvätta med blomsterkanna?

Det pratas lite om gti-flaskan, men det kanske finns liknande billigare så man slipper betala ockerpriset för innehållet med?
Använder en 15L tryckspruta för rygg. Blandar då 15L vatten med 3-4 dl Ferrogent, en tank räcker nog till 150-200m2. Har tidigare provat att vattna med vattenkanna och bredstril men det har tendens att bli randigt och missa. Mossa GTI är säkert effektivt men dyrt och man tömmer snabbt en flaska (har provat).
 
  • Gilla
FVik
  • Laddar…
Ska nog sticka till granngården snart då, köpte järnsulfat på bauhaus sist ca 4dl för 99:-

Men kör faktiskt med en vattenkanna med bredsil, det tar en stund att gå över 1500kvm men det kan det vara värt för att slippa mossan :p
 
Bowman
AndersS skrev:
Använder en 15L tryckspruta för rygg. Blandar då 15L vatten med 3-4 dl Ferrogent, en tank räcker nog till 150-200m2. Har tidigare provat att vattna med vattenkanna och bredstril men det har tendens att bli randigt och missa. Mossa GTI är säkert effektivt men dyrt och man tömmer snabbt en flaska (har provat).

Tack för infon Anders !
Ja gti känns inte aktuellt :)
 
Bowman skrev:
Hur har du tänkt att sprida ut det då?
Jag använde en vattenkanna med tillhörande stril. Spred ut på en av mina gräsmattor på förmiddagen idag. Och nu när jag var ute och kollade på gräsmattan så hade den blivit rejält svart på många ställen, men man ser även att jag missat på vissa ställen:) Men det är ju bara att hälla på lite där när jag ska ta dom andra gräsmattorna.
 
AndersS skrev:
Använder en 15L tryckspruta för rygg. Blandar då 15L vatten med 3-4 dl Ferrogent, en tank räcker nog till 150-200m2. Har tidigare provat att vattna med vattenkanna och bredstril men det har tendens att bli randigt och missa. Mossa GTI är säkert effektivt men dyrt och man tömmer snabbt en flaska (har provat).
Han jag pratade med på granngården sa att det blev lagom att ta 2 dl Ferrogent till 10 L vatten och hälla ut det på 20 m2. Är det för mycke tycker du? För den mängden på m2 som du använder är ju inte ens i närheten av vad han sa till mig....
 
Hassenisse skrev:
Han jag pratade med på granngården sa att det blev lagom att ta 2 dl Ferrogent till 10 L vatten och hälla ut det på 20 m2. Är det för mycke tycker du? För den mängden på m2 som du använder är ju inte ens i närheten av vad han sa till mig....
Det blir betydligt större mängder med vattenkanna, även med den speciella spridarstrilen, så det ligger nog inte så långt ifrån. Effekten får du av att träffa mossytan med vätskan och med vattenkanna rinner mycket ned i marken och gör inte så stor effekt. Med trycksprutan så lägger du en finare vattendimma över mossan. Jag går lite sakta och sveper området två gånger och det går snabbt att avverka ytan. Och det går åt mindre järnsulfat att behandla mossan 2-3gånger/säsong med tryckspruta än en med vattenkanna. Har en skuggsida som får extradusch då mossan är envis och kommer på nytt.
Ferrogent har ju ingen bestående effekt utan verkar bara med det som träffar mossan vid behandling. Så ja tar lite starkare blandning, ca 3dl/10L, i trycksprutan då det mesta hamnar på mossan och det blir mindre vätska än med vattning,
 
Jag har under flera år använt min högtryckstvätt, blandar det i en stor tunna och så får min högtryckstvätt sprida ut det , min tomt är på 1800kvm och det tar inte ens en timme
man får skölja sen med rent vatten , har en gammal kärcher som kan suga själv .:eek: (y)
 
  • Gilla
chrisman686
  • Laddar…
hobbykille skrev:
Jag har under flera år använt min högtryckstvätt, blandar det i en stor tunna och så får min högtryckstvätt sprida ut det , min tomt är på 1800kvm och det tar inte ens en timme
man får skölja sen med rent vatten , har en gammal kärcher som kan suga själv .:eek: (y)
Intressant! Låter som en effektiv lösning. Kanske en dum fråga men hur vet man om tvätten kan suga själv? Antar att man kan testa men det kanske finns bättre sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.