elpaco skrev:
Tänk om vi människor vore så enkla. Då skulle ju budgivning och auktioner vara helt överflödiga. Samma pris skulle uppkomma om alla bara lämnade in en lopp med maxbud, minsta höjning över näst högsta beloppet blir då säljpriset. Men nu fungerar det inte så, eller hur?

Du utgår nog lite för mycket från dig själv, som en kanske strikt uppstyrd person som sätter gränser och håller dem? Om du frågar budgivare vid en husförsäljning, så tror jag att förvånande många saknar maxbud från start, och att många även frångår sitt maxbud under budgivningens gång. Man tänkar om, ändrar sig, vill så gärna osv. En del är helt enkelt bara inte så uppstyrda.
Auktionsteori är ju ett väldigt populärt forskningsområde och sorterar in under nationalekonomi. Det du föreslår, att alla skriver sitt bud på en lapp och den som ger det högsta budet betalar det näst högsta budet är känt som Vickrey-auktion.
Just det faktum att folk ändrar sig och sträcker budgeten en smula extra är sånt som auktionsteori försöker förklara och även lyckas någotsånär med.
 
Sist vi bjöd satte jag upp 3 tak. En önskegräns, en rimlig gräns och en maxgräns. Vi vann på maxgränsen men lyckades efter besiktning pruta ner till rimlig gräns så i det blev riktigt bra till slut...
 
Man ska inte underskatta att göra gott intryck på mäklaren i fråga, är man kort och oförskämd stannar garanterat de små höjningarna på en annan budgivare, till mig sa en mäklare att han tyckte vi skulle ha huset då budgivningen hade kommit till ett läge att det helt enkelt inte var värt hans tid att ringa runt och jaga hundralappar...... :)

När det gäller taktik finns det säkert fördelar att höja stort om det är många som bjuder och på så sett borsta av alla de där på gränsenspekulanterna som töjer lite på sin "maxgräns"

Dock fick jag själv erfara att stora höjningar inte alltid är avgörande, det räcker med ett par till som verkligen vill ha det så spelar höjningarna mindre roll, ett hus vi bjöd på hade utgångspris på 3 milj, vi höjde med 250 tusen i stöten, de andra med 50 tusen......vem vann?......Jo vi, på en hög miljoner till, men det berodde inte på våra stora höjningar utan en överenskommelse vi gjorde med de vi buda emot......(ja de var kapitalstarka som få)
 
Redigerat:
Glenn K skrev:
Man ska inte underskatta att göra gott intryck på mäklaren i fråga, är man kort och oförskämd stannar garanterat de små höjningarna på en annan budgivare, till mig sa en mäklare att han tyckte vi skulle ha huset då budgivningen hade kommit till ett läge att det helt enkelt inte var värt hans tid att ringa runt och jaga hundralappar...... :)
Mäklare gillar att smöra. Som säljare skulle jag bli ganska arg om min mäklare inte vill maximera slutpriset genom att ringa runt och jaga hundralappar.

Glenn K skrev:
Dock fick jag själv erfara att stora höjningar inte alltid är avgörande, det räcker med ett par till som verkligen vill ha det så spelar höjningarna mindre roll, ett hus vi bjöd på hade utgångspris på 3 milj, vi höjde med 250 tusen i stöten, de andra med 50 tusen......vem vann?......Jo vi, på en hög miljoner till, men det berodde inte på våra stora höjningar utan en överenskommelse vi gjorde med de vi buda emot......(ja de var kapitalstarka som få)
Hur fick ni kontakt med de som ni bjöd emot?
 
Maxerl skrev:
Hur fick ni kontakt med de som ni bjöd emot?
De knackade på vår dörr :), de snappade upp under visningen att vi bodde granne med fastigheten....
 
P
Många utgångspriser ligger för närvarande alldeles för högt i många delar av Sverige. Mäklare och säljare hoppas att inte alla köpare insett detta än när räntan ligger så lågt som den gör. Det gör det alldeles för lätt att låna pengar nuförtiden och folk har blivit alldeles för fartblinda när det gäller huspriser de senaste 10 åren. Det finns ingen rim och reson i att betala miljontals kronor mer för något som inte är värt mer i material och markvärde. Inse att 1 000 000kr kan man göra ganska så mycket för nuförtiden istället för att låna det från banken och betala 30000 kr i ränta för det varje år.

Nej, titta på våra fastighetspriser de senaste 10 åren och inse att bostadsmarknaden är övervärderat. De som köper hus nu och inte garanterat ska bo i huset mer än 10 år gör en förlustaffär. Det är min mening.
 
Jomen, precis vad jag hörde flör 10 år sedan om bostäderna.

Vad är markvärdet då enligt dig på en villatomt? Spelar det någon roll var tomten ligger?
 
P
Lyfter du blicken lite och tittar på omvärlden så är den ekonomiska situationen hela annorlunda nu än var den var för 10 år sen. Det går helt enkelt inte att låna sig till allting i världen och tro att allting löser sig. Grekland kommer gå i konkurs och Spanien och Italien likaså. Dessa två sistnämnda är två betydelsefulla herrar för den Europeiska ekonomin och avskrivna lån är ingenting som övriga länders banker kommer tycka särskilt mycket om. Titta också på antalen villor som ligger till salu nu jämfört med för några år sen. Ekonomin är HELT annorlunda nu och utsikterna betydligt bedrövligare. Jag förstår att detta svider för många husägare och speciellt de som jobbar som mäklare. Men folk kan inte hålla på och låna och låna och låna hela tiden.

Det är klart markvärde skiljer sig beroende på läge men det handlar ändå bara om jord. Jord har vi mycket av i Sverige.

Ta exempelvis en bil, skulle du betala 1 miljon för en Volvo när du vet att tillverkningskostnaden är 30% av denna och du kan få den billigare i andra delar av landet?

Visst styr efterfrågan en viss del men när dagens ungdomar inte har jobb och själva ska försöka köpa hus om 10 år så behöver man inte vara raketforskare för att kunna lista ut hur ekonomiskt starka de kommer vara.
 
Om man är lagd av att lära av historien, så ser man att domdeagsprofetior som dina går det tretton på dussinet av. I alla tider.

Att du jämför bilar som går lätt att flytta mot tomter som inte går så lätt att flytta, visar ju att du kanske skulle tänka över din teori ytterligare en gång?
 
Redigerat:
P
Du jobbar som mäklare va? ;)

Oavsett vad du handlar där du lånar massvis av pengar för att kunna ha råd att köpa det så ska du börja fundera på om det du köper verkligen är värt det. Jag håller med om att det var en dum jämförelse med bilar men jag hoppades ändå du skulle förstå vad jag menade.

Du och jag är helt enkelt inte lika insatta i världsekonomi hör jag. Vi avslutar diskussionen där.
 
Om du säger så till alla som inte håller med dig, undrar jag hur många mäklare du tror att det finns egentligen?

Visst var det en dum jämförelse. Och att du inte hittade någon bättre fick dig inte att tro att du har fel...

Säg mig, hur lång tid dröjer det innan grekland, Spanien och italien går i konkurs? Så vi definitivt kan avgöra om du har rätt eller fel?
 
P
Det är väldigt uppenbart att du strävar efter att hålla bostadspriser uppe för egen vinning. Jag bryr mig egentligen inte så mycket eftersom jag redan bor i en avbetald bostadsrätt i Göteborg. Sen exakt vad du jobbar med inom bostadsmarknaden kan man bara gissa sig till.

Hmm, om jag kan hitta en bättre jämförelse. Det finns väl egentligen inga andra varor som går att jämföra med men vi kan ta Island som ett exempel. Det är en relativt liten ekonomi som blomstrade för några år sen. Hade du ägt en fastighet i Reykjavik så hade du förstått vad jag pratade om.

Jag ska ge dig lite trevlig helgläsning.
http://cornucopia.cornubot.se/2012/05/nej-bostadspriserna-faller-inte.html

Lite statistik från Norden.
NordiskaBostadsbubblor2010prel.gif
bostadsPriserReall%25C3%25B6n1975-2010k3.gif
 
Redigerat:
Å nej, en en till som snöat in på fårfarmaren och proffstyckaren Lars Wilderäng. Spelar det ingen roll för lärjungarna att han haft fel i sina prognoser om och om igen?

Om du inte bry dig så mycket om priset på bostadsrätt, så antar jag att du gärna säljer den för samma kvadratmeterpris som motsvarande i Mellerud? Nej, jasså, inte det?

Nej, det finns egentligen inga andra varor som det går att jämföra med. Det är liksom hela poängen, och att du insåg det först nu imponerar kanske inte på alla.

Jag är tydligen rätt så mångkunnig, för så många yrken som folk sagt att jag haft för att enkelt kunna placera in mig i deras enkla värld med två fack (för- och emotfacket) täcker nog det mesta,.
 
P
Jag har ärvt min bostadsrätt. Den är tillräckligt stor för att jag ska bo där tills jag dör. Jag bryr mig inte. Jag försöker bara hjälpa mina medmänniskor så de inte blir lurade på hela sitt livs sparande och ändå är skuldsatta när de dör.

Men visst, hade jag haft personlig vinning av det så hade jag säkert vrålat som du gör.

Historisk statistik ljuger inte min käre vän.

EDIT: Du har huvudet på spiken i ditt förra inlägg. Människor är förblindade av huspriserna eftersom ingen vill förlora pengar på den. Hade jag velat sälja min bostadsrätt någon gång såklart man vill tjäna pengar på det. Därför är det sånt stort motstånd. Men när det inte kommer komma in nåt nytt kapital i marknaden för att förstagångsköpare inte har råd med handpenningen. Det är först då som du inser problemet också.,
 
Redigerat:
Okej, jag köper den för 1:-, du får bo kvar så länge du vill om du betalar löpande avgifter/kostnader. Deal?

Nej, den historiska statisitken ljuger inte. Däremot när man använder den för att göra prognoser om framtiden, det är då det blir lite svajigt.

Vad är det jag har vrålat, förresten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.