Jag har ett 100 år gammalt plankgolv av furu eller gran. Springorna varierar mellan 0 och 8 mm. Man kan se rester av en svart nåtning som nästan vittrat bort helt. Som jag förstått det så är det rätt jobbigt och tidskrävande att nåta och det dröjer ofta inte länge innan det börjar spricka. Så jag tänkte att om jag ändå ska lägga en massa jobb på att täta springorna så kan jag ändå göra något som håller, är snyggare och mer originellt.

Detta är min plan:
1. Fräsa upp springorna med en överhandsfräs så att dom blir rena, jämna och lika stora. Jag kanske kör med två storlekar så att jag inte behöver fräsa upp dom små springorna så mycket.

2. Knacka i tunna trästavar av nåt snyggt träslag med trälim. Trästavarna ska vara lika bred som springorna och helst svagt kilformade.

3. Be en gubbe slipa golvet och sen lacka.


Frågor:
Vad tror ni om planen?
Hur lång tid tar det att fräsa upp springor med en överhandsfräs, meter/sekund?
Är det svårt att fräsa rakt?
Kommer det hålla, eller kommer stavarna ploppa ur eller släppa i sidorna?
Var får jag tag i trästavar och tror ni att jag kan köpa ca 300 m trästavar för under 4000 kr?
 
Du fräser lika rakt som den linjal du fräser efter, se bara till att skärkraften drar fräsen mot linjalen.
Jag tror att du fräser lika fort som du kan krypa omkring på knä på golvet.

List kan du såga till själv på en bordssåg.

Ploppa upp gör det aldrig men vad händer om golvet sväller? Ploppar väggarna ut?

Protte
 
Hur fräser man efter linjal?
 
Fäst en bräda på rätt avstånd från springan med dubbelhäftande tejp eller rent bara med klen spik. Om du fräser från dig så ska linjalen ligga till vänster om springan.
Har du en överhandsfräs med runt bord utom en liten raksträcka, använd inte raksträckan, behövs bara en lite vridning så blir det ett hack.

Protte
 
kristian_karlsson skrev:
Var får jag tag i trästavar och tror ni att jag kan köpa ca 300 m trästavar för under 4000 kr?
Beror väl helt och hållet på vilket träslag du ska ha.


/Vojma
 
Stopp och belägg en sekund nu. Om jag fattade rätt ska du nåta med trästavar för att det 1 är jobbigt att nåta med fog, 2 fog inte håller? Hmmm, det lär vara väldigt mycket mer jobb att nåta med trästavar. 2 "vanlig" nåtning håller utmärkt, se bara till att använda riktig nåtmassa.

Nåten på teakdäcket på min båt har hållit i tio år, och då ligger den ute året runt...
Jag har nu också nåtat ett helt teakgolv i badrummet, inte tyckte jag det var särskilt jobbigt med nåtningen, bara att fylla i, låta torka och slipa.

Men om du ska göra tränåt för att du tycker att det är roligt och vill ha ett udda golv, kör på, det kommer säket bli super.
 
thomasx skrev:
Stopp och belägg en sekund nu. Om jag fattade rätt ska du nåta med trästavar för att det 1 är jobbigt att nåta med fog, 2 fog inte håller? Hmmm, det lär vara väldigt mycket mer jobb att nåta med trästavar. 2 "vanlig" nåtning håller utmärkt, se bara till att använda riktig nåtmassa.

Nåten på teakdäcket på min båt har hållit i tio år, och då ligger den ute året runt...
Jag har nu också nåtat ett helt teakgolv i badrummet, inte tyckte jag det var särskilt jobbigt med nåtningen, bara att fylla i, låta torka och slipa.

Men om du ska göra tränåt för att du tycker att det är roligt och vill ha ett udda golv, kör på, det kommer säket bli super.
Jag vill nåta med trästavar för att det verkar lika jobbigt som att nåta med fogmassa, men ger ett mycket roligare resultat. Förmodligen har du rätt i att det tar längre tid än vanlig nåtning, men jag kan inte förstå varför?

Jag har sett många golv med spruckna nåtar. Jag var uppe hos grannen som nyligen fått golvet slipat och nåtat av en golvslipare och det hade redan spruckit, vilket gjorde mig lite orolig för att nåta. Är det inte annorlunda med ett golv som från början är byggt för att nåtas och sväller teak lika mycket som furu?
 
Alltså, det lär vara mycket mindre jobb att nåta med fog, tro mig. Antinge fogar du som det är, och då slipper du ju allt arbete med att både fräsa och såga och passa in stavarna, eller så fräser du och notar med fog, och då slipper du arbetet med att såga till och passa in stavarna. Jag skulle påstå att jobbet att lägga i och limma stavarna är ungefär detsamma som att göra själva fogningen, allt annat med trästavarna blir extrajobb.

Din granna ska nog reklamera sitt golv. Fördelen med att nota ett golv med fog är ju att fogen tar upp rörelse, och det blir alltså inte sprickor i de fall när det skulle bli det i ett golv som inte är nåtat med fog. Det låter konstigt när du säger att det nåtade golvet spruckit, var har det spruckit mellan nåt och trä? Kan det vara så att din grannes nåt är en färdig gummilist som bara tryckts på plats, sådana nåtade golv är ganska vanliga tror jag, de ska iofs inte spricka ändå, men de håller å andra sidan kanske inte lika bra som ett riktigt nåtat golv.

Viktigt när man nåtar är att man lägger en bottentejp i nåten. Läs på i Sikas folder om hur man nåtar båtdäck, så får du lite tips och info.
 
thomasx skrev:
Alltså, det lär vara mycket mindre jobb att nåta med fog, tro mig. Antinge fogar du som det är, och då slipper du ju allt arbete med att både fräsa och såga och passa in stavarna, eller så fräser du och notar med fog, och då slipper du arbetet med att såga till och passa in stavarna. Jag skulle påstå att jobbet att lägga i och limma stavarna är ungefär detsamma som att göra själva fogningen, allt annat med trästavarna blir extrajobb.

Din granna ska nog reklamera sitt golv. Fördelen med att nota ett golv med fog är ju att fogen tar upp rörelse, och det blir alltså inte sprickor i de fall när det skulle bli det i ett golv som inte är nåtat med fog. Det låter konstigt när du säger att det nåtade golvet spruckit, var har det spruckit mellan nåt och trä? Kan det vara så att din grannes nåt är en färdig gummilist som bara tryckts på plats, sådana nåtade golv är ganska vanliga tror jag, de ska iofs inte spricka ändå, men de håller å andra sidan kanske inte lika bra som ett riktigt nåtat golv.

Viktigt när man nåtar är att man lägger en bottentejp i nåten. Läs på i Sikas folder om hur man nåtar båtdäck, så får du lite tips och info.
Mina grannars golv hade spruckit mitt i fogmassan om jag minns det rätt. Mitt golv har ju nåtats någon gång och dessa fogar är totalt bortvittrade, men det kanske just är avsaknandet av bottentejpen som är främsta orsaken.
Hursomhelst måste jag rensa bort den gamla fogmassan och det kan jag ju göra genom att skrapa eller fräsa. Fräser jag så får jag jämna springor ( och renare springor ?).
Stavarna hade jag tänkt få tillsågade i rätt bredd och sen själv såga dom i rätt längd.
Tack för uttömmande svar, jag börjar tro lite mer på att nåta nu.
 
Vad var det för typ av nåtmassa som din granne använde? Det kan knappast ha varit någon ämnad för nåtning av golv, har aldrig hört talas om att nåten själv skulle spricka.

Ska du nåta med trälister är det väldigt noga med passningen för att det ska bli snyggt.
 
Furugolv rör sig kraftigt,mitt golv var kanske 40 år och på vintern så var det ca 5-7mm springor medans på sommaren var det nästan tätt, så jag tror inte notning eller fylla i med trä hjälper, tyvärr är det så furugolv funkar innomhus verkar det som.

Att båtar klarar sig är att de förvaras "utomhus" och dessa lackas efteråt om det är fur eller ek. Teak är fetare och rör sig inte lika mycket.
 
thomasx skrev:
Vad var det för typ av nåtmassa som din granne använde?
Vet ej.
 
Är du säker på att ditt golv har varit nåtat?
Det är inte helt enkelt massa smuts som ligger i springorna?

Jag tror det är rätt ovanligt med nåtade golv? jag har iaf inte sett nått IRL och bara thomasx´s golv på kort (tror jag) :)
 
nino skrev:
Är du säker på att ditt golv har varit nåtat?
Det är inte helt enkelt massa smuts som ligger i springorna?

Jag tror det är rätt ovanligt med nåtade golv? jag har iaf inte sett nått IRL och bara thomasx´s golv på kort (tror jag) :)
Ja, jag är säker och jag har sett många nåtade golv IRL. :)

Jag har ett lackat golv och ett vitmålat golv. På det vitmålade golvet kan man se att delar av fogen är övermålad. Så fogen lades långt innan golvet målades.
 
Nåta först blir det inte bra så jan du avverka golvet med fräsen. Har du satt dit fräsen har du ingen återvändo och blir det misslyckat så får du lägga om golvet.
Förresten så kallas tekniken inom möbelsnickeri för intarzia. Svårt som sjutton att bli nöjd om man inte ha många år erfarenhet.

Lycka till.

Ps ska du ha symmetri i golvet dvs är alla taljor lika breda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.