Det beror på hur förutseende ni vill vara. Eftersom det inte finns vvb så måste ni endera ha en tappvattenautomat eller en till tank med beredare för att köra med Laddomat 21.
Annars går det bara med laddomat 4030 om ni vill ha varmvatten även när pannan inte brinner. Nackdelen är att den sen bli oanvändbar med ny panna, plus att han vid pannbyte måste ha en ny tank med vvb och en laddomat21

Mitt råd är att köpa en till tank med vvb och en laddomat 21, då kan ni "bara" byta ut den gamla pannan och sätta in en ny rakt av när det bli aktuellt.

Vilken storlek har ni på tankarna?
 
Hocke skrev:
Det beror på hur förutseende ni vill vara. Eftersom det inte finns vvb så måste ni endera ha en tappvattenautomat eller en till tank med beredare för att köra med Laddomat 21.
Annars går det bara med laddomat 4030 om ni vill ha varmvatten även när pannan inte brinner. Nackdelen är att den sen bli oanvändbar med ny panna, plus att han vid pannbyte måste ha en ny tank med vvb och en laddomat21

Mitt råd är att köpa en till tank med vvb och en laddomat 21, då kan ni "bara" byta ut den gamla pannan och sätta in en ny rakt av när det bli aktuellt.

Vilken storlek har ni på tankarna?
2st 500liters. Men man kan då köra med 4030 som det är nu och koppla in radiatorkretsen till en av tankarna (kanske onödigt att göra det nu?)? Sen när han köper en ny panna så köper han en med vvb i. Funkar det? I för sig så kommer han behöva mer ack tankar senare.

Jocke
 
Ska ni köra med 4030 är det bättra att låta alla kretsar vara och fixa allt annat vid pannbytet
 
Hocke skrev:
Du har en poäng där :-/ men om man sätter en backventil i mellan tanktopp och panntopp (laddledningen) så kan inte värmen gå bakvägen från tanktoppen till panntoppsuttaget.
Själv kör jag med motorventil på återvinningskopplet
Helt klart behöver man en backventil mellan tank o panntopp..
Tror nog att det blir billigare med en bivalentshunt o backventil än ett återvinningskoppel...

Vad kostar ett motorstyrt återvinningskoppel??

En bivalentshunt kostar ca 600:- mer än en vanlig 3-vägs shunt o backventil 270:- så ca 900:- mer kostar en inkoppling med bivalentshunt..
 
Då blir det en 4030 nu och sedan får man se hur det blir när det blir ett pannbyte. Det kan ju dröja ett tag, vem vet.
Nu undrar jag om man bara ska köra en parallell inkoppling av tankarna eller måste man kunna koppla tankarna i serie också?

Jocke
 
2an skrev:
Helt klart behöver man en backventil mellan tank o panntopp..
Tror nog att det blir billigare med en bivalentshunt o backventil än ett återvinningskoppel...

Vad kostar ett motorstyrt återvinningskoppel??

En bivalentshunt kostar ca 600:- mer än en vanlig 3-vägs shunt o backventil 270:- så ca 900:- mer kostar en inkoppling med bivalentshunt..
Det blir billigare så, 2:an. Min motorventil gick på 1500kr+anliggningstermostat 200kr
 
Nu har vi mätt lite grann. Nu är det bara hur vi ska göra med avluftningen på tankarna? Eftersom det är lågt i tak, tank till tak ca 8cm, så blir det lite krångligt att få dit något. Ska man köra anslutningarna från laddomat in på framsidan och köra avluftning från uttagen på toppen på tankarna? Kanske några bilder på era avluftningar?
EDIT:Rören till pannan kommer gå nära taket,kanske hänger ner ca 2-3cm eftersom isolering ska på.

Jocke
 
Anslutningar ska alltid gå från sidan för minsta omrörning. Avluftningen löser du med klenast möjliga rör från toppen, gå ned på lämligt ställe och avsluta med en avtappningskran (en sån med ett lock). Du kan dra ihop flera rör till en kran
 
Då kollar vi en sak till här. Han har fortfarande inte kopplat in sina tankar :) Jag tänkte i alla fall kolla om man drar röret från nedre anslutning (ack tank) till botten på pannan längs med golvet så kvittar det väl med lutning och sånt? För det blir att man går ner och upp vid panna och tank.

Jocke
 
Ja så länge du inte gör en båge upp på mitten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.