subtilis
SBH skrev:
linoljesåpa ? vars får du tag i det?

kittade fönster en sommar med linoljekitt. mina händer har aldrig varit mjukare
Jag hittar två produkter på nätet, Allbäck resp. Auro. Vilken rekommenderas? Allbäck är mycket billigare.
 
Ja det tar bort alla sorters färg, det tar bara olika lång tid.

Jag har ingen erfarenhet av varken Auros eller Allbäcks, den jag köper kommer från www.gysinge.nu eller www.klassiskabyggvaror.se eller www.ovolin.se De kommer från samma fabrik och är identiska i funktion. Det som skiljer dem åt är att den Gysinge säljer har mandeldoft och den andra som både Klassiska Byggvaror och Ovolin säljer har en svag naturlig citrondoft och sen priset... Gysinges kostar dubbelt så mycket som den från Klassiska byggvaror och Ovolin.
 
Gysinges kostar dubbelt så mycket som den från Klassiska byggvaror och Ovolin.

Som mycket annat från gysinge...

Gångjärn kan tycker jag vara både målade och omålade beroende på hur de ser ut (handsmidda från 1700-talet, el maskingjorda från 1950), och var de sitter. Dörrar, fönster osv och huset.
Andra beslag tex fästen till ledstänger, nyckelskyltar och vissa fönsterbeslag typ spanjoletter, fönsterklinkor och allt i mässing förblir omålade i mitt 1800-talshus. :)
 
subtilis
johanpost skrev:
Gångjärn kan tycker jag vara både målade och omålade beroende på hur de ser ut (handsmidda från 1700-talet, el maskingjorda från 1950), och var de sitter. Dörrar, fönster osv och huset.
Andra beslag tex fästen till ledstänger, nyckelskyltar och vissa fönsterbeslag typ spanjoletter, fönsterklinkor och allt i mässing förblir omålade i mitt 1800-talshus. :)
I praktiken har du rätt. Men jag tänkte på mina specifika beslag till gabondörrar och 60-talsgarderober. Här är det helt fel att vara framme och kladda med pensel och färg.
 
Har kört med vanlig såpa och det har funkat hur bra som helst. Slå in i ett paket med plastfolie över natten, sen är det bara att skrubba bort färgen med en rotborste eller diskborste.

Målat är klart snyggast förresten. Och mest praktiskt. Obehandlat järn rostar väldigt lätt.
 
Ett annat alternativ, vet inte om det just är miljöfarligt/-vänligt, vore ju att lägga beslagen i ett bad med vanlig hederlig bromsvätska. Den tar bort all möjlig skit och färg, men påverkar inte metallen under.
 
Någon i början av tråden eftersökte "Bums" och att den produkten numera är borttagen från butikssortimentet. Man kan göra sådant själv genom att blanda kaustiksoda och tapetklister.

Vad gäller diskussionen om målade eller omålade beslag tänker jag inte ge mig in på. Dock kan ju beslag och gångjärn börja rosta. Vill man inte ha rost eller målade gångjärn kan man ju linoljebränna, glödga beslagen och doppa dem i en blandning av linolja och trätjära.
 
Om det kommit färg på moderna rostfria eller mässingsbeslag som varit avsedda att vara omålade tycker jag att några dygn i linoljesåpa och så en maskindisk på det brukar fungera - kan även fungera på äldre beslag som målats för tjockt, eller med tjocka fulfärger med, för den delen.
 
vanlig brunsåpa duger bra och gör samma jobb så köp inte linoljesåpa bara för det
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.