Tack för all hjälp! Vi skall träffa Swedbank nästa vecka, så jag lär återkomma med info om hur det gått... KnockOnWood: detta med reavinst, skulle du kunna förklara för en okunnig? Jag har inte riktigt tänkt i de banorna.
 
Hej!
Har en fråga relaterad till tomter.
Jag och min sambo är intresserad av ett ställe där det idag finns 3 tomter kvar utav ca 10-12 st, dessa tre överblivna har stått tomma ett tag.
Finns där möjligheter för att pruta på ett tomtpris? eller det är kanske lite "heligt" jämfört med andra tomtägare runt om har fått betala?

Tacksam för er hjälp!
 
Kotten1981 skrev:
Tack för all hjälp! Vi skall träffa Swedbank nästa vecka, så jag lär återkomma med info om hur det gått... KnockOnWood: detta med reavinst, skulle du kunna förklara för en okunnig? Jag har inte riktigt tänkt i de banorna.
Lite kortfattat och ofullständigt:
När du säljer ditt nuvarande hus kanske du "tjänar" några kronor på affären.
Dvs försäljningspriset (minus omkostnader) är högre än vad inköpspriset (plus förbättringskostnader) var när du köpte huset.
Skillnaden mellan försäljnings- och inköpspris är din reavinst.
På denna vinst skall man betala skatt, f.n. 22%.
Men om man skaffar en ersättningsbostad får man skjuta upp reavinstbeskattningen,
dvs man har mera pengar att sätta in i det nya huset.
Men det är inte gratis att skjuta upp beskattningen. Och reglerna är inte helt glasklara.
Men Det är en viktig faktor att bolla med, då man gör så stora affärer som ett husköp.

Här beskrivs det hela, men kanske inte så pedagogiskt:
http://www.skatteverket.se/privat/s...ad/uppskov.4.6d02084411db6e252fe80009532.html

Kanske lite mer lättsmält:
http://battrehem.wordpress.com/2010/04/21/reavinstskatt-och-uppskov-vid-forsaljning-av-smahus/
 
m1cke skrev:
Hej!
Har en fråga relaterad till tomter.
Jag och min sambo är intresserad av ett ställe där det idag finns 3 tomter kvar utav ca 10-12 st, dessa tre överblivna har stått tomma ett tag.
Finns där möjligheter för att pruta på ett tomtpris? eller det är kanske lite "heligt" jämfört med andra tomtägare runt om har fått betala?

Tacksam för er hjälp!
Det är klart att du kan (försöka) pruta!
Allt är förhandlingsbart.

Om marknaden efter att de flesta tomterna är sålda verkar vara mättad,
är det nog bra läge att få ner priset på en av de återstående tomterna lite.
10 - 20% tycker jag kan vara rimligt att försöka få ned priset.

Att just dessa tre tomter är kvar kan ju också bero på att de är lite "sämre" än de andra (läge/storlek/utsikt), vilket också borde motivera ett lite lägre pris.

Säljaren vill hellre bli av med tomterna till lite nedsatt pris inom överskådlig tid
än ligga kvar med dem utan att få in några pengar.

PS:
Har själv prutat 12% på tomt. Ångrar naturligtvis att jag inte tog i mer.
Men hade ångrat ännu mer om jag inte försökt pruta alls!
 
harry73
Var kan man egentligen inte pruta. Ibland försöker jag det även i en livsmedelaffär ;)
 
KnockOnWood skrev:
Det är klart att du kan (försöka) pruta!
Allt är förhandlingsbart.

Om marknaden efter att de flesta tomterna är sålda verkar vara mättad,
är det nog bra läge att få ner priset på en av de återstående tomterna lite.
10 - 20% tycker jag kan vara rimligt att försöka få ned priset.

Att just dessa tre tomter är kvar kan ju också bero på att de är lite "sämre" än de andra (läge/storlek/utsikt), vilket också borde motivera ett lite lägre pris.

Säljaren vill hellre bli av med tomterna till lite nedsatt pris inom överskådlig tid
än ligga kvar med dem utan att få in några pengar.

PS:
Har själv prutat 12% på tomt. Ångrar naturligtvis att jag inte tog i mer.
Men hade ångrat ännu mer om jag inte försökt pruta alls!
Tack för svaret!
En annan fråga. I kommunen där vi letar tomt finns det för tillfället inga kommunala tomter.

Men en fråga rakt på sak, är där någonting som ger anledning till att privatägda tomter ska vara dubbelt så dyra som dem kommunala?
Prisskillnaderna är 225kr/kvm för dem kommunala jämfört med cirka 450-500kr/kvm för privatägda.

Båda är utan inkopplingsavgifter, tomterna som är aktuella idag (för de höga priset) är långt ifrån byggklar med en svacka på ca 50cm över hela tomten som inte heller är inräknat.
Det har snackats om att asfalteringen över området är inräknat.
Men kommunen som har hälften så höga tomtpriser har också körbanor som krävs fram till tomterna.

Någon som är tillräckligt hemma och kan tala om av vilken anledning det är såhär?
 
harry73
Har kommunen en tomtkö? Då är efterfrågan större än anbudet och priset för lågt.
Som privat säljare har man inget behov av en tomtkö men vill man sälja till den högstbjudande
 
Där finns ingen tomtkö i kommunen. Men dock så tror jag inte tomterna som släpps av kommunen saknar ägare några längre stunder.
Men dem privatas svineri med att dubbla tomtpriset är det värre med att få sålt. Så visst finns där säkert utrymme för få ner priset men vi kommer vänta tills kommunen släpper fler tomter...
 
m1cke skrev:
Tack för svaret!
En annan fråga. I kommunen där vi letar tomt finns det för tillfället inga kommunala tomter.

Men en fråga rakt på sak, är där någonting som ger anledning till att privatägda tomter ska vara dubbelt så dyra som dem kommunala?
Prisskillnaderna är 225kr/kvm för dem kommunala jämfört med cirka 450-500kr/kvm för privatägda.

Båda är utan inkopplingsavgifter, tomterna som är aktuella idag (för de höga priset) är långt ifrån byggklar med en svacka på ca 50cm över hela tomten som inte heller är inräknat.
Det har snackats om att asfalteringen över området är inräknat.
Men kommunen som har hälften så höga tomtpriser har också körbanor som krävs fram till tomterna.

Någon som är tillräckligt hemma och kan tala om av vilken anledning det är såhär?
Det finns väldigt starka skäl för detta!

Den privata tomtsäljaren vill bara håva in pengar (nåja, det finns undantag också). När säljaren har fått betalt är han/hon nöjd.

Kommunen å andra sidan har ett mer långsiktigt perspektiv.
Det viktigaste är inte att dra in pengar, utan att få skattebetalare, helst i form av nya kommuninvånare. Och att folk absolut inte flyttar till grannkommunerna för att kunna bygga hus.
Därför kalkylerar inte kommunen med att maximera vinsten vid försäljningen kortsiktigt,
utan försäkrar sig mera om att få betalt för sina kostnader i fråga om inköp av råmark, planarbete och exploatering inklusive VVS och gatuarbeten.
Det finns ju till och med kommuner som har skänkt bort tomter för att få in/behålla innevånaare
De verkliga vinsterna kommer under årtiondena framåt när de kommunala skattekronorna trillar in.
Har folk väl byggt sitt "drömhus" vill det mycket till innan de flyttar.

Det skall bli intressant att se vad som kommer att hända i Trollhättan.
Många f.d. Saab.anställda börjar jobba på Volvo på Hisingen i Göteborg.
Kommer de att stanna i Trollhättan.
Blir ju i och för sig säkert svårt att sälja i T-hättan.
Och skattekronorna fortsätter att trilla in.
 
Redigerat:
Ville mest 1) tacka för all hjälp och 2) meddela att vi fick köpa tomten. Swebank sade ja efter en smula förhandling och framläggande av argument från min sida.. :) Dessutom har vi nu ett riktigt bra lånelöfte att gå efter hos Nordea. Satt där i över en timme idag.

Nu återstår bara att se om man kan förmå kommunen att fylla upp samt "packa" tomten så mycket som vi behöver. Markplanering kostar 100,000 men då är frågan hur mkt fyll som ingår. Vi skall åka dit i helgen och höra med de andra tomtägarna. Spännande värre. :)
 
Kotten1981 skrev:
Ville mest 1) tacka för all hjälp och 2) meddela att vi fick köpa tomten. Swebank sade ja efter en smula förhandling och framläggande av argument från min sida.. :) Dessutom har vi nu ett riktigt bra lånelöfte att gå efter hos Nordea. Satt där i över en timme idag.

Nu återstår bara att se om man kan förmå kommunen att fylla upp samt "packa" tomten så mycket som vi behöver. Markplanering kostar 100,000 men då är frågan hur mkt fyll som ingår. Vi skall åka dit i helgen och höra med de andra tomtägarna. Spännande värre. :)
Grattis Kotten!

Efter att ha blivit tomtägare och sett hur pengarna formligen forsar iväg
kommer du att förstå att 100.000 hit eller dit är blahablaha :D
 
Knockonwood: Känner du till Trivselhus?? Får jag lov att fråga vilka ni byggde med? Jag blir alldeles matt av detta och precis som du säger ser jag hundra (tusen!)lapparna flyga iväg. :) Men självklart känns det väldigt kul med tomten, kul men läskigt. ;)
 
m1cke skrev:
Där finns ingen tomtkö i kommunen. Men dock så tror jag inte tomterna som släpps av kommunen saknar ägare några längre stunder.
Men dem privatas svineri med att dubbla tomtpriset är det värre med att få sålt. Så visst finns där säkert utrymme för få ner priset men vi kommer vänta tills kommunen släpper fler tomter...
Det är väl fritt att sätta det priser man vill. Om jag bodde i er kommun så skulle jag snarare som skattebetalare bli upprörd över att kommunen kanske säljer ut tomter till underpriser. På det sättet så får ju invånarna mindre intäkter medan ett fåtal tomtköpare istället får göra klipp på invånarnas bekostnad.
 
Kotten1981 skrev:
Knockonwood: Känner du till Trivselhus?? Får jag lov att fråga vilka ni byggde med? Jag blir alldeles matt av detta och precis som du säger ser jag hundra (tusen!)lapparna flyga iväg. :) Men självklart känns det väldigt kul med tomten, kul men läskigt. ;)
Tyvärr, jag känner inte till de stora tillverkarna.

Har själv byggt i lösvirke med en liten (anonym) byggfirma.
Men här finns ju mycket bra kunskap.
Bara att börja lusläsa husbyggartrådarna ;)

Edit: Kotten, jag antar att du inte har missat tråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/trivselhus-garbo-pa-plus-ikvaell-22-mars.190933/
 
  • Gilla
jonas_82
  • Laddar…
Grattis till tomtköpet, kul att banken tog sitt förnuft tillfånga :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.