Här på forumet måste det finnas tusentals trådar med ungefär samma innehåll: "vi anlitade en hantverkare för att göra det och det, det skulle kosta si och så, men nu när vi fått fakturan så är den på mycket mer".

Men det måste väl vara någon som råkat ut för att det blev BILLIGARE än vad som utlovats? Ni som upplevt det kan väl skriva inlägg om det också, så vi får lite balans.
 
Jag är kanske ingen normal konsument pga bra kontakter och referensnät men de 12 beställningar av entreprenad jag gjort åt oss själva och släkt har 10 blivit avsevärt billigare, 1 blev ganska exakt (600 kr billigare) och en entreprenad blev 2500 kr dyrare pga ändrade förutsättningar men godkänt av beställare.

Det är lite blandade arbeten såsom badrum, kök, tillbyggnad, garagebygge, bygge av friggebod och badbrygga mfl. Alla är löpande med ungefärligt pris specat under övrigt i avtalet
 
Jag tror precis som kingolle att det bästa är att ta det på löpande med folk som man känner ett stort förtoende för.

Det gäller att skaffa sej bra kontakter och sen bygga upp en bra relation till sina hantverkare och det får man oftast ganska snabbt om man använder sej av samma jobb efter jobb.

På detta sätt kommer man undvika mycke problem. Ibland känns det som en del här på forumet letar det lägsta priset och sen tror att kommer bli bra trots att dom inte har en aning om vem som kommer att utföra jobbet.

Det hela är ju ganska enkelt igentligen bara man tar sej besväret och frågar runt bland vänner och bekanta innan man skall anlita hantverkare för första gången.

Jag kom mycke billigare undan på mitt badrum då jag tog kakelarbetet på löpande av en kille som jag hört mycke gott om. Fast pris skulle landat på 20000 nu klarade jag mej på 12.
 
Det råder ingen tvekan om att löpande räkning med seriösa hantverkare samt beställare som förstår att arbetet kräver vissa åtgärder, då blir det billigare. Tyvärr är det så att man efterfrågar billigaste offerten och förstår inte varför det kan skilja stora belopp på angivet arbete. Det har sin naturliga förklaring beroende på vad det är för projekt. Det kan t.ex. vara ett gammalt hus där det har byggtom flera gånger så man inte kan ana vad som gömmer sig bakom / i väggarna då måste man hugga till för att inte gå back. Den som har störst erfarenhet vet bättre och lämnar en offert på ett högre belopp men klarar sig på det, den med mindre erfarenhet eller planerar för tillkommande arbeten lägger sig på en lägre nivå. Det som då ofta blir antingen på löpande eller uppskattat pris +15% föder därmed klagomål och osämja i slutändan.
 
@kinglolle: är det för att du har tur eller är det för att du är entreprenadjurist (om jag fattat det rätt)?

@Smile.75 och cecar33: kul att ni delar med er av era tankar runt upphandling av hantverkstjänster. Men det var inte den typen av svar jag tänkte mig när jag startade tråden. Speciellt inte den där djupt rotade/omhuldade myten att löpande alltid blir billigare än fast pris. Det har dryftats till leda, så ska vi diskutera det så får vi ta det i en annan tråd.

Jag tänkte på konkreta exempel, där det verkligen blivit billigare än det först angivna priset.
 
Då får jag beklaga att jag på mitt vis ville påvisa om det orimliga att någon skulle tacka nej till pengar man kommit överens om. Tror inte det finns på kartan att man inte fakturerar minst vad överenskommelsen säger. Men det är klart att om arbetet inte på långa vägar är så omfattande att det är motiverat så blir det väl en omförhandling och då är det inte längre samma sak så Nej det förekommer nog knappast. Enda möjligheten är löpande med ett tak pris men då räknas det väl inte heller som billigare utan endast att man betalat enligt ÖK.
 
Jag lägger ingen vikt vid diskussionen om billigt pris eller inte eller löpande kontra fast.

För min del så är det för att jag är entreprenadjurist men än mer att jag har ett stort kontaktnät inom branschen och dessutom sitter i särställning på så sätt att min bransch är en stor beställare utav byggtjänster så jag får tydliga referenser och kontakter därigenom

Med risk för att vara en cyniker så skulle jag dock säga att det är få fall människor är så ärliga att de inte utnyttjar om det ges möjlighet att göra det utan missnöje. Att hålla budgeten gör kunden nöjd och mer än så vet jag inte om så många satsar på idag längre. Detta oavsett bransch
 
Jag arbetar inte som hantverkare utan i en helt annan branch. Jag gör dessutom det mesta jobbet hemma själv, så jag har inte jättestora erfarenheter av hantverkarkontakter. Jag har haft en byggare inne för ett jobb som blev lite billigare än det uppskattade priset. Men det var just ett uppskattat pris och arbetet fakturerades löpande. Kommer inte ihåg de exakta summorna, men jag tror det landade runt en tusenlapp lägre än uppskattat på ett jobb som kostade runt 10k

Jag har svårt att tro att det finns någon som skulle lämna en offert på ett fast pris och sen faktura ett lägre belopp. Poängen med ett fastpris är väl att kunden i förväg ska veta hur mycket han ska betala. Hantverkaren som tar på sig jobbet tar ju en risk i att han kan komma att behöva stå för oväntade saker som dyker upp. Blir ett jobb lite billigare än vad han räknat på kommer han ju använda den extra marginalen för att täcka upp för nästa jobb som kanske ger en lägre marginal. Ett fastpris är ju just det. Har man förhandlat om ett fastpris är det det man ska betala, varken mer eller mindre.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Jag är inte säker på att jag förstår denna diskussion?

Att löpande ibland blir dyrare, ibland billigare ligger ju i sakens natur (det kan nog alla vara överens om).

Att någon däremot skulle få ett "fast pris" billigare är väl per definition omöjligt? Sjunker priset beroende på att det gick fortare/enklare att utföra är det ju inte längre ett "fast pris". Då har entreprenören själv omvandlat det till "löpande med takpris". Sannolikt till beställarens stora glädje...

Jag gissar dock att det måste vara extremt ovanligt (t.ex. p.g.a. ett misstag vid faktureringen), alternativt bero på att man har en mycket god relation till hantverkaren (granne, kompis, släkting, etc).
 
Nej, det var givetvis inte fasta priser jag tänkte på. De priser som skulle kunna sänkas är i första hand de ungefärliga prisuppgifterna. Det borde ju rent statistiskt sett vara lika många ungefärliga priser som blev för låga som för höga.

(Men visst finns det en del trådar om att även fasta priser blir högre när det är dags för fakturering. Så det borde inte vara omöjligt att även ett fast pris sänktes.)
 
Ok, frågeställningen är alltså om man har fått ett löpande uppdrag billigare än kostnadsestimatet?

Jo, det har hänt några gånger... Men det brukar sällan röra sig om några större överraskningar. Kanske avvikelser på 10% ungefär.
 
Hej. Brukar ha diskussion om hantverkare jag anlitar om ett tak pris.
Då vet man vad det kostar och 2 ggr har det blivit billigare.
lägga en bit tak och plåt till det, andra gången var när de byggde grunden till en altan. Förutsättningarna var bättre och enklare än vad han trodde.
Bra dialog och hitta en bra firma är a och o för att det ska fungera.

Enligt han så bygger det mycket på kundrelation nöjda kunder kommer förhoppningsvis tillbaka, men som han säger många går på det billigaste och resultatet blir oftast därefter. Hantverkare kostar lite pengar.
 
Ska denna tråd dö sotdöden? Det måste väl vara NÅGON mer som blivit positivt överraskad när fakturan kom? Eller blir det aldrig så?
 
Jodå, vi fick ett helt rimligt maxpris innan vi bytte vår varmvattenberedare. Både beredaren och arbetet blev billigare än beräknat :)
 
Bytte ut två element, och det blev billigare än vad som avtalats:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.