subtilis
Jag har idag slitit med att rengöra tappgångjärn till dörrar inomhus. De förra husägarna var lata och hade den dåliga smaken att måla över gångjärn och andra beslag i dörrkarmen med lager av färg.

Det är ett oskick, enligt min mening. Beslag är vackrast omålade. Det är ren och skär vandalism att kladda ner dem med färg. Och det är ett oerhört frustrerande slit att göra rent dem efteråt med färgborttagningsmedel, Svinto, putsmedel, kniv... etc.

Så när du målar dörrkarmen: ta bort beslagen först!
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
S
Skulle man inte kunna fästa alla beslagen på en stor skiva och köra högtryckstvätt på dem? Det finns säkert något dundermedel att köpa som man bara dumpar ner dem i och sen är det nästan borta dagen efter. Minns en polare köpte något sådant brutalt medel en gång till sina tenngubbar när vi var en hel del år yngre.
 
Jag har rengjort flertalet beslag genom att värma med varmluftpistol, sedan går det lätt att skrapa bort färgen. Beslagen blir rätt varma så använd handskar.
 
subtilis
johanpost skrev:
Jag har rengjort flertalet beslag genom att värma med varmluftpistol, sedan går det lätt att skrapa bort färgen. Beslagen blir rätt varma så använd handskar.
Bra tips, jag ska testa det! Jag har kanske bara fastnat i en rutin nu efter ca. 20 gångjärn (inkl. gångjärn till garderoberna).

Frågan är dock varför folk målar beslagen. Inser de inte hur enormt fult och kluddigt det är?
 
Mikael_L
"Bums färgborttagare" !!!
Finns den kvar på marknaden. Den var i alla grymt effektiv.

Även bra att sota ur topplock med, om man lyft toppen på mopeden eller bilen. ;)
 
subtilis
Bums finns inte längre, pga. av miljöskäl.
Man borde pruta av minst 250 000 kr på hus med nerkladdade beslag, eller så borde det vara lagstiftat att de inte fick säljas till mer än 1 miljon om beslagen var övermålade. Och mäklare borde utbildas i att skälla ut husägare som kladdar ner beslag.

Jag vill ha byggnadsvårdsdiktatur!
 
  • Gilla
A Stenberg och 2 till
  • Laddar…
Jaha då har jag dålig smak... Det är fult att försöka framhäva tappgångjärn genom att inte måla dom. Rent historiskt tror jag dessuton att det var vanligare att man målade över.
 
Visst är järnet i beslagen vackra, det tycker jag med. Men...... förr målade man alltid beslagen och när jag menar för så är det före 1900. Vi har en hel del originalmålning från 1700- och 1800-tal och alla de beslagen är målade. Frät inte bort alla vackra beslag! Kanske är det annorlunda i Skåne med omålade beslag? Omålade beslag och nakna timmerväggar i bostadshus är myter eller tecken på fattigdom.
 
Vad är det målat med för färg? Det går att lägga beslagen i kaustiksoda övar natten. För vissa sorters färg går det att borsta bort färgen med tandborste sedan. Är det akrylat kan det fungera att lägga dem i T-röd eller aceton i stället.

Erik
 
Håller med Gafsan, alla äldre hus jag varit i har då haft målade beslag. Att någon skulle vilja lämna de omålade var helt nytt för mig. Låter inte vidare snyggt heller, förutom stilbrottet.

Och visst är jag partisk, i vårt hus är de målade. :)
/A
 
Hur gamla är gångjärnen? Om de är av järn utan någon ytbehandling så är det såvitt jag förstått historiskt korrekt att ha dem målade. Även i Skåne.;) De målades dessutom i samma kulör som dörren. Det är alltså inte historiskt korrekt, som vissa gör, att måla sina järnbeslag i svart för att de ska avvika från den målade ytan.

Hur som helst kan det ibland finnas behov för att rengöra gångjärn från många lager färg för att sedan måla dom igen.;) Det sägs att det funkar att lägga dem i linoljesåpa eller bromsvätska (inget jag själv provat)

Om det är modernare gångjärn med ytbehandling så kommer denna att förstöras om du löser upp färgen med kaustik (egen erfarenhet). Jag tror dessa för övrigt också har varit målade (tittar runt i min original 50-tals lägenhet och ser bara målade gångjärn på dörrarna)

Blir nyfiken på varifrån du fått idén att gångjärn ska vara omålade!?
 
Redigerat:
Finns ett dundermedel som är både miljövänligt och användarvänligt. Linoljesåpa!

Jag har tagit bort många tjocka lager färg från otaliga beslag och kulodosor i porslin som också brukar målas över tills de knappt syns och behöver inte slita alls. Bara lägga dem i såpa och vänta tills färgen är upplöst och då tvätta rent. Försök att behålla så mycket som möjligt av såpan i burken du använt frö den blir ju inte så trevlig för miljön när den är full av färg. Hittills har jag inte stött på någon sorts färg som inte lösts upp till slut men det kan ta upp till ett par veckor innan färgen är helt upplöst. Oftast går det betydligt snabbare.

Det fungerar även med vanlig grönsåpa men det tar lite längre tid.

Här kan du läsa om hur jag gör och där finns en bild som tydligt visar hur bra det fungerar.

http://sodergarden.wordpress.com/2011/11/04/gilla-linoljesapa/

Fast även jag håller med om att beslagen ska målas om när man väl tagit bort de tjocka lagren med färg. Omålade beslag hör inte hemma i gamla hus och mår bäst om de målas in i samma färg som det som finsn runtom.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
subtilis skrev:
Bums finns inte längre, pga. av miljöskäl.
Man borde pruta av minst 250 000 kr på hus med nerkladdade beslag, eller så borde det vara lagstiftat att de inte fick säljas till mer än 1 miljon om beslagen var övermålade. Och mäklare borde utbildas i att skälla ut husägare som kladdar ner beslag.

Jag vill ha byggnadsvårdsdiktatur!
Ja, då ska ju alla beslag förbli övermålade. Att lämna beslag omålade eller skapa rent dem är ett väldigt sent påfund.
 
Jobbigare är det med dem som har:
Tagit bort dörren men behållt beslaget och målat över tappen så man inte får på dörren igen.
Tagit bort dörren och spacklat för urtaget för beslaget.

Jag har båda lösningarna i min lägenhet...
 
När jag renoverar gamla dörrar och fönster skruvar jag bort gångjärn och beslag och lägger dom i kaustiksoda under en natt. Färgen borta och snyggt blir det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.