Har läst denna tråd http://www.byggahus.se/forum/golv/82938-tolerans.html med råd om +- hit och dit, men förstår ändå inte.
Kan någon förklara för mig om detta verkligen är OK:

Nybyggt hus (24/2), i allrummet uppe är det en "sjö" när man går. Totalt lutar det först ner 20 mm och sedan upp 20 mm på cirka 3 meter. Byggaren påstår att det är enligt "byggreglerna" när vi frågar (han kan dock inte svara på vilka byggregler).

Dessutom är det en stor bubbla vid fönstervägg i vardagsrum ca en kvm som bubblar upp och då trycks ner när man går på den. Samma fenomen i sovrummet på ett ställe vid vägg.
Är detta verkligen OK?

Kan tillägga att det är 15 mm Kährs parkett och inte den billigaste husleverantören som "garanterat" byggaren gentemot oss s a s, men visst det är en separat entreprenad.
Är detta OK? Vi håller ca 50 000 för detta + lite annat, är det för mycket?
Han tycker att vi ska ta in en besiktningsman, men vi har reklamerat detta till honom, jag behöver ingen besiktningsman...

Tacksam för hjälp!
 
S
när det gäller så mycke pengar. så ta dit en besiktighetsman.

är det byggaren som gjort plattan?
 
I länken nedan från kährs finns beskrivet vilka krav som gäller för undergolvet och också pedagogiskt förklarat hur och med vilka vertyg man mäter om golvet uppfyller gällande toleranser.

http://www.kahrs.com/~/media/Kahrs/Documents/SE/Kahrs_Subfloors_UnderfloorHeating_SE.ashx

Du kan själv enkelt mäta upp golvet med en mätkil och en 2 m mätskiva eller vattenpass med distanser. Och är det uppenbart att golvet inte OK och byggaren vägrar lyssna så se till att hitta en besiktningsman som har den utrustning som krävs för att mäta upp golvet och känner till vilka regler som gäller.

Vi hade liknande problem och vår besiktningsman mätte upp golven och sen hade vi svart på vitt att golven var ojämna och låg över gällande toleranser. Visst det kostar några tusen, men förhoppningsvis så rättar sig entreprenören efter utlåtandet annars så har ni ett bra underlag för att hålla inne en viss summa pengar. Och om det ändå inte åtgärdas så har ni möjlighet att ta in någon annan för att fixa problemen med hjälp av de pengar ni håller inne med.
 
SBH skrev:
när det gäller så mycke pengar. så ta dit en besiktighetsman.

är det byggaren som gjort plattan?
Jo, tänker ringa en imorgon, blev bara förvånad över byggarens inställning eftersom vi varit nöjda med honom i allt annat.
Vad gäller plattan så var problemet på övervåningen så vad tänkte du då?
 
@mr_bygg: tack för länken! Men jag hittar ingen information om vad som gäller för parketten.
Finns det någon som kan tolka HusAMAs regler åt mig? Hur räknar man ut total lutning när det går först ner och sedan upp mellan två punkter? Blir det nedlutning + upplutning? Dvs. I vårt fall 40 mm? I sådana fall är det ju inget att snacka om, tycker jag.
 
Samma toleranser gäller för det färdiga golvet. Lägger du parkett på ett buktigt och/eller lutande undergolv så kommer snarare golvet att dämpa de ojämnheter som finns så uppfyller inte det lagda golvet toleranserna så gör knappast underlaget det heller.

Om det går upp och ner så är det toleranserna kring buktighet ska användas och som du har exempel på hur man mäter i länken ovan. Sen finns det också ett krav i HUS-AMA hur mycket det maximalt får luta på x antal m. Så toleranserna tillåter svagt böljande golv så länge de inte lutar för mycket och uppfyller toleranserna för buktighet.

I ditt exepel, om jag tolkar dig rätt, har du en dalgång som är 20 mm djup mellan topparna och avståndet mellan topparna är 3 m. Där kan du lägga en rätskiva på 2m mellan dalsluttningarna och mäta avståndet till dalbotten och det kommer knappast enligt din beskrivning vara OK enligt toleranserna.

I länken ovan hittar du några bra exempel på hur du mäter just buktighet och där ser du också varför det finns en poäng med att använda distanser vid mätningen.
 
Jahaa, när jag läste i tråden jag hänvisar till i första inlägget så förstod jag det som att HusAMA tillät +-20 mm, därav min fråga hur sjutton man mäter.
Ja, ja, ska ringa besiktningsman idag, så får vi se vad han säger.
Tack så länge!
 
Besiktningsman varit här och konstaterat följande:
- fel i entreprenaden, mellanbjälklag ej korrekt monterat (!)
- tak buktar utanför toleranser + spricka
- Kährs golv lagt på undergolv utanför toleranser

Dagen efter hände följande: spricka i vägg allrum (väggen står på den felaktiga skarven).
Blir intressant att se om byggaren fortsätter fly. Vanligt med flyktbeteende enligt flera vi pratat med, men jag tror fortfarande på honom. Han har dock dåliga rådgivare som tycker att vi är gnälliga och jobbiga och bara ska betala och hålla tyst :(
Håller pengar - förtroende är bra, men kontroll är bättre.
 
Så vad hände sedan?
 
Lååång och trist historia, kontakt med advokat just nu. Samt söker konstruktör som kan verifiera byggarens åtgärdsförslag (som tyvärr är ett skämt).
Sur byggare som snackar skit om oss. Kulkul.
 
Tråkigt att höra. Har förstått att du har byggt med Trivselhus? Vi ska också bygga med dem. Hoppas vårt hus byggs på rätt sätt... :S
 
Stämmer bra det, detta är inte Trivselhus fel utan byggarens.
 
Ytterligare förtydligande: rubriken stämmer ju inte. Frågeställningen är snarare - vad gör man om byggaren monterat huset fel och vägrar rätta det...
Parketten är ju lite underordnad detta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.