Har precis flyttat in i ett nybyggt hus med s14 mm parkettgolv i hela huset. Golvet ligger på gjuten sula, byggfolie o grålumpapp, dvs standard. Min fråga är, När jag går på golvet i huset så sviktar det det på 3-4 ställen runt om i huset, på något ställe säkert 3-4 mm, hur mycket är toleransen på detta egentligen. Antingen har snickarna lagt golvet för nära väggen så det reser för att där är för lite luft eller så är inte grunden så jämn som den bör vara och kanske behöver flytas, vad är alltså inom tolerans för detta??
 
Har du bara 3-4 mm är det acceptabelt avseende byggnormen. Sen att det upplevs som om parketten glappar är en annan sak.

Besked om hur mycket som är acceptabelt finns i Hus AMA 98.

Enligt regelverket gäller följande:

* Buktigheten får vara +/- 5 millimeter vid mätlängden 2 meter och +/- 1,2 millimeter för mätlängden 0,25 meter.
* Lutningen L/600 får vara lägst +/- 8 millimeter och högst +/-20 millimeter.

Mätdefinition 15 i AMA anger för buktighet: Två mätsträckor 2 meter 0,25 meter. Kan bukta upp eller ner. Det kan bli en »rygg« på 5 millimeter respektive en »grop« på 5 millimeter. Inom samma mätsträcka med två meters rätskiva kan finnas buktigheter som går både upp och ner, så att skillnaden mot en »mitt-horisontallinje« kan bli 10 millimeter.

Lutningen mäts alltid mellan två punkter över golvets yta, mellan punkter för rummets begränsningar (väggar). Avvägning mellan punkterna får maximalt avvika endera uppåt eller nedåt 20 millimeter, men det får inte bli 20 millimeter upp på ena sidan och 20 millimeter ned på den andra. Då blir ju lutningen 40 millimeter. En mycket vanlig fråga handlar om vad det betyder att »lutningen får vara lägst +/- 8 millimeter« enligt ovan. Måste det luta 8 millimeter, nej, det betyder att det får luta +/- 8 millimeter oavsett mätlängden. Om rummets begränsningar är 3 000 millimeter blir lutningstoleransen 3 000/600 = 5 millimeter, enligt L/600. Men då tillåts ändå en lutning på +/¬ 8 millimeter.
 
Det där låter ju helt vansinnigt. AKristof har säkert rätt men jag skulle bli vansinnig om jag köpt ett nytt hus för några miljoner och golvet lutar eller buktar så mycket.

Ställs det verkligen inte högre krav än så på hustillverkarna???

/V
 
Huskul...har du fått någon rätsida på ditt problem? Hur kommer ni göra? Vi har samma problem som er på hela vår övervåning. Besiktningsmannen har missat detta. Tycker det är helt sjukt att det skall bli såhär i ett nybyggt hus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.