Det hörs ju bra mycket bättre ut med 240 kubik än som jag tänkte nu.. :) Vet egentligen inte helt hur jag tänkte heller.. :?
Nej då blir det nog kanske bra.. :)
 
well. om man räknar liter / timme så låter ju nekligen mer än kubik/timme =)

hur ligger det till med huset nu då? några framsteg?
 
Nja,, Nu har jag körd iväg på en liten långtur för att besöka lite släkt jag inte har sett på många år.. Så jag har inte fått gjord så mycket sedan det sista kortet jag har lagt in.
Har lite projekt vid sidan om också som kanske kan vara lite roliga att lägga lite tid på, men det får nog bli lite mer om i en annan tråd.. Vätgas fuelcell till bilen passar liksom inte in här. :) Skulle varit bra att ha den nu då jag är på långtur, men jag fick lämnat in ritningarna till laser skärning i går, så man får se hur det går.. Funkar den bra så kanske jag gör en som kan driva en liten generator på stugan.. :)
 
kul. se till att starta den tråden, låter väldigt intressant.
 
Ja jag skall se om jag får startad en tråd i "teknik" forumet när jag får plåtarna, antagligen när jag kommer hem igen i mitten av nästa vecka..
Jag har ju köpt lite småsaker som skall till den så.. :)
Men får se hur det går.. Inte helt fel att försöka att spara lite bränsle när priserna på bensin är som dom är..
 
har läst många andra vätgasprojekt men det verkar som att det går åt mer energi att skapa vätgasen än vad man får ut men du kanske har nån superlösning? =) aja, nog om OT nu. ser framemot den tråden iaf.
 
kickassford skrev:
har läst många andra vätgasprojekt men det verkar som att det går åt mer energi att skapa vätgasen än vad man får ut men du kanske har nån superlösning? =) aja, nog om OT nu. ser framemot den tråden iaf.
Ja, det går åt en hel del energi för att göra vätgas. Men om den energin är gratis, tex solenergi, så blir det ju lite mer intressant.
Vätgas är ju ett både billigare mindre utrymmeskrävande sätt att lagra solenergi än batterier.
 
kickassford skrev:
har läst många andra vätgasprojekt men det verkar som att det går åt mer energi att skapa vätgasen än vad man får ut men du kanske har nån superlösning? =) aja, nog om OT nu. ser framemot den tråden iaf.
Vätgas är ju som precis el egentligen ett sätt att transportera energi, och i all sån hantering finns det förluster. När man laddar ett batteri och senare förbrukar laddningen så har man förluster. Minst förluster har man när man tillverkar el med generator och transporterar den som växelström i en kabel, men även då har man förluster.
 
Redigerat:
Ja det är ju lite roligt att många läser. :)
Nej det är inte helt ätbart.. :)

Fläkten du länkar till värkar ju riktigt bra.. Endast 5 watt är ju bra också, så det kan nog kanske bli en sådan.
 
Jag har inte bestämt mig ännu ;/
På tråden: http://www.byggahus.se/forum/ventilation/131484-fresh-intellivent-3.html
Läser man att fläkten "knackar" vid lågvarv !! Hoppas detta rör de äldre modellerna :O
En bättre länk visar smäckrare kallrasskydd (100 för modulrör 98/102. E 9302221 eller 125 för modulrör 118/122. E 9302174): http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...sg=AFQjCNHmFJ5Y6bdE3Bh78SqcnCCBFpTKsw&cad=rja

Har inte hitta när den "nyare" uppdaterade varianten kom; kom en 2009-12, en annan 2010-03.
Måste kolla...
 
Tycker sådant är lite tråkigt. För om man inte får till det på 2-3 versioner så kommer dom troligen inte att klara av det på dom nästa 3 heller..
Har tyckt om PAX fläktar då dom har kallrasskydd inbyggt, men dom låter ju lite igen, så är dom hellre inte gratis direkt.
Jag brukar göra som du gör "ByggBert". Kollar runt på forum för att kolla om vad andra har för åsikter om skilda saker man skall köpa..
Jag har ju inte börjat på min ventilation alls än.. Så jag har ju lite tid kvar.
 
Här på stugan så går det inte så snabbt just nu.. Jag håller för det mesta på med städning runt stugan. Jag fick höra att det skulle vara någon "Torp Vandring" från Gustava Forskning som kanske skulle förbi stugan, och då tycker jag att jag är lite tvungen att städa lite runt om.. :( Inte det roligaste, men nödvändigt just nu.. :)
Skall väl inte säga att jag inte har gjord något, men det kan ni läsa om i andra trådar jag har..
 
Har fått gjord lite i dag även om jag har haft en sat.. huvudvärk hela dagen. När jag inte orkade spika mer, så började jag måla lite.. Jag kommer inte ihåg vem som sa att "Jag skulle inte vara den som slipade det staketet" men jag håller med.. När denna färgen börjar släppa, så kapar jag nog ned hela saken, och gör ett nytt.. :) Den ena sidan som jag nu har målat tog nästan 2 timmar att måla. :thumbdown:
Men men. Här är dagens lilla uppdatering..
 
  • 134.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 135.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.