Vedeldarn skrev:
  Ett traktordrivet elverk som skulle räckt till både mjölkmaskin och vattenpumpen plus minst halva gården skulle kostat honom 16-17000:-
Snacka om att det skulle behövas körkort i en del brancher.  Är inte kossorna värda 16-17 000 borde han söka nytt jobb.  
Precis det jag menar! Bor man på landet är det väl ingen direkt nyhet att man ofta drabbas hårdare av elavbrott? ??? Vi hade massor med amplar på väggarna då vi bodde på landet, och värmde mat på vedspisen. Min väninna som bor på landet de har skaffat sig ett litet dieselelverk att ta till, och de har varken djur eller annan viktig verksamhet. Men de vet hur det blir.

Sen är det naturligtvis önskvärt att alla ledningar var nergrävda och att det aldrig blev strömavbrott. Men dels riskerar man då att få ledningar avgrävda istället för nedblåsta. Dels är det en investeringskostnad som KOSTAR PENGAR. Alltså något som måste planeras och man kan inte göra allt på en gång. Såvida vi inte vill betala det själv genom höjda nätavgifter?

 
Vedeldarn skrev:
Jag såg på tv-nyheterna hur en bonde i södra sverige ojade sig över att han inte kunde mjölka sina kor  och inte ge dom vatten, så ko-krakarna blev sjuka och det bara för att han inte hade någon ström.  Och så förlorade han 5000 kronor för varje tank mjölk han inte kunde leverera.     Ett traktordrivet elverk som skulle räckt till både mjölkmaskin och vattenpumpen plus minst halva gården skulle kostat honom 16-17000:-
Snacka om att det skulle behövas körkort i en del brancher.  Är inte kossorna värda 16-17 000 borde han söka nytt jobb.  

Det är för övrigt lag på att man har reservkraft vid djurhållning enligt djurskyddslagen just för att vattning mm ska fungera. Så den bonden har förhoppningsvis ett besök från en inspektör att vänta.



 
Ja att det var kraft i vinden kan jag intyga...

Jag och familjen skulle åka in till stan och handla. På vägen möter vi en bil med släpkärra (en sådan med högt heltäckande kapell) som kör "med vinden"i ca. 80km/h .Precis innan vi möts så tar vinden tag i kärran och lyfter den mot oss så man bara ser ett stort blått kapell framför sej.Min fru skrek i högan sky och jag fick fullt upp med att väja (via diket). det hela slutade dock bra (för vår del iaf ) då kärrans kapell var det enda som tog i vår bil och vi fick inte ens några märken på bilen. Värre var det för bilen med kärran som fick hela bakpartiet skadat av kärran....

Kalsipper
 
Husbyggarn skrev:
Egna ansvaret? Landet är ju "begåvat" med en vänsterregering för att invånarna vill slippa sådant!
;D ;D

så rätt, så rätt....
 
Husbyggarn skrev:
Egna ansvaret? Landet är ju "begåvat" med en vänsterregering för att invånarna vill slippa sådant!
HSB (Han Som Bestämmer) tar i alla fall inget ansvar....och vill inte utredas tillsammans med Laila & Co.
 
Nu är jag på G igen, har varit till grannens skog och hämtat vindfällen som jag sågat upp till nya takstolar och hämtat plåt, så i helgen lägger jag nytt tak på såghuset. 8,500:- för komplett tak med virke,plåt och tillbehör till en byggnad på 6X15 meter tycker jag är billigt, och det gamla taket hade börjat se aningen rostigt ut då det var av den "gamla hederliga" vågkorrugerade typen. Jag har fortfarande inte hittat alla delar till gamla taket. Jag behöver i alla fall inte vänta på att nå´t försäkringsbolag ska besikta skadorna eftersom byggnaderna inte är försäkrade. (Tack och lov.) Det var en försäkringskille här för ett antal år sen och ville sälja en försäkring för fastigheten, men när jag pressade honom på uppgifter om hur mycket jag skulle få ut i händelse av ev. skada visade det sig att med alla avdrag och åldersavdraget på topp så skulle det inte räcka till att hyra en byggbarack en månad ens. Nä, fy f..n för försäkringsbolag, dom är vår tids bondfångare. Premierna som jag skulle betalt i alla år har jag sparat på ett konto, så ett sönderblåst tak var det inga som helst problem att ersätta.
 
Vedeldarn skrev:
Nu är jag på G igen, har varit till grannens skog och hämtat vindfällen som jag sågat upp till nya takstolar och hämtat plåt, så i helgen lägger jag nytt tak på såghuset.
Hmm, tja det lär ju inte saknas "billigt" såg timmer nu :-/

Kanske jag skulle ta och lägga in en beställning på ett "bygga stort garage virkes kit" ;)
 
Köp dig en Solosåg, då kan du såga allt virke du behöver själv. Jag har en sådan med elsåg och den står helt i en klass för sig, det finns helt enkelt inga altenativ.
/www.logosol.se
 
Vedeldarn skrev:
Köp dig en Solosåg, då kan du såga allt virke du behöver själv.  Jag har en sådan med elsåg och den står helt i en klass för sig,  det finns helt enkelt inga altenativ.
/www.logosol.se
Hmmm, varför köpa när man kan låna andras ;D

Väntar på att en god vän skall få till en horisontal bandsåg till sin fräsbänk för hus timmer ;)

Då kan det bli dags för mitt garage!
 
Jamen det är ju perfekt, då är ju ni klädda. Se bara till att garaget inte blir för litet, en tre-fyra lastbilar och ett par skotare bör gå in. Samtidigt! Plus nåra kubik "bra att ha " grejer. På bygglovet om du nu ska söka sånt kan du ju skriva hobbygarage. Kom i håg: bygglov är för fegisar. ;D ;D ;D
 
Köp dig en Solosåg, då kan du såga allt virke du behöver själv. Jag har en sådan med elsåg och den står helt i en klass för sig, det finns helt enkelt inga altenativ.
/www.logosol.se
Jo det finns det...

http://www.woodmizer.se/

Logosol, pft.. ;D
 
Woodmizer är inget för avancerade hobbysågare snarare för egenutnämnda proffs. ;D Visst är det en jättefin såg men det är en jätteprislapp på den också i motsats till Logosols sågverk, som kan bli var mans egendom utan att dränera kassakistan i flera generationer framåt. ;) Men det är klart, en del köper veteranbilar för hundratusentals kronor, så visst kan man köpa ett Woodmizerverk. Inget är ju omöjligt. Själv köpte jag en skotare för att köra hem ved med till pannan.
 
Visst är det en jättefin såg men det är en jätteprislapp på den också i motsats till Logosols sågverk
Nja, beror på hur man ser på saken, du får en demomaskin för 50 papp + Moms( ???).
Ponera att man har lite egen skog att averka ifrån, udda dimesioner är lätt att ta betalt för. Wood-mizer´n
tar upp till 70cm!

Själv köpte jag en skotare för att köra hem ved med till pannan.
;D ;D hehe inte overkill alls ;D Fast det klart, har man en stor årsförbrukning så ::)

Och till er som inte förstår att bönderna lider, granngården har fått uppskattningsvis just nu 10 000 m3 nervräkt. :'( Hur kul är det ???
 
Det var inte dyrt alls för Woodmizern, det är ju överkomligt för dom flesta faktiskt. Det går ju att såga i hop till rätt snabbt, och det där med udda dimensioner känner jag till. Det går att ta skapligt betalt för att producera det som inte bygghandeln kan (vill) ta fram och det är ju många som renoverar gamla kåkar och det är inte säkert det är samma mått i båda ändar på virket utan man får tillverka "kälkmedar och kilar."
Angående min skotare: jag har ingen skog så därför köpte jag skotaren av den anledningen att skogsägarna i bygden inte har råd att köpa en själva, så ska dom ha hem ved till vintern så får dom hålla mig med ved, sågtimmer och diesel för annars får dom frysa eller släpa hem träden efter traktorn. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.