Förstår inte varför du inte provar beställa ifrån asien. Priskillnaden är juh mycket stor.
 
Jag har beställt 2 olika paket från Aliexpress. Det verkar helt klart finnas samma eller iallafall liknande lampor hos olika säljare på sidan. Den ena säljaren kan ha ett pris till skillnad från en annan. Jag tog ett dyrare paket med 12 st 3x1 watt för ca 800 kr med frakt och ett paket med 10 st 3x1 watt för ca 400 kr med frakt från olika säljare. De billiga kommer med Fedex i övermorgon.
De skall in i mitt garage. Spännande. Om man vill ha en billig dimbar drivare och fimpa de ej dimbara som medföljer så har Horbach kitt som skall funka men det återstår att se. Återkommer med resultatet .
 
De billiga, var de vita eller silver?
 
Färgen skall vara silver men det återstår att se. Jag försöker hitta länken.
 
Har beställt dimbar led med drivare från ebay. Många verkar byta de drivare som medföljer. Varför? Är de sämre på något vis? Osäkra? Annan anledning. Eller är det bara att ni har köpt icke dimbara och vill göra dem dimbara?
Har beställt följande. (varm. dimbar) http://www.ebay.com/itm/3W-High-Powe...ht_5226wt_1037
Bör jag byta ut medföljande drivare?
 
jayjay_1 skrev:
Har beställt dimbar led med drivare från ebay. Många verkar byta de drivare som medföljer. Varför? Är de sämre på något vis? Osäkra? Annan anledning. Eller är det bara att ni har köpt icke dimbara och vill göra dem dimbara?
Har beställt följande. (varm. dimbar) [länk]
Bör jag byta ut medföljande drivare?
Led är alltid dimbara, det är drivdonet som gör dem ej dimbara.

För att svara på frågan, de drivdon som sitter på och är dimbara är för det första av lite tveksam kvalité. Sen drivs dessa av 220V AC, denna kan dock vara dimmad. Problemet är att olika dimmers fungerar olika bra ihop med dessa. Vissa fungerar inte alls, vissa orsakar brum i drivdonet, men gemensamt för alla dimmers är att de i kombination med dessa drivdon inte kan gå så lågt ner i ljusnivå som man kanske vill. Dessutom är det ineffektiivt att göra på detta sätt (större förluster).

Det enda rätta enligt mig är att använda sig av en dimmer och drivdon i ett. Dessa dimrar på DC sidan och fungerar mycket bättre. Man kan komma ner i extremt låg ljusnivå och de är effektivare. Har man ingen dimmer sen tidigare så blir detta ej heller dyrare (kanske billigare tom) eftersom man kan använda sig av återfjädrande tryckbrytare som är mycket billigare än en vriddimmer.
 
Redigerat:
De parper köpte och skrev om tidigare i träden är väl riktningsbara? Jag beställde riktningsbara (se inlägg 77). Mina har inte kommit än dock... brukar ta några veckor.
 
Tänkte sätta belysning i takfoten i sommar, är det någon som har tips på en bra LED-armatur från aliexpress?
Behöver ej vara riktningsbara, men gärna svarta eller möjligen silver, absolut inte vita.

Ett alternativ som kanske är bättre är ju att sätta vanliga GU10 armaturer så man kan byta ljuskälla...
 
jaso skrev:
Har nu beställt ett tiopack av den här:
[länk]

Varmvit med 30 graders ljusspridning... ska bli spännande.
Återkoppla gärna vad du tycker om ljuset.
Vad har du som driver dessa? Köpte du allt hos samma firma?
 
Någon som vet om LED-drivarna (jolly tex) kan installeras på kallvinden eller om de måste vara i uppvärmt utrymme?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.