Bygger ni för framtiden så ska ni inte ha en 4030 utan en laddomat 21 plus en tank med beredare inbyggd och då använda pannans vv beredare till förvärmning och ev. en bivalent shunt som först tar värme ur pannan sen tanken.
Moderna pannor har ju ingen beredare i pannan (och kräver minst 1500L ack.volym).
 
Det nedre röret är ju returröret, så det blir inte så varmt, mer än just på slutet av uppladdningen.
 
Går det att använda en laddomat 21 nu då, när radiatorkretsen sitter i pannan?

Jocke
 
Nej, inte utan att flytta den
 
Ja du kan plugga kretsen till pannan och köra mot tankarna istället eller så sätter ni in en bivalent shunt som kopplas in både mot pannan och tankarna så när panna är varm så tas värmen därifrån och när pannan kallnar så öppar shunten mot tankarna istället.

 
Hocke? Hur menar du att man ansluter den bivalenta shunten för att få den funktionen? Den enda ritning jag sett på det är ett "tankefel" som bara funkar om tankarna inte är varma över pannans högsta höjd. Har du nån bättre ritning?
 
Om jag pluggar kretsen vid pannan hur kopplar man då in det vid tankarna? Man sparar ju lite pengar om man tar laddomat 21 istället för 4030. :)

Jocke
 
Du kopplar på en shunt där laddningen från laddomaten går in uppe på tankarna och returen nere på tankarna.
Framför allt är det billigare den dan ni byter panna, annars skulle 4030:n då behöva bytas mot en 21:a

Jag rekommendera även att ni kör med bivalent shunt, den är inte så mycket dyrare men verkningsgraden kommer att bli bättre eftersom det varma vattnet i pannan inte kan tillgodogöras annars. Detta speciellt om pannan innehåller mycket vatten (100-200L)
 
Hocke skrev:
sid 21
[länk]
Så borde alla el skulle då jag vilja ha det kopplat med en stor tung o modern panna med massor av keramik som ska värmas/svalna vid varje eldning.. Bättre att få ut den värmen i kåken än att låta en stor del av denna förlust gå genom skorsten.. ::)

Bara värmen i pannan räcker för att värma en "normal" villa på ca 150 m2 i ett par timmar efter eldning.. Enligt äfab så kan en stor panna med mycket keramik innehålla mellan 20-40 kWh efter avslutad eldning el om man så vill som en 500 liters acktank..
 
Hocke skrev:
sid 21
[länk]
Den har jag sett, men den visar inte hur man löser problemet med att shunten alltid tar det lättaste (= varmaste) vattnet.

Man gör anslutning 1 på pannans topp och 2 på tanktoppen och returen nertill på tanksidan av laddpaketet? Jag tror du menar så.

Vad händer när kallt returvatten fyller på nedtill? Jo du kan aldrig tvinga kallt vatten in i pannan om den är kallare än tanken så det som händer är att shunten får sitt vatten från tanken via röret mellan tanktopp och panna. Det röret är ju vidöppet.

Det är därför man oftast sätter en växelventil som styr returen till pannan istället för tanken så länge pannan är varm. Då blir pannan full i tungt vatten som vill gå över i tanken, men det hindrar backventilen...
 
Du har en poäng där :-/ men om man sätter en backventil i mellan tanktopp och panntopp (laddledningen) så kan inte värmen gå bakvägen från tanktoppen till panntoppsuttaget.
Själv kör jag med motorventil på återvinningskopplet
 
Ja det borde gå men lösningen blir nog dyrare än att som du och jag gör styra returen.

Sen är det frågan hur mycket man spar, när pannan är kall får man dålig verkningsgrad i starten.
 
Min panna väger 321 kg torr. Dessutom går det i 80 liter vatten.
Om vi antar att allt materialet är stål, och dessutom att allt håller 80°C när jag har eldat färdigt, och slutligen att den ska svalna till 20°C, då blir det 8 kWh. Något av detta självcirkulerar till tankarna, men inte mycket, då tanken inte svalnar lika fort som pannan.
Samtidigt kan jag inte pumpa över allt heller, eftersom det inte finns kallare vatten att tillgå än kanske 60°C, efter en lagom avvägd eldningsinsats.

Så de där 8 kWh kan man nog kalla för uppstartsförlust. Det är ju i starten som man får tillföra denna energi. Sen gör den ju ingen skada, men heller ingen nytta. Ja, lite strålar/strömmar ju ut i pannrummet, förstås.
 
Jaha. Nu blev det lite snurrigt här ;D Hur ska vi göra om man ska köra med en laddomat 21 med den gamla pannan? Han hade ingen vvb i någon av tankarna. Bilder?

Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.