jaso skrev:
När det gäller rörelsedetektor kan jag tipsa om EIBMarkts egna... €99 med inbyggd konstantljuskontroll.
Skulle du rekommendera den framför att använda vanlig rörelsedeckare och binäringång?

Använder du den till tändning och släckning i samtliga rum eller bara för att släcka efter en viss tid utan närvaro. Vad jag menar är, känner den av om någon t.ex. sitter framför en dator om man vill säkerställa att belysningen är tänd.. Låter förvirrat, men du kanske förstår.

Jag har länge hoppats på ett scenario där rörelsedeckare känner av om någon är i rummet eller inte. Men jag börjar tro att jag får släppa det.

Vad använder ni alla andra rörelsedeckare till i era automations-system?
 
Det finns många deckare som klarar att detektera närvaro och inte bara rörelse. Detta börjar bli ganska vanligt i kontor tex där man gärna vill ha frånvarostyrning
 
Raginglynx skrev:
Skulle du rekommendera den framför att använda vanlig rörelsedeckare och binäringång?

Använder du den till tändning och släckning i samtliga rum eller bara för att släcka efter en viss tid utan närvaro. Vad jag menar är, känner den av om någon t.ex. sitter framför en dator om man vill säkerställa att belysningen är tänd.. Låter förvirrat, men du kanske förstår.

Jag har länge hoppats på ett scenario där rörelsedeckare känner av om någon är i rummet eller inte. Men jag börjar tro att jag får släppa det.

Vad använder ni alla andra rörelsedeckare till i era automations-system?
Jag har inte fått hem mina deckare än. Beställde två på chans. Får hela knx-leveransen i början på maj enligt EIBmarkt.
 
Ah, ok.

Posta gärna när du testat dem.
Är lite intresserad.
 
Vill inte lova för mycket; men jag har en plan om att sätta upp en liten testanläggning med några knx-komponenter för att pröva programmera och lära mig Openremote. Kan i så fall koppla in deckaren och testa lite.
Annars har jag en pågående totalrust så det är några månader kvar innan skarp drift.
 
Början av installationen. Ett stort skåp blev det iaf som lär räcka till framtiden:)
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1335274791.348426.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1335274816.125301.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ullberg
souba skrev:
Början av installationen. Ett stort skåp blev det iaf som lär räcka till framtiden:)
ser bra ut! jag tycker du gjorde helt rätt som plintar av alla tändtrådar, det kommer du ha igen senare!

/U
 
ullberg skrev:
ser bra ut! jag tycker du gjorde helt rätt som plintar av alla tändtrådar, det kommer du ha igen senare!

/U
Ja, det känns som man har det. Plus att man under byggtiden kan koppla på lite uttag och lampor väldigt lätt. Plintarna är iaf billiga så:-D
 
Ser bra ut Souba! Vad är det för skåp du har? Verkar vara modell stooooort (y).
 
Klockrent! Hager FW är helt klart drömmen i skåpväg. 336 moduler får man säga är skapligt :D.
 
jaso skrev:
Mitt projekt har ju sedan tidigare varit att plocka ihop ett "startpaket" till huset för 20 000 kr. Tror att jag lyckats hyfsat som en start så får jag komplettera längre fram.

Om någon är lika fattig som jag så kanske det kan vara av intresse att se hur jag löst det.

8 stycken aktorer med av/på-funktion, ABB SA/S 8.16.6.1. Dessa kommer användas för all fönsterbelysning i huset (en "kanal" styr alla på övervåningen och en annan styr bottenvåningen), motorvärmaruttag, styra ventil för inkommande vatten, köksuttag för kaffebryggen samt strykjärnsuttag.
8 stycken 230-dimmer. Dessa styr alla taklampsuttag i huset. En ABB UD/S 4.210.1 och en Siemens N527/21.
8 stycken 1-10-dimmer för all ledbelysning i huset. ABB SD/S 8.16.1
ABB-aktor 320mA för ström till KNX-bussen
Siemens IP-interface N 148/22 (klarar fyra samtidiga uppkopplingar mot bussen)
200 meter KNX-kabel
3 binärpuckar med 2 ingångar och 3 binärpuckar med 4 ingångar. ABB.

Totalt 2 286 euro på EIB-Markt. Med dagens valutakurs blir det ca 20 000 kr.

Bristen blir framförallt att jag inte får KNX-knappar överallt där jag vill ha. Men jag får överallt där det är viktigt just nu och resterande får jag styra med Iphonen via Open Remote.

Min slutsats är iaf att det går att komma igång för 20 papp (y).
Du skriver att du ska styra ventil till inkommande vatten.. Vilken sort av ventil har du tänkt använda??
 
souba skrev:
Du skriver att du ska styra ventil till inkommande vatten.. Vilken sort av ventil har du tänkt använda??
Får börja med att reservera mig för att jag endast läst andras rekommendationer. Men jag kommer köpa Danfoss LS magnetventil eller Danfoss EV220B. Har inte satt mig in i skillnaderna än utan det är på agendan.
 
Är syftet att minska läckrisk när ingen är hemma?

Det finns läckskydd som känner av ifall det dras pyttelite vatten hela tiden och då stänger av helt, automagiskt. Vet inte exakt vad de kallas, googla själv ;)
 
yxis skrev:
Är syftet att minska läckrisk när ingen är hemma?

Det finns läckskydd som känner av ifall det dras pyttelite vatten hela tiden och då stänger av helt, automagiskt. Vet inte exakt vad de kallas, googla själv ;)
Det är säkerligen än bättre. Pyttesmå läckor kommer ju kunna fortgå när jag är hemma och blöta upp bjälklag i lagom mängd för att hussvamp ska trivas.

Men det är en kostnadsfråga för mig. När jag ändå har en knx-borta-knapp, varför inte låta den stänga av vattnet också för kostnaden av en extra magnetventil (tusenlapp). Kan dessutom låta den stänga av två timmar efter att man tryckt på bortaknappen så att diskmaskin hinner gå klart osv. Knx ger ju viss frihet får man ändå säga :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.