Hej!

Styrelsen i min bostadsrättsförening har satt upp skyltar om "Privat lekplats" på gården, vilket jag tycker är dåligt av många olika anledningar.

Motiveringen verkar vara att begränsa användandet av lekplatsen eftersom styrelsen eventuellt blir ansvarig om någon skadar sig.

Håller min tankekedja:

* Antingen följer lekplatsen säkerhetsreglerna eller inte.
* Om den inte följer reglerna har styrelsen skyldighet att fixa det, inte minst för oss som bor på gården.
* Om den följer reglerna borde inte styrelsen bli skyldig nånting oavsett om ett barn skadar sig eller inte.

Här är en länk jag hittade om ämnet: http://blogg.hsb.se/juridik/2011/05/13/lekplatser-och-bostadsrattsforeningens-ansvar/

Vänliga hälsningar

LadyS
 
harry73
Förbud låter väldigt krångligt. Får era barn ta med kompisar? Och vad händer om andra barn som egentligen inte få vara där lekar med barn som bor i ert hus. Är de då plötsligt inbjuden och få vara där?
Får du som boende bjuder in ett barn att leka där ensam?
 
Jag vet inte vilka fall de tänkt igenom. De säger att icke-läskunniga barn är föräldrarnas ansvar och läskunniga barn kan läsa skyltarna. Jag vet inte om de har tänkt på att många barn börjar gå ut själva och leka långt innan lärt sig stava till "privat" och förstått innebörden i ordet. Kanske tänker de sig att föräldrarna i det sista fallet säger åt sina halvstora barn "gå inte till den gården för där får man inte vara"?
 
Redigerat:
harry73
Min fråga var, får ni som boende bjuda in andra barn att leka där trots förbudet. Jag tror att förbudet i bästa fall kommer att bli en möjlighet att jaga bort barn som ställer till med problem
 
Det kan ju låta njuggt, men det förekommer ju en hel del slitage och skadegörelse på allmänna lekplatser, ibland av väldigt långväxta barn. Just därför kan det ju vara en mening med att markera att det är en privat lekplats.

Oftast är det ju så att det är föräldrar som introducerar lekplatser för barnen när de är små. Om det är föräldrar/barn från grannhusen som kommer dit och leker med föreningens barn och uppför sig väl så kommer det väl inte att bli något problem. För jag antar att ni inte kommer att ha en lekplatspolis? Fast man vet ju aldrig om någon tar på sig den rollen.
 
  • Gilla
Rolfev
  • Laddar…
harry73
kindvall skrev:
För jag antar att ni inte kommer att ha en lekplatspolis? Fast man vet ju aldrig om någon tar på sig den rollen.
exakt och vill man ge häxan surtant och dumme gubben mer ammunition att skrämma bort dina barns kompisar som lekar med dina barn?
 
Ja, det verkar som vi ska få bjuda in andra barn att leka där. Däremot försvinner ju helt möjligheten för spontana kontakter med barn från andra gårdar. Det är ju sällan man har en formell, planerad lekdejt vid gungorna.

Ja, det är tänkt att enskilda medlemmar ska få avvisa personer. Det är själva poängen med skylten, att dessa personer ska få stöd av den.
 
Slitaget på vår gård har under de 6 år jag bott här har, vad jag sett, bestått av följande:

1. Trasig bebisgunga (materialutmattning)
2. Ruttna brädor i plank och grind

Sedan förekommer det att diverse personer sätter sig på gården för att göra helt andra saker än att leka. Jag har föreslagit att vi löser det på andra sätt än "Privat lekplats"-skylt.
 
Du har rätt i din tankegång gällande skadeståndsrättsligt ansvar. Ansvar uppkommer om en oaktsamhet föreligger så antingen finns inget ansvar för skador eller så finns samma skaderisk gentemot er medlemmar.

Det är i sådana fall mer korrekt att hänvisa till att lekplatsen är byggd och underhålls av medel ur föreningens kassa och därför endast skall gagna dess medlemmar. Andra barn får hålla sig till kommunala lekplatser eller privata. I slutändan är det upp till er medlemmar att bestämma vilken avgränsning ni vill göra.

Själv hade jag inte viljat ha en massa andra barn springandes runt våra gårdar eller att våran lekplats blir tillhållet för byns/stadens alla barnvagnsföräldrar. Men då är jag fel person att tala egentligen då jag bestämt utryckt att jag hellre hamnar i en kista under mark än bor i en BRF och delar fastighet med andra människor ;)
 
Tack för svaret om ansvar! :)

Vi bor i ett område där gårdarna är detaljplanerade som "öppna gårdar". Vi får alltså inte sätta upp skyltar om "Privat område" eller hindra förbipasserande med grindar och murar. Det finns väl 5-6 gårdar med fungerande lekplatser inom en radie av 100 meter, och ingen av dem har några skyltar eller begränsningar. Vår gård är först ut! (Husen byggdes i mitten på 80-talet.)
 
kinglolle skrev:
Men då är jag fel person att tala egentligen då jag bestämt utryckt att jag hellre hamnar i en kista under mark än bor i en BRF och delar fastighet med andra människor ;)
He, He. Så hemskt behöver det inte alltid vara att bo i BRF. Med rätt beväpning fungerar till och med tvättstugebesöken oftast.;)
 
harry73
LadyS skrev:
Ja, det verkar som vi ska få bjuda in andra barn att leka där. Däremot försvinner ju helt möjligheten för spontana kontakter med barn från andra gårdar. Det är ju sällan man har en formell, planerad lekdejt vid gungorna.
Då är det bara att ge dessa barn en stående inbjudan att leka på lekplatsen ;)

LadyS skrev:
Ja, det är tänkt att enskilda medlemmar ska få avvisa personer. Det är själva poängen med skylten, att dessa personer ska få stöd av den.
Väldigt tråkigt med gnälliga grannar. Jag hoppas att det kommer att funka hos er. Sen är det bara att lära alla snälla barn att säga: LadyS sa att jag fick leka här.

Vad innebär ett skylt PRIVAT egentligen. Står de där för att visa att det är en privatmarkägare som ansvarar för området eller blir det automatisk en förbudskylt?
Om jag sätter en PRIVAT skylt vid min infart, gäller allemansrätten fortfarande så länge de inte kommer i min hemfridzon
 
Alfredo skrev:
He, He. Så hemskt behöver det inte alltid vara att bo i BRF. Med rätt beväpning fungerar till och med tvättstugebesöken oftast.;)
Haha tror en pedant, barnhatande, nitisk försäkrings och fastighetsrättsjurist inte hade passat in bland andra människor ;) Bättre att kasta ut mig i glesbygden där jag inte stör någon

LadyS: Jag hade tagit upp det vid årsstämman och propagerat för att skippa skyltningen. Du får argumentera med övriga medlemmar så att ni inser att det är ett onödigt problemskapande
 
kinglolle skrev:
pedant, barnhatande, nitisk
Det låter som du skulle passat in alldeles utmärkt i vår förening. ;)

Skämt åsido, så är det lite ovanlig kultur här på gården, så att övertyga medlemmarna på en årsstämma är milt sagt uppförsbacke. Medelåldern är hög och med stigande ålder verkar känslan av otrygghet öka.

Problemet är väl att "politiska" argument är svåra att förmedla. Jag skulle väl behöva gå runt till alla 111 lägenheter och ta enskilda samtal för att vända opinionen. Eller hur förmedlar man annars argument som nedan:

* Ökad gemenskap i hela området ger tryggare gårdar
* De som bryr sig om skyltar är de trevliga laglydiga människorna
* Sverige har en lång tradition av ett öppet kooperativt samhälle. Vill vi verkligen ha gated communities som i andra länder?
* Eventuella ligister träffar man ändå på på väg till mataffären så man vinner mycket lite på att försöka isolera sig från omvärlden
* Det är bättre att prata än att sätta upp otrevliga skyltar
* Make love not war

osv...

Men det känns ju skönt att kunna befria styrelsen från onödig oro om juridiskt ansvar!
 
Ärligt talat så ger ju en sådan skylt väldigt dåliga vibbar. Att stänga ut barn från en lekplats är lågt. Argumentera att den typen av tråkiga skyltar sänker värdet på området.

Personligen skulle jag se en sådan skyllt som ett jätteminus om jag var på väg till en visning av en lägenhet. Och detta trots att jag inte har barn i lekplatsåldern.

Jag skulle skämmas över att bo i ett område där man visar att barn inte är välkommna.

Om det vore en helt "closed community" så skulle jag inte gilla det heller så mycket, men detta att sortera bort barn från en lekplats.. jag förstår inte hur man kan komma på tanken.

Avsätt styrelsen, de saknar omdömme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.