Hej!

Vi har gjort ett nytt sovrum i vårt radhus i en fördetta gillestuga. Utrymmet har inga fönster men vi har dragit in en ny friskluftsventil.
I övrigt så är det frånluft i huset.

På bottenvåningen (soutteräng) där vi byggt sovrummet finns utsug i badrum, tvättstuga, klädkammare och bastu.

Till saken hör nu att trots att vi installerade den nya ventilen så kommer vi inte ner i teperatur i sovrummet. Som minst hade vi 20,8 grader. Och då stod dörr öppen ut mot hall där frånluften bör verka som bäst (dörr öppen till både badrum och tvättstuga).

Vad kan vi göra för att komma ner i temperatur? Jag skulle helst se att vi har runt 19 grader i sovrummet.
Någon som har någon toppenbra idé????
 
Håller det över 20 grader utan uppvärmningskälla menar du? Ingen golvvärme? Hur stort är rummet?
 
Kanske kunde nämna det att vi har stängt av alla element på hela undervåningen. Ingen golvvärme. Rummet är ca. 15 kvm men det ligger inte mot yttervägg utan innanför rummet har vi ett förråd på ca. 6 kvm som vi tänkte göra till walk-in-closet.

Visst är det märkligt att temeraturen inte går ner mer i detta rum. Jag kolla temperaturen i vårt förra sovrum, där är inga element på, inga fösnter har stått öppna och det höll 16 grader. Men då ligger det på övervåningen med 2 fösnter och en balkongdörr.

Jag funderar på om man kan installera någon slags sug som suger ut luft ur sovrummet så att undertrycket blir ännu större, för att på så sätt dra in mer friskluft.

Jag tror att det blir väldigt positivt att sova nere i detta rum på sommaren för då är värmen på vån 2 oerhörd, med tanke på alla fönster vi har...
 
Jag tror att det är bättre att försöka lista ut var värmen kommer ifrån än att först bara försöka ventilera ut den.
Finns ett pannrum i närheten, fjärrvärmekulvert? Ett rum i en källare utan uppvärmning kan inte hålla 20 grader av sig själv när det är 0 - 10 grader ute.
 
OK.

Luften tar lättaste vägen så det är inte säkert att frånluftsventlilationen i badrum etc. drar från ert nya sovrum. En fläkt låter lite och det är inte optimalt att ha det i sovrummet.

Med tanke på era planer om walk in closet så kan en möjlighet vara att ni installerar en lågvarvig (=tyst) fläkt där som drar luft från friskluftsventilen.

Annars är takfläktar väldigt effektiva, om än inte så vackra.
 
Den enda förklaringen som jag kan komma på det är att vi har rör (till element, varmvatten) som går genom huset. I och med att det är radhus så löper det rätt igenom vårt hus. Men jag är ganska säker på att de är isolerade.
Det är tråkigt för mig som helst sover i 17 grader... rätt stor skillnad!
 
pinebar skrev:
Jag tror att det är bättre att försöka lista ut var värmen kommer ifrån än att först bara försöka ventilera ut den.
Finns ett pannrum i närheten, fjärrvärmekulvert? Ett rum i en källare utan uppvärmning kan inte hålla 20 grader av sig själv när det är 0 - 10 grader ute.
Omöjligt är det väl inte eftersom rummet inte har några ytterväggar. Om plattan dessutom är hyfsat isolerad så är det nog inte omöjligt?
 
Vi anlitade ventilationstekniker för att sätta in ventilen och de sa att den mesta luften kommer att vilja ta sig ut i hallen (de tyckte att dörren var för tät och att man kanske skulle satt in en ventil) men vi hade dörren öppen ut mot hallen hela natten.
 
Plattan är välisolerad (golven är inte kalla)..
 
Tejpa på ett papper som kan röra sig "fritt i vinden" så ser du om friskluftsventilen släpper in någon luft.
 
Jag ska göra detta! Jag tror även jag skall ringa ventilationsfirman och höra med dem. Min sambo har dock känt med handen under ventilen och kännt att det strömmar kalluft från den.
 
Lhea skrev:
Någon som har någon toppenbra idé????
Toppenbra tycker du säker inte detta är men hjälper inget annat kan ju en AC i sovrummet göra underverk. Om man kör den kanske en timma innan läggdags så har du med lite tur en bra temperatur hela natten.
 
Har också funderat på det men i och med att det inte finns något fönster, hur gör man då med kondens/värmeutblåsslangen?
 
Lhea skrev:
Har också funderat på det men i och med att det inte finns något fönster, hur gör man då med kondens/värmeutblåsslangen?
Du hade väl en nyinstallerad friskluftsventil? ;)
 
Visst hade jag det! Igår öppnade vi ytterdörren och lyckades få ner temperaturen till 18,3 grader. När jag gick och la mig var temperaturen 20,3 - helt otroligt att värmen kan gå upp så utan element på med en friskluftsventil öppen.
Kan verkligen den rörstammen jag har med värmerör som jag har inbyggd i rummet (först isolerade rör - sedan inbyggt med trä) öka värmen så?

Jag får gilla läget helt enkelt och leva med lite svett i nackhåren.. hihi.. för jag tänker att även om jag kör AC så kommer värmen gå upp ändå och då blir det onödigt dyrt... Har en äldre AC - jag får köra ett test med den..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.