-MH- skrev:
Går det inte att smalna av vägen med kedjor längs sidorna, och så hänger du små skyltar med P-förbud i kedjorna?
Servitutet medger troligen en viss bredd på vägen. Denna bredd ska även räcka för snöuppläggning på vintern. Utanför servitutet är väl markägaren helt fri (i princip) att göra som han vill.

Är det möjligt att TS problem kan hamna under brott mot hemfriden? Servitutet gäller för in/utfart men inte parkering. Då borde det inte spela någon roll vart på TS tomt de parkerar.
 
-MH- skrev:
Går det inte att smalna av vägen med kedjor längs sidorna, och så hänger du små skyltar med P-förbud i kedjorna?
Nope. Går inte. Får inte. På servitutsområdet får inget sättas i marken. På andra sidan servitutet ligger kommunal mark. Går inte att sätta något där heller. Men vägen är smal som den är, endast 4 meter.Därför finns inte heller direkt ngn höger- eller vänster del av vägen, det är ett spår helt enkelt. Jag vill också ha skylten just där servitutet tar slut, satt något i vinkel mot väghen, eftersom grannens besökare då har störst chans att se skylten samtidigt som jag själv ser så lite som möjligt av den från mitt hus. Texten kommer nu inte att ha meterangivelse utan istället säga att parkering är förbjuden hela vägen fram till denna skylt. Hur detta kommer att fungera får framtiden utvisa. Har inget att förlora på att prova - hoppas jag :O

För en bilfri trädgård !
 
  • Gilla
lorens
  • Laddar…
Bagarn skrev:
Texten kommer nu inte att ha meterangivelse utan istället säga att parkering är förbjuden hela vägen fram till denna skylt. Hur detta kommer att fungera får framtiden utvisa. Har inget att förlora på att prova - hoppas jag :O
Du kan inte sätta skylten i slutet av förbudet. Du måste upplysa om förbudet där det börjar och inte där det upphör. Om du gör som du tänkt så är det inga problem att parkera där du anser att det är förbjudet och sedan gå ut till stora vägen igen utan att bli upplyst om förbudet.
 
P-förbudsskylten på gul rektangel utmärker zonförbud och inkluderar därmed även gräsmattorna i hela trädgården. Kanske onödigt. Jag skulle kontakta kommunen för råd. Grannens misbruk är inte acceptabelt. Det är svårt att få ett privat p-vakt bolag att komma vid behov om det bara blir en fångst på enstaka bilar.
 
gråsten skrev:
P-förbudsskylten på gul rektangel utmärker zonförbud och inkluderar därmed även gräsmattorna i hela trädgården. Kanske onödigt. Jag skulle kontakta kommunen för råd. Grannens misbruk är inte acceptabelt. Det är svårt att få ett privat p-vakt bolag att komma vid behov om det bara blir en fångst på enstaka bilar.
Finns ingen anledning att på uppdrag från markägaren anlita ett p-bolag. Det gör man bara när det inte markägaren själv har tid eller möjlighet att sköta parkeringsövervakning. P-bolag jobbar bara på uppdrag av en markägare. De har inga speciella rättigheter eller förmåner utöver det.
 
Mikael_L
Det P-bolaget har är den juridiska biten och inkasso/övervaknings-biten.

Det är inte många privata markägare som orkar ta hela biten med påminnelse - stämning vid tingsrätten - kronofogden - och övervakning av skulden "för all framtid".

Det är nog en starkt bidragande orsak till att t.ex. många BRF anlitar P-bolag.
 
Vad hände sen då? Tja, kanske inte den mest spännande tråden att veta slutet på men jag vill ändå uppdatera. Främst för att problemet med parkerade bilar på servitutet har eskalerat. Ett tag var det lugnt och eftersom jag helst skulle vilja slippa skyltning, då det inte är särskilt vackert med p-skyltar på tomten, så har jag avvaktat och ännu inte skyltat. Tack vare svaren vet jag nu ändå vilka skyltar som är mest lämpade, dvs P-Zon skyltarna. En i början av vägen och en i slutet av vägen. Dessutom behöver den sistnämda skylten sättas i berg och i helgen inklöptes därför en bergborr.

Det som hänt är att grannen inne på andra veckan har hantverkare hos sig vilka dök upp utan som hels förvarning med 2-4 bilar vilka parkerar på servitutet. När jag påtalat att de inte får parkera på servitutet blir svaret att "hon säger att vi får står där". Men hon avses granntanten. När jag ger hantverkarna utskriften från lantmäteriet som beskriver reglerna för servitutet slänger de dokumentet på marken utan att läsa. De pratat med varann och säger att "nu är den där idioten ute och gormar igen" som när jag i morse för tredje gången påtalade att de inte får parkera. Vad gör man? Frågan är vem som är ansvarig, tanten som äger grannfastigheten eller de som äger bilarna? Vem skall man polisanmäla? Hur får man ett slut på såna här konflikter och överträdelser. Någon som varit i samma eller liknande situation som kan ge tips?
 
Tappa ut lite franska skruvar....
 
Mikael_L
Den som parkerat bilen fel är ansvarig. Under vissa omständigheter överförs ansvaret till ägaren.
Men att parkera längs något som av allt att döma verkar vara en väg och som saknar alla möjliga upplysningar om P-förbud är nog svårt att anses klandervärt.
Du måste nog skylta.

Och vill du kunna göra något åt de som felparkerar (om dom bara struntar i det) måste du nog få upp skyltar i enlighet med lagen om kontrollavgift, och sen utdela kontrollavgifter och även kanske driva in dom via kronofogden och ev domstol.
Dvs lämplig förbudstext, extraskylt med info och telnr om vem som sköter parkeringsövervakningen.
 
Kontrollera med trafiknämnden i kommunen att d får sätta upp P-förbudsskyltar på servitutsvägen, det kan krävas tillstånd trots att det är privat mark. Vår vägsamfällighet som har en enskild väg utan statsstöd behövde tillstån från trafiknämnden.

Jag tror inte att felparkering mot befintliga skyltar räkns som ett brott som polisen hanterar såvida inte trafikhindret är farligt. Däremot torde civilrättsligt ansvar finnas för den parkerande. Det blir således en bevisfråga. Du stämmer helt enkelt hantverkarna, kostar ca 400 kr i avgift till tingsrätten. Foton bör räcka, gärna med en ljudupptagning där hantverkarna sagt att granntanten sagt åt dem att de kan parketra, När ett par av dem fått stämningar på halsen slutar de nog att parkera, Att trassla i domstol har de inte tid med.Och vad ska de komma med som motbevis när saken redan är utredd? Jag skulle kontakta en advokat och offra det arvodet för att få upplägget av stämningarna klarlagt. Kanske bör zon-P förbudsskylten kompletteras med en skylt som anger att civilprocess inleds vid parkering. Du behöver inte företrädas av advokat för att ge in en stömningsansökan eller att sedan ytveckla talan genom att ge in din bevisning.
Det kan röra sig om en enkel fastställelsetalan att felparkering skett. Efter dom kan krav på skadestånd inges, gången och sanktionen får advokaten hjälpa till med att lägga upp.
Det är en viss fördel att det är en civilrättslig fråga för då råder du själv över oú vill gå vidare. vid polisanmälan är det stor möjoighet att ärdendet prioriteras bort. Du råder också över om du vill släppa ärendet för t ex dubbla stämningsavgiften och ingå förlikning.

Du kan t o m ha färdigskrivna stämningsansökningar som du sätter kopia av på vindrutan på defelparkerande. Du bör väl också meddela granntanten vad din avsikt är. Någonstans kanske en strimma av ljus når in i förstockningen så att hon slutar. Om du vet hur du ska göra slipper du bli arg och att hetsa upp dig vilket tär. Hantverkarna tolkar din ilska som at du är frustrerad av bristen på effektiva motmedel.
 
Redigerat:
Kom att tänka på att det ju faktiskt inte är förbjudet att parkera på en väg som inte är huvudled. :confused: Hur fungerar det i detta fallet? Normalt är det ju faktiskt tillåtet att parkera längs en väg och att servitutet säger att fastigheten får uppföra en väg för in och utfart borde ju då betyda att det är en väg? :D Det kanske är en skyltning för huvudled du ska sätta upp istället? (y)
 
Om det är en enskild eller privat väg kan väghållaren besluta om p-förbud, men som jag sade måste det nog godkännas av kommunen och därmed också motiveras hos kommunen som tar beslut i trafiknämnden.

en servitutsväg som leder genom en villaträdgård låter inte som om att det skulle föranleda att den belastade fastigheten har att ställa upp med parkeringsplatser. Den som kör bil får ordna parkering på egen mark, även för de hantverkare som behöver plats. Vidare har servitutsvägen en begränsad bredd, normalt drygt fyra meter. Den belastade fastigheten har ingen som helst anledning att ställa upp med mark utanför servitutet. Har exakt detta läge förbi en lada vid min gård i Sverige, Jag har undanbett mig parkering utmed (på eller bredvid) servitutsvägen som är 4,5 meter bred och det respekteras. Vid behov av mer plats kommer vi överens.
 
Även om det eventuellt inte är ett brott att felparkera på privat mark så finns det andra möjligheter att polisanmäla.

1. Egenmäktigt förfarande
2. Terrängkörningslagen om fordonen står helt eller delvis vid sidan av vägen
3. Framkallande av fara (som redan nämnts) om bilarna hindrar utryckningsfordon
4. Hemfridsbrott (beroende på hur det ser ut)

Jag gillar verkligen inte att polisanmäla folk, men jag har varit tvungen att göra det en gång. En sak är säker, folk skärper sig efter en sådan sak. Inte bara den som blivit anmäld utan även alla andra i grannskapet.

Helt plötsligt slutar folk röja, jaga, parkera, gena, tjafsa om gränser och döda samfälligheter. :)

Peppar, peppar, ta i trä..
 
Hmmmm.... Nej jag undviker nog också helst att polisanmäla. Med grannen är det dock tvärtom. När jag för några år sedan tilltalat henne på vägen och velat diskutera frågan har det flera gånger resulterat i att HON polisanmält MIG för ofredande med begäran om besöksförbud. Dvs hon vill kunna fortsätta med sina överträdelser av olika slag samtidigt som jag skall åläggas att både hålla mig på avstånd och hålla käft. Behöver jag förklara att det känns rätt provocerande. Man bli förbannad. Så visst, just för dagen känns det faktiskt som jag har god lust att göra en polisanmälan. Hantverkarna har nu belägrat vägen i två veckor och arbetet är lång från klart. Kan nog bli två veckor till....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.