Angående listen vid ventilen; håller med "raveper". Dessutom sätter man inte en ventil så nära taket att man inta får plats med lister. Lika illa som att sätta strömbrytare så nära dörrkarm att man får jacka i dörrfodret.
 
nino skrev:
lite off topic men hur skulle man ha löst det runt ventilen tycker ni?
jag tycker inte det ser jättebra ut men inte helt kasst heller...
Jag har gjort ett par sådana montage, och då har jag fått det väldigt snyggt genom att såga+fräsa ur i listen för att få bra passform, men det har nog tagit 2 timmar och resulterat i lite byggande av jiggar och lite provbitar, och det är nog inte många kunder som vill betala 1000:- extra för det jobbet.

Appropå socklar mot ojämn vägg, jag brukar dra en tunn sträng med latex på baksidan av sockeln, sedan är det bara att dra av det som pressas upp mot väggen med fingret när man trycker dit sockeln, då försvinner skuggorna.
 
Daniel78 skrev:
Jag har gjort ett par sådana montage, och då har jag fått det väldigt snyggt genom att såga+fräsa ur i listen för att få bra passform, men det har nog tagit 2 timmar och resulterat i lite byggande av jiggar och lite provbitar, och det är nog inte många kunder som vill betala 1000:- extra för det jobbet.

Appropå socklar mot ojämn vägg, jag brukar dra en tunn sträng med latex på baksidan av sockeln, sedan är det bara att dra av det som pressas upp mot väggen med fingret när man trycker dit sockeln, då försvinner skuggorna.
Vi vill ha det snyggt så det får kosta vad det vill.. man kanske ska försöka sig på det själv.. har ju kvar lite listbitar sen deras härjande och se hur snyggt jag får till det.. det är ju ett knepigt ställe helt klart. Jag nämnde ju det för snickaren också men han sa bara att det inte var några problem. Drog av locket nyss och kollade. Där det är som smalast är det bara 1-3 mm till tak. Men om man har skarven i mitten och fogar målar så kanske det ser OK ut..en annan taklist kanske blir tvunget i slutändan eller att vi flyttar ner ventilen..men då måste man väll ut på fasaden och härja också? inte så kul på 4e våningen.

Om man kör med akrylfog och stryker bäst det går sedan målar lär skuggorna också försvinna? Om vi nu inte gör om sockeln.
 
LinusW skrev:
Om man kör med akrylfog och stryker bäst det går sedan målar lär skuggorna också försvinna? Om vi nu inte gör om sockeln.
Det går att göra, men det kommer synas att fogen ligger ovanpå sockeln, men det ser nog bättre ut än mörka skuggor.

Det är kontraster som drar ögonen till sig.
 
Tycker inte det var så farligt, en del grejer bör väl åträrdas kanske. Men som någon annan sa. En tub akrylfog gör mirakel på det där, sen kanske lite listfärg.
 
Vi bor i ett område som som är byggt 2006 av en stor byggfirma. (Massor av hus)

Tycker att dina bilder ser ut ungefär som det gör här. Antar att det är så firmorna jobbar numera. Det ska gå snabbt och sedan fixar man till om någon klagar för mycket. Vi är de andra som bor här så det är bara att acceptera läget och fixa själv vartefter man renoverar.
 
Problemet är väl lite att en viss grupp moderna snickare mer borde kallas för montörer. De saknar den där känslan för att göra saker rätt från början.
 
Tittar man på grand designs mfl så brukar de ha olika folk, först är stombyggarna där o bygger huset, sen kommer inredningssnickarna och kör insidan.

Här i vårat land så verkar det som att "snickare" ska klara allt, dock så är det ju varierande resultat.
 
Nej jag säger som vissa andra här.

en snickare betyder inte automatiskt att det blir snyggt med finliret.

vi hade några stycken som bytte alla våra fönster i huset, alla sa att finliret med listerna osv fick en av grabbarna göra för det var han bäst på.

Så som sagt, nästan bäst att göra själv när det gäller finnishen annars.
 
Surt när det blir sådär, men kollar man hur det ser ut i nyproducerade lägenheter och villor så verkar det vara accepterat. Så det beror nog på vem du frågar, om det är okej eller inte.

Jag hatar att sätta listverk, men gör det ändå alltid själv för då vet jag att det blir som jag vill ha det, alternativt jag har bara mig själv att skylla om det blir skit.
 
murbrukm skrev:
Innan domen falla över snickaren som varit i farten, skriv gärna vad det kom att kosta. Det ser inte snyggt ut, det håller jag med om. Men jag skulle vilja veta priset på arbetet, kan hända det var tidsbrist/omtanke om kunden som gjorde att snickaren tog dessa genvägar.

(Och med omtanke om kunden menar jag att det skulle gå snabbt så att timpriset inte skulle bli så högt)
Timpriset är lika högt oavsett om snickaren slarvar eller inte?
Möjligtvis blir slutpriset billigare om de slarvar och bara fakturerar den åtgångna tiden, eftersom slarvigt jobb går fortare att utföra än ett professionellt jobb.
 
Det stora problemet i din story är ju inte hur resultatet blev eller ser ut - utan att ni inte hade en riktig deal innan arbetet påbörjades. Det känns som enorma möjligheter - eller risker - beroende på hur man ser det. De som gjorde jobbet verkar ha ansett att de hade fritt fram och att detta var det ni önskade, så någonstans är det ju duktiga brister i kommunikationen.

Vill man beställa något av en hantverkare, förutsätt aldrig något, var idiottydlig med hur perfekt resultatet ska vara, kritierier som ska vara uppfyllda för att jobbet kan anses vara OK etc. Lämna för guds skull inte ut någon nyckel till någon innan ni har skriftliga kopior på överenskommelsen.

Listen vid ventilen var dock ingen lätt nöt, jag hade nog fetingdebiterat för det jobbet om jag varit snickare själv... upp med en MDF-spillbit, bort med ventilkåpan, rita på baksidan av MDF'n, ner o såga ut en mall, mäta exakt var på listen den möter ventilröret och sedan såga efter mallen med sticksåg. Jag hade spottat o svurit duktigt där iaf :)

Men som sagt, största problemet känns onekligen att ni inte verkar ha haft en tydlig överenskommelse med de som utförde jobbet.
 
Idag hade jag möte med chefen som jag träffade inför jobbet.

Det började med att vi gick genom det vi var missnöjda med och diskuterade detta.
Vi kom inte överens och han tyckte att vi var "onödigt petiga" vilket man tydligen inte får vara när det gäller vårt eget hem.
Han tyckte allt såg bra ut, inkl hålet över ventilen enligt honom...

Sen att jag inte tyckte det var OK att han släppt in hantverkare jag inte träffat eller att vi inte diskuterat pris hade han ingen förståelse för.

Det blir att riva och som många andra säger göra själv..då slipper jag må dåligt över att skylla på någon annan. Vill man ha finlir får man göra det själv antar jag.
 
LinusW skrev:
Idag hade jag möte med chefen som jag träffade inför jobbet.

Det började med att vi gick genom det vi var missnöjda med och diskuterade detta.
Vi kom inte överens och han tyckte att vi var "onödigt petiga" vilket man tydligen inte får vara när det gäller vårt eget hem.
Han tyckte allt såg bra ut, inkl hålet över ventilen enligt honom...

Sen att jag inte tyckte det var OK att han släppt in hantverkare jag inte träffat eller att vi inte diskuterat pris hade han ingen förståelse för.


Det blir att riva och som många andra säger göra själv..då slipper jag må dåligt över att skylla på någon annan. Vill man ha finlir får man göra det själv antar jag.
Men vad ville han ha betalt för jobbet?
Vad kom ni överens om pris nu när du inte var nöjd?
Enligt mig såg dina foto för jävliga ut och en sådan hantverkare hade inte fått en krona från mig.
 
nissenhj skrev:
Men vad ville han ha betalt för jobbet?
Vad kom ni överens om pris nu när du inte var nöjd?
Enligt mig såg dina foto för jävliga ut och en sådan hantverkare hade inte fått en krona från mig.
Jag påpekade ju även nu till honom att jag tyckte det var märkligt att vi inte ens diskuterat pris och han sa att dom normalt inte gör de..
Vi betalar inget för jobbet.. han frågade när jag ville att hans gubbar skulle komma och riva ner det men sa att han inte behöver ödsla tid med arbetskraft på det när vi hellre gör det själv. Stämningen var ganska tryckt när han gick så..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.