BigGitt skrev:
Mina fötter håller iaf den här tempen på morgonen. Min hustrus 0,1 grad lägre.

Senare under dagen ska kolla hur jag upplever an viss temp i golvet. Ska bara hämta min IR termometer.
Ta mig rätt nu men jag bryr mig inte om hur varma eller kalla fötter du och din fru har. Det enda jag tänker på är rekommendationer från tillverkare och liknande. Min sambo upplever 24grader som kallt... innebär det att det är kallt?

Alla upplever saker annorlunda, men det spelar ingen roll. Klart han ska ha golvvärme och klart att det blir bättre värme i golvet med det.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Nu är det klart.
24 grader i golvet, känns KALLT för mina fötter!
18 grader som riktigt iskallt.

28 har jag ingen möjlighet att kolla. Någon annan som kan?
 
Nu pratar jag 24 grader inomhus ej 24grader på golvet.

Alla upplever saker annorlunda.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Jag har golvvärme (trägolv) i ett VillaVarm hus byggt 2005 i Sörmland. Jag skickar aldrig ut mer än 32C på golvet (vid minus 20C ute).
För att erhålla en rumstemp på c:a 20, så är yttemp på golven runt 21-22 och hittills har ingen klagat på kalla golv.
 
harry73
Joens skrev:
Att tillägga är att gränsen för vilken temp man ska ha på ett golv ligger runt 27-28 grader. Över = inte bra
Det där får du utveckla lite mer.

Det finns ett annat tråd här på byggahus som behandlar golvtemperatur (rätt så läsvärd och även med några grottmänniskorargument) :)

Vad jag kommer ihåg från ettt rapport som någon i länkade till är att det finns ett nedre gränsvärde för golvtemperatur (16 grader och 18 grader för t ex sjukhus och äldreboende). Sen finns det riktvärden för maxtemp, men i texten rapporten går att läsa att det då handlar om golvtemperaturer som användare inte kan påverka och som även finns när det inte finns uppvärmningsbehov. (t ex en lägenhet ovanför ett pannrum eller ovanför ett bagerie)

Om man själv kan påverka golvtemperaturen är det inget som säger att varma golv är farlig eller behöver vara obekväm.
 
Sitter i precis samma sits. Vill ha luft vatten men verkar inte funka enl BBR?! Förvisso är det lätträknade dagar med -20 men man vet ju aldrig. Vilken tillverkare är det du snackat med som erbjudit sig strypa? Jag har snackat med Nibe om en Nibe split men de är inte sammarbetsvilliga på den punkten....
 
Har du fått nån berkäkning gjord? Räcker 4 kW? Vilken tillverkare har du pratat med som stryper luft vatten pumpen? Sitter i exakt samma sits som dig. Vill ha luft/vatten med FTX.
 
matsa79
Jag har byggt ett passivhus och har lagt golvvärme men jag behöver inte använda den då plattan är så pass välisolerad. Jag värmer hela huset med hjälp av ventilationen. Plattan jag har är denna http://www.thermisol.se/applikationer-losningar/isolering/lagenergigrund. Mina väggar består av 40 cm cellplast och taket av 50cm. Jag blev nyfiken på vilken husleverantör du har.

//Mats
 
Måste värmepumpstillverkaren intyga sin konstruktion på något vis eller hur bevisas att man uppfyller kravet på max effekt? Menar att annars är det ju säkert möjligt att eftermontera en effektbegränsare på elaptronerna i en L/V pump.

Tanken på kravet är bra, men i praktiken kanske helt värdelöst? Vad händer om det inte finns effekt nog för att hålla den temperatur man vill? De flesta ställer väl ut några värmefläktar eller direktverkande el-element som komplement....
 
harry73 skrev:
Det där får du utveckla lite mer.

Det finns ett annat tråd här på byggahus som behandlar golvtemperatur (rätt så läsvärd och även med några grottmänniskorargument) :)

Vad jag kommer ihåg från ettt rapport som någon i länkade till är att det finns ett nedre gränsvärde för golvtemperatur (16 grader och 18 grader för t ex sjukhus och äldreboende). Sen finns det riktvärden för maxtemp, men i texten rapporten går att läsa att det då handlar om golvtemperaturer som användare inte kan påverka och som även finns när det inte finns uppvärmningsbehov. (t ex en lägenhet ovanför ett pannrum eller ovanför ett bagerie)

Om man själv kan påverka golvtemperaturen är det inget som säger att varma golv är farlig eller behöver vara obekväm.
En del golvleverantörer rekommenderar max 27 grader. De kanske inte håller för högre temperaturer?

http://www.tarkett-floors.com/topics.asp?site=sv-SE&topic=rad_laminat
 
bobas skrev:
De kanske inte håller för högre temperaturer?
Ja, det är anledningen och det är alltså golvets yttemperatur som avses. Framledningstempen är irrelevant i sammanhanget.
 
harry73
bobas skrev:
En del golvleverantörer rekommenderar max 27 grader. De kanske inte håller för högre temperaturer?

[länk]
Se där, men då undrar jag lite vad som kommer att hända med golvet om temperaruren går över 27 grader.
Om jag har en stor hund som gillar att ligga på golvet framför en el-element blir golvyta-temperaturen under hunden rät så hög. Eller om man ha en brasskamin och eldar några timmar en kallt vinterkväll hamnar golvtemperaturen i närheten av kaminen säkert över 27 grader. Eller så är det högsommar och solen värmer golvet genom ett fönster. Då blir golvet också varmt.
Jag tycker inte att dessa exempel är extremfall och om ett golv skulle ta skada är det läge att reklamera golvet
 
harry73 skrev:
Se där, men då undrar jag lite vad som kommer att hända med golvet om temperaruren går över 27 grader.
Om jag har en stor hund som gillar att ligga på golvet framför en el-element blir golvyta-temperaturen under hunden rät så hög. Eller om man ha en brasskamin och eldar några timmar en kallt vinterkväll hamnar golvtemperaturen i närheten av kaminen säkert över 27 grader. Eller så är det högsommar och solen värmer golvet genom ett fönster. Då blir golvet också varmt.
Jag tycker inte att dessa exempel är extremfall och om ett golv skulle ta skada är det läge att reklamera golvet
Du kan väl kontakta tillverkaren och fråga..
 
Precis. Så kravet på max installerad eleffekt slår väldigt fel i detta fallet. Jag vill ah ett system som drar avsevärt mkt mindre energi än standrad. FLVP. Men får inte pga kravet till max installerad effekt.... Du måste vid tekniska samrådet innan bygget drar igång kunna visa att du uppfyller kraven och det skall då framgå hur mkt eleffekt du installerat för uppvärmning. Men beslutsfattarna hos kommunen....... har anmärkningsvärt lite kontroll på detta!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.