Att man aldrig lär sig.. men nu får det vara nog..

Jag har 5.5 mil till närmsta byggmax, och 100m till närmsta "riktiga bygghandel" (som dom kallar sig)

Dom senaste veckorna har jag besökt "den riktiga bygghandeln" 3 gånger för några småköp som jag inte tyckt det varit lönt att köra till Byggmax för.

Besök nummer 1:
1 gipsskiva, 1200*2400, 99:- istället för 59:90 på byggmax.
Jag har skruvat upp över 100 skivor från byggmax utan några anmärkningar, gipsen från den lokala handlaren lossade pappen från väldigt lätt, och det blev en hel del extra spackling till följd av detta.

Besök nummer 2:
1 flaska fogskum, 500ml, 85:- istället för 27:95 på byggmax.
Fogskummet från den lokala handlaren torkade igen i ventilen efter 10 minuter och gick inte att använda mer efter det, jag har använt minst 50 flaskor från byggmax, och det har alltid funkat att vika röret dubbelt och låta dom stå i flera dagar för att sedan byta ut röret innan användning.

Dagens besök.
Allt jag behöver ha var 15m 45*95, och tänkte att DET kan väl ändå inte kosta så mycket så det är lönt att köra 5.5 mil.. men tji fick jag.. och snudd på sura uppstötningar när jag kom till kassan, (självklart så finns det inga priser att läsa på internet eller ute i brädgården)

363,44 för 16,8m!!!, det blir 21:63 per meter, samma virke på byggmax kostar 10:95 per meter, det kostade mig alltså 180:- mer, snudd på dubbla priset....... hade jag inte lovat grannen att jag skulle komma över och hjälpa honom direkt när jag kom hem så hade jag kört in i brädgården och lossat virket igen och kört till Byggmax... just nu så ångrar jag mig att jag inte gjorde det..

Dessutom fick jag stå och skruva och vrida på varenda regel för att hitta 4 stycken som var acceptabla, det var skruvat, vridet, sprucket och skadat virke överallt :(

Det blev definitivt sista gången...
 
Det lät ju inget vidare.

Jag har handlat i princip allt på en bolist bygghandel som jag har i närheten, oftast helt ok priser och bra virke.
Är inget fan av byggmax efter dom 2 gångerna något handlats där.

Men när du skriver "en riktig bygghandel" så vet jag nog vilka du menar, har en sådan bygghandel i karlstad och dom är otroligt dyra på det mesta.
 
Ja det finns en anledning till att köerna vid veckosluten på Byggmax, är långa som om det hade varit gratis dricka på Systemet.
 
5,5 mil x2 = 11 mil.
Sista besöket hade du sparat 180 kr på, alltså ca 16 kr milen, och nog kostar en bil mer än 16 kr milen om man skall räkna på alla kostnader och inte bara bensinen.

Sen tycker jag att du skall påtala att du anser att BM har bättre kvalitet på sina produkter, kanske att din lokala handlare kan få en tankeställare och köpa in bättre produkter...
 
Enligt Skatteverket kostar en bil 18,50 kr per mil inkl bränsle.
Bauhaus har ungefär Byggmaxpriser på virke och mycket större utbud av andra saker.
 
Zixten skrev:
5,5 mil x2 = 11 mil.
Sista besöket hade du sparat 180 kr på, alltså ca 16 kr milen, och nog kostar en bil mer än 16 kr milen om man skall räkna på alla kostnader och inte bara bensinen.

Sen tycker jag att du skall påtala att du anser att BM har bättre kvalitet på sina produkter, kanske att din lokala handlare kan få en tankeställare och köpa in bättre produkter...
Jag har rättare sagt 5.4 mil tur och retur, men avrundade till 5.5.
Hur man räknar på kostnaden är ju lite olika, men eftersom bilen redan går ca 3500 mil per år så kan jag inte påstå att 5.5 mil extra gör så mycket skillnad i vare sig slitage eller värdeminskning.

En av de första gångerna jag handlade hos den lokala bygghandlaren så fick jag hjälp att lasta virke, och killen som hjälpte till brydde sig inte om att kontrollera reglarna över huvud taget, medan jag stod och kontrollerade alla.. då blev han sur och påpekade att det var bara att lasta, för dom som är krokiga kunde jag lämna tillbaks senare.... med andra ord så ville han att jag skulle stå hemma och sortera dom?
 
Fred vom Jupiter skrev:
Enligt Skatteverket kostar en bil 18,50 kr per mil inkl bränsle.
Bauhaus har ungefär Byggmaxpriser på virke och mycket större utbud av andra saker.
Tyvärr har jag typ 30 mil tur och retur till närmsta Bauhaus.
 
XL är oftast svinigt dyra, inte konstigt att de inte "vågar" sätta ut priserna.
 
Jag vill tillägga att jag köpt material för ca 250´000:- på Byggmax dom senaste 6 åren, och vågar inte ens räkna på vad det hade kostat ifall jag hade handlat allt lokalt :(

Jag var precis över hos grannen och berättade om prisskillnaden, han blev lite smått upprörd, för förra hösten hjälpte jag grannen att bygga en vedbod och han handlade allt material (virke, skruv, plintar, vinkeljärn, takpapp etc) hos den lokala handlaren, eftersom han har konto där så brydde han sig aldrig om att kontrollera priser, totalt gick det loss på runt 20´000.. ifall han hade lånat mitt släp och kört till Byggmax så hade han troligtvis sparat 10´000:-, på 1 timmes körning och 5 liter diesel..

Snart ska vi påbörja lite nya projekt hos honom, t.ex. isolera ett 30m2 stort uterum.. jag tror han kommer vilja köra till Byggmax denna gång..
 
ThomasLindgren skrev:
XL är oftast svinigt dyra, inte konstigt att de inte "vågar" sätta ut priserna.
När jag gick genom butiken så såg jag att dom hade Boschs "nya" GCM 12 GDL byggsåg, ca 15000:- + moms.. på nätet går den att köpa för ca 14000:- inkl moms, så verktyg går inte heller att handla där :(
 
Lokala brädgården (Wrams trä) handlar jag nästan allt virke på. Ungefär samma priser som ByggMax, men ofantligt mycket större utbud och ofantligt mycket bättre kvalité på virket.
På ByggMax får man leta noga för att hitta en bra regel.
På lokala brädgården får man leta noga för att hitta en dålig regel.
Utbudet på ByggMax är ungefär 2-3 olika längder på 45x70-reglar. På lokala brädgården har de från 2.0 meter till 5.1 meter med 30 cm intervall, så även om lokala brädgården är något pyttelite dyrare än ByggMax så blir det billigare p.g.a. det minimala spillet.
 
Lazyman skrev:
Lokala brädgården (Wrams trä) handlar jag nästan allt virke på. Ungefär samma priser som ByggMax, men ofantligt mycket större utbud och ofantligt mycket bättre kvalité på virket.
På ByggMax får man leta noga för att hitta en bra regel.
På lokala brädgården får man leta noga för att hitta en dålig regel.
Utbudet på ByggMax är ungefär 2-3 olika längder på 45x70-reglar. På lokala brädgården har de från 2.0 meter till 5.1 meter med 30 cm intervall, så även om lokala brädgården är något pyttelite dyrare än ByggMax så blir det billigare p.g.a. det minimala spillet.
Lyckost dig som har en vettig bygghandel lokalt :(

Hade min lokala varit bättre på något sätt så hade jag handlat där ifall priserna var typ 10-20% högre.. men 100% högre, och sämre eller likvärdig kvalitet.. det funkar inte för mig.

Att dessutom behöva gå runt och leta efter någon som kan räkna ihop det jag lastat.. det gör det hela ännu mindre roligt :(
 
Daniel78 skrev:
Lyckost dig som har en vettig bygghandel lokalt :(

Hade min lokala varit bättre på något sätt så hade jag handlat där ifall priserna var typ 10-20% högre.. men 100% högre, och sämre eller likvärdig kvalitet.. det funkar inte för mig.

Att dessutom behöva gå runt och leta efter någon som kan räkna ihop det jag lastat.. det gör det hela ännu mindre roligt :(
De brukar vara väldigt snabba om man börjar åka därifrån.
Som med restauranger med dålig service, man ser knappt servitrisen, men när man börjar gå (utan att ha betalat nota) då kommer de fram fortare än fort.
 
Daniel78 skrev:
Lyckost dig som har en vettig bygghandel lokalt :(

Hade min lokala varit bättre på något sätt så hade jag handlat där ifall priserna var typ 10-20% högre.. men 100% högre, och sämre eller likvärdig kvalitet.. det funkar inte för mig.

Att dessutom behöva gå runt och leta efter någon som kan räkna ihop det jag lastat.. det gör det hela ännu mindre roligt :(
Jag är mycket nöjd med min lokala brädgård.
De har inget vidare sortiment förutom virke, spik, skruv och byggbeslag, men de ordnar fram nästan allt som man behöver när man snickrar och bygger.
 
Håller med dig Daniel till 100%. Jag ser den handlaren på samma sätt som en Seven-eleven butik. Däremot tycker jag alla utom en av grabbarna ute i brädgården är riktigt trevliga. Att dom dessutom har öppettider som är totalt konsumentfientliga gör ju inte saken bättre.
Ska jag vara uppriktig så tycker jag att dom vart mindre dåliga efter att dom anslöt sig till den stora kedjan, när dom var helt fristående så körde jag långa omvägar kring dom.
Enda prisfördelen man kan få är ju att dom har fler längder att välja på, men o andra sidan så brukar man ju över tiden kunna ta tillvara på spillvirket.

Däremot så har vi ju som jag nämnt för dig tidigare en annan handlare som ligger någon km längre bort som trycker sitt eget virke, detta är ju helt suveränt om man vill ha lite udda dimensioner. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.