Martin_B
Tittar på en GSR 18 V-LI Professional men när jag jämför med GSB 18 V-LI Professional så är ju GSB billigare!

Det enda som skiljer de åt är att GSB har slagborrsfunktion, att den väger 100 gram mer, samt att den har 10mm längre huvud ...och sedan priset förstås som är till GSB's fördel?!?!?

Har jag missat någonting? Är GSB på något sätt sämre eller? På pappret är det ju exakt likadana siffror med vridmoment och allt annat. Finns det något som gör att GSR utan slagborrsfunktion är att föredra, mer än den lite mindre vikten och kortare huvudet?

Varför i hela världen är GSB billigare (toolstop)? Borde vara dyrare tycker jag.

EDIT: Tilläggas kan att det inte är första gången jag ser att GSB är billigare än GSR. Jag har faktiskt sett det rätt många gånger.
 
Redigerat:
Ser fram mot svar. Ska precis köpa ett 18v kit och GSR 18V-Li står mot GSB 18V-Li (mittensegmentet med 13mm chuck m.a.o. ). Jag tänker att jag lika gärna kan ta en GSB så har man för lite småhål i tegel och betong om det behövs, men huvudsyftet är skruvdragning (några tusen i veckan nu till början) och jobb i trä. Så om det finns några nackdelar förutom vikt och längd skulle det vara intressant att veta.
 
B:et betyder bratwurst, och en bratwurst har ju ett ganska klent vridmoment.

Enda vettiga anledningen jag kan komma på.
 
67Nm på båda, fasen om man inte anar en hund begraven och skippar slagfunktionen till förmån för något sladdbundet eller kanske inte... Såna här grubblerier får folk att avstå från köp => lågkonjuktur

Skönt att leva i I-världen.
 
Martin_B
baljbalj skrev:
67Nm på båda, fasen om man inte anar en hund begraven och skippar slagfunktionen till förmån för något sladdbundet eller kanske inte
Till förmån för något sladdbundet? Hur menar du då "till förmån"? GSB, den med slagfunktion, är ju billigare än den utan :D
 
Martin_B
skalman1 skrev:
B:et betyder bratwurst, och en bratwurst har ju ett ganska klent vridmoment.

Enda vettiga anledningen jag kan komma på.
Nä men allvarligt.

De jäkla maskinerna har ju precis samma prestanda. 67nm / 28nm bägge två!

Nu har jag även kollat lite priser på Bosch egen websida och där är ju klart GSB dyrare än GSR. Fattar inte varför GSB ofta säljs billigare än GSR??? GSB är ju 400 kr billigare än GSR just nu. (just modellen som jag pratar om).
Man får ju nästan vara skadad i hjärnan om man betalar 400kr mer för en sämre maskin? Visst, 100gram extra vikt och 10mm längre huvud, men är man så klen så man inte orkar det lilla extra så skall man helst arbeta helt naken för att inte tyngas ner av alla arbetskläder.
 
Martin_B
skalman1 skrev:
För min del som inte behöver slaget så är ju en GSB sämre och jag betalar gärna en slant extra för att få den som passar mitt användningsområde bäst.
Men med "sämre" så menar du den extra vikten på 100g och extra längden på 10mm, om jag har förstått dig rätt? Eller menar du att den är "sämre" på annat sätt?

För här pratar vi alltså om ca. 2.800kr vs. 2.400kr till GSB's fördel.
 
Martin_B
Jag har läst hela den tråden som du klistrade in, men ingen har hittils kommit med något konkret om varför den skulle vara "sämre" förutom vikt och storlek. Så då antar jag att det är som det också skrivs i tråden, att det har med efterfrågan att göra. GSR är mer efterfrågat än GSB och då blir GSR automatiskt dyrare i många fall, även fast den är billigare att framställa och frakta.

Får ju säga att det är helt otroligt att 100g + 10mm extra i längd får folk att betala (i detta fall) 400kr mer för en mindre maskin men som kan mindre. För om nu vikten är så avgörande så kan de väl istället välja en med "compact battery" eller vad de nu heter. Eller en ännu mindre modell :)

Hade det skiljt ett halvt kilo mellan maskinerna, och kanske 5 centimeter så hade det varit värt 400kr extra, men 100 sketna gram och 10 stackars millimeter? :D
 
Du får återkomma efter att ha dragit upp 4000 gipsskruvar i ett tak stående på stege ;)
 
Martin_B skrev:
Men med "sämre" så menar du den extra vikten på 100g och extra längden på 10mm, om jag har förstått dig rätt?

För här pratar vi alltså om ca. 2.800kr vs. 2.400kr till GSB's fördel.
Japp.
 
För min del är det samma som för Skalman, slagfunktionen tillför inte ett smack. Däremot hämmar vikten och längden vid de flesta arbeten. I vissa fall gör 100 gram och 1 cm bara att ergonomin blir lite sämre och tyngre. I andra trånga uppgifter är det än mer irriterande.

Jag tror helt enkelt att de flesta vill ha en vanlig basic skruvdragare hellre än slagfunktionen inbyggd
 
Martin_B
baljbalj skrev:
Du får återkomma efter att ha dragit upp 4000 gipsskruvar i ett tak stående på stege ;)
För mig blir det en uppgradering från 2,3kg till 1,9 om jag väljer GSB. Till skillnad från 2,3kg till 1,8 med GSR. Så även om jag väljer GSB får jag en maskin som är 0,4kg lättare :)

Men visst, om nu dessa 100g gör att jag bara kan dra i 3800 skruv istället för 4000, så får jag väl i värsta hand växla hand och dra resterande 200 med vänstern :D
 
Martin_B
kinglolle skrev:
För min del är det samma som för Skalman, slagfunktionen tillför inte ett smack.
För mig tillför inte slagfunktionen särskilt mycket heller. Men då GSB sparar 400 kr för mig, och med tanke på att jag kan borra hål i tegel (även om det blir sällan) utan att behöva dra fram den nätansluta maskinen och dra förlängningskablar, så känns det som att det är värt den extra lilla vikten ändå.

Ärligt talat tycker jag att GSR 18v DynamicSeries är lite i obalans p.g.a batteriet väger så mycket i förhållande till överdelen (motor, växellåda, chuck). Så då kanske 100g extra mellan chuck och växellåda bara gör under för handleden :D

Jag belastar hellre armmusklerna lite extra och sparar handleden, det är en sak som är säker. ...sen kanske man ser lite biffigare ut i biceps och triceps i slutet av dagen :D
 
Du ser smaken är som baken ;)

Tilläggas ska att jag inte har någon av dessa utan några Makita, 1 hitachi och 1 milwaukee nu. Har egentligen tänkt byta till Bosch pga l-boxxarna men gillar inte dragarna så det lutar åt att flytta över till en tom l-boxx
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.