Bilden visar att andra serviser, t.ex. vatten) _är_ jordade genom att de går i jorden. Elnätet är jordat vid transformatorn (vänstraste jordsymbolen). Vattenserviserna är jordade där de går in i huset genom att de går i jorden hela vägen.
 
och dessutom är elnätets PEN jordad med jämna mellanrum (J1). Så du har helt rätt KnockOnWood i att elnätet ska jordas så nära huset som möjligt - då får man ju en skyddsutjämning. Brevlådan är potentiellt redan jordad - det är det som är problemet.
 
KnockOnWood skrev:
För övrigt tycker jag att hela frågan om potentialutjämning är märklig.
Om det kan vara risk därför att elsystemets jord inte har samma potential som marken borde det väl vara elsystemet som skall jordas lokalt, inte grundarmeringens potential som skall ändras? Man kan ju ändå inte "potentialutjämna" hela tomten med brevlådor, stängsel etc.
Risken att man står med en fot inne i hallen och en fot på marken utanför huset när åskan slår ner är så många gånger mindre än att man har ena handen på en elapparat (eller vattenledningsmojäng) och fötterna på golvet när åskan slår ner.

Det ger alltså bättre skydd att potentialutjämna för pengarna att potentialutjämna.

Om jag hade byggt nytt så skulle jag potentialutjämnat. Om man av någon anledning INTE vill utjämna så är det ju bara att se till att wiren som kommer upp inte blir beröringsbar, jag antar att det är en acceptabel tolkning av reglerna om man nu absolut vill avstå av någon anledning.
 
Kanske på sin plats att förklara mer visuellt innebörden av potentialutjämning och vad det innebär rent praktiskt. För att bäst illustrera detta kan jag rekommendera en film om AMS (Arbete Med Spänning).
Här är en film om arbete med spänning på 500kV högspänningsledning i USA. Den visar ganska bra vad potentialutjämning innebär i praktiken. Detta kan man naturligtvis skala ned till lägre spänningar, principen är densamma men blir tydligare att illustrera på högspänning eftersom vi får se lite urladdningar och annat effektfullt. :cool:
http://www.youtube.com/watch?v=fA9aeAouuzA

I Sverige så jobbar bl.a. Vattenfall med spänningssatta högspänningsledningar. Vi på vårt företag har en hel del grejer för den Europeiska marknaden där man kan göra skarvar och avgreningar under spänning upp till 1000/1500V (AC/DC).
 
Många bra inlägg i den här tråden. Finns säkert flera bra skäl att man kan säkra armeringen, eller för den delen säkra av allt man kan :) För mig var det viktiga att ta reda på om man Måste dvs krav på detta. Viss skillnad, sen är det ju en smaksak hur man gör :) När jag planerat mitt husbygge känns det ibland att vissa tycker man ska både ha hängslen, livrem och livboj i allt man gör. Får välja var man får mest ut av pengarna då det i botten finns en viss budget tyvärr ;)

Jag är nöjd och tackar alla för bra inlägg. Fortsätt gärna diskussionen här, följer den med intresse !!!

Knockonwood: Jo vill ju dela med mig av svaren jag får in, får ju så mycket nyttigt härifrån :)
 
M_J_E skrev:
Här är en film om arbete med spänning på 500kV högspänningsledning i USA.
Haha, kul att se dom flyga/snacka så lungt. Jag har sett dem i USA när dom startade med absolut järnet och flög baklänges tätt mellan två husvagnar innan dom lade sig och svajade i halv storm intill ledningen.

Riktiga show-offs. Skickliga sådana.
 
Bo.Siltberg skrev:
och dessutom är elnätets PEN jordad med jämna mellanrum (J1). Så du har helt rätt KnockOnWood i att elnätet ska jordas så nära huset som möjligt - då får man ju en skyddsutjämning. Brevlådan är potentiellt redan jordad - det är det som är problemet.
Ursäkta om jag blir tjatig, men

Det görs väl aldrig. Inga villor är jordade med jordspett/plåt lokalt. Eller?

Så vad är då vitsen med att surra ihop den ingjutna armeringen och koppla den till nolledaren, som kanske är jordad några kilometer bort?

Sedan kan jag inte se relevansen i att jämföra med att arbeta med luftledningar med 500.000 Volt spänning.
Skall vi bli imponerade eller vad?
Det är väl som att jämföra trafiksäkerheten mellan en F1-bana och en gångbana. 1:100 skillnad i spänning och hastighet.
 
Redigerat:
Jodå, det förekommer att nya villor har ett eget dedikerat jordtag som elnätets skyddsjord/PEN är ansluten till. Gamla villor har ofta också ett ofrivilligt jordtag i form av vattenrör och andra metalldelar som kommer in i huset. Det är det som är problemet. För att undvika potentialskillnader mot elnätets nolla behöver dessa "system" kopplas samman.
 
Jag såg när mitt elbolag lade ner en tio meter lång kopparkabel utanför vår tomt, den ligger längs med servisen till huset.
Den jordningen går till elskåpet som matar vårt hus. Detta gjordes 2008.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jodå, det förekommer att nya villor har ett eget dedikerat jordtag som elnätets skyddsjord/PEN är ansluten till. Gamla villor har ofta också ett ofrivilligt jordtag i form av vattenrör och andra metalldelar som kommer in i huset. Det är det som är problemet. För att undvika potentialskillnader mot elnätets nolla behöver dessa "system" kopplas samman.
OK, det förekommer alltså men bara i undantagsfall.

Bra, tror vi slutar den här diskussionen nu. I alla fall gör jag det.

Over and out :)
 
Problemet är att lokal jord och el-jord inte är samma. Därför får man tvinga samman dem genom potentialutjämning i skyddssyfte (skyddsutjämning).
 
KnockOnWood skrev:
Ursäkta om jag blir tjatig, men

Det görs väl aldrig. Inga villor är jordade med jordspett/plåt lokalt. Eller?

Så vad är då vitsen med att surra ihop den ingjutna armeringen och koppla den till nolledaren, som kanske är jordad några kilometer bort?
Vitsen är att du får (oftare) ingen stöt om du står på betongplattan och tar i skalet på en jordad apparat ifall åskan slår ner i elledningarna.

Jämför farradays bur och att bästa åskskyddet är att sitta i en bil (ej cabriolet) och att skyddet att sitta i en bil inte beror på gummihjulen som folk felaktigt kan tro utan att alla delar av karossen är "potentialutjämnade" i varandra.

(Ja, i praktiken kan det nog bli en rejäl brasa i stereon ifall det blir direktnedslag i en bil eftersom åskan lär träffa antennen, men skyddet mot åska är ändå zillioner gånger bättre än de flesta andra ställen man kan befinna sig på.
 
Ska man vara petig så beror även den skyddande effekten hos en Faraday's bur på att alla elektroner (givetvis) har samma laddning och därmed repellerar (stöter bort) varandra.

Eftersom elektronerna strävar att befinna sig på så långt avstånd från varandra som möjligt samlas dom på utsidan av buren och det blir ingen laddning på insidan.

I annat fall skulle man kunna få ett präktigt överslag från den laddade buren till den oladdade person som befinner sig på insidan.
 
Det präktiga överslaget lär nog ske i praktiken och präktigheten är nog inte värre än en urladdning av statisk elektricitet. Statisk elektricitet har trots allt spänningar i klass med spänningarna vid åsknedslag.
 
Det är liksom liiite mer energi i en blixturladdning än vad man får från ett par syntetbrallor.. :)

Och, Faraday är nog omutlig. Det blir inga elektroner på insidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.