Vi hyrde in en snickarfirma via rekommendation för att sätta golvsockel och taklist. Vi blev verkligen inte nöjda. Dels sättet dom jobbade på och tog sig en utan att vi visste om det men det viktigaste att jobbet känns mycket slarvigt utfört.

Bilderna visar vad vi är missnöjda med. Ska man acceptera detta?? Är det korrekt gjort?? Hur går vi vidare? Bestrida faktura? Kräva att dom gör det bättre?

1. Största felet är taklisten över ventilationen. Vi vet att det är en knepigt ställe men vid fråga sa han att det inte är något problem att få det snyggt med mönster sågning och fogning.

2. Golvsockeln glipar mot väggen överallt. Betongväggen är förvisso lite ojämn men det måste väl gå att få den mot med plugg och skruv?

3. Golvsockelns skarvar och hörn är rak sågade istället för 45 graders vinkel som det var innan som var mycket snyggare. Samt att i vissa hörn är det olika höjd(se bild)

4. Taklistens skarvar är inte i fas så mönstret bryts...
 
  • taklisthål.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sockelojämn&skarv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sockelhörn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • sockelavslut.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • taklistskarv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fönsterlistskadad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det var inte det värsta jag har sett. Men en duktig snickare borde rimligtvis kunna få det lite snyggare kan man tycka.

Problemet med denna typ av jobb är ju att det handlar om ett "hantverk" och arbetets slutresultat är helt beroende av utförarens hantverkarskicklighet. En snickare kan t.ex. vara jätteduktig på att resa takstolar och spika fasadpanel, men sämre på finlir inomhus.

Det bästa är ju att gå på referens och det verkar ni ju ha gjort? Frågan är om den som rekommenderade firman hade fått samma typ av arbete utfört?

Hur som helst. Det bästa är ju att kontakta firman och berätta att ni inte är helt nöjda med resultatet och kräva att de åtgärdar detta.

Av det man ser på bilderna är det ju inte direkt avancerade saker och det borde inte ta mer än någon timme att åtgärda (för en duktig finsnickare).
 
Ang. referenser: Jag har själv anlitat firmor som har haft ett bra rykte, men p.g.a. den höga efterfrågan har de tagit in nya snickare (lärlingar?) som kanske inte har haft samma skicklighet.

När man använder referenser kan det alltså vara viktigt att även få namnet på hantverkaren och inte bara firmanamnet. Jag har därför börjat lägga duktiga hantverkares namn på minnet, firmanamnet är inte lika viktigt för mig eftersom personal byts ut med tiden.
 
eviljava skrev:
Det var inte det värsta jag har sett. Men en duktig snickare borde rimligtvis kunna få det lite snyggare kan man tycka.

Problemet med denna typ av jobb är ju att det handlar om ett "hantverk" och arbetets slutresultat är helt beroende av utförarens hantverkarskicklighet. En snickare kan t.ex. vara jätteduktig på att resa takstolar och spika fasadpanel, men sämre på finlir inomhus.

Det bästa är ju att gå på referens och det verkar ni ju ha gjort? Frågan är om den som rekommenderade firman hade fått samma typ av arbete utfört?

Hur som helst. Det bästa är ju att kontakta firman och berätta att ni inte är helt nöjda med resultatet och kräva att de åtgärdar detta.

Av det man ser på bilderna är det ju inte direkt avancerade saker och det borde inte ta mer än någon timme att åtgärda (för en duktig finsnickare).
Det kanske är småsaker, men man måste få vara petig med sitt eget hem är väll vår synpunkt.
Vi har haft dåliga hantverkare förr så denna gång tog vi någon som var ett riktigt proffs..trodde vi.
Min sambos kollegas man äger en firma som är jätte duktiga och fått pris för detta..då dom inte hade tid rekommenderade han denna snickare..klart vi trodde de var safe då.

Självklart ska jag ringa och uttrycka vårt missnöje..problemet är att det är halvt omöjligt att få tag i honom.

Sen till historien hör väll att målarna som var där innan(gjorde ett jätte bra jobb) lämnade nyckeln till snickaren som skulle komma på fredag. När jag ringer på torsdagen då jag inte hört någon av dom för att se att dom verkligen kommer säger han att dom redan var klara. Jag hade ingen aning om att dom skulle åka dit på torsdagen då dom sagt något annat till oss.. fick inte ens träffa killarna som gjorde jobbet.
Chefen hade varit hos oss på tisdagen och tittat i 10min..vi kom överens om att prata mer senare då han var stressad.. jag kunde inte få tag på honom och han ringde inte..vi fick inte ens välja taklisten själva??? Sen får jag veta på torsdag eftermiddag att jobbet var klart.. Vi har inte ens hunnit prata pris
 
Jag hade inte accepterat det jobbet, man hade ju gjort det bättre själv. Har du betalat?
 
LinusW skrev:
Chefen hade varit hos oss på tisdagen och tittat i 10min..vi kom överens om att prata mer senare då han var stressad.. jag kunde inte få tag på honom och han ringde inte..vi fick inte ens välja taklisten själva??? Sen får jag veta på torsdag eftermiddag att jobbet var klart.. Vi har inte ens hunnit prata pris
Ja, det låter ju onekligen märkligt? Jag tolkar detta som att ni egentligen inte har ett avtal med firman? Varken muntligt eller skriftligt...
 
Redigerat:
Marlene Eskilsson skrev:
Jag hade inte accepterat det jobbet, man hade ju gjort det bättre själv. Har du betalat?
Nej vi har inte betalat. Vi vet inte ens vad dom vill ha för det... Jobbet gjordes igår.

eviljava skrev:
Ja, det låter ju onekligen märkligt? Jag tolkar detta som att ni egentligen inte har ett avtal med firman? Varken muntligt eller skriftligt...
Nej kan inte påstå att vi har ett muntligt avtal då vi bara träffades en kort stund. Han kom till oss på tisdag och tittade en snabbis och vi pratade ca 10min sen var han tvungen att sticka. Han sa att dom kan göra det i "slutet på veckan". Frågade vad vi ville ha för lister och jag sa en tre hörns list men att min sambo ville välja. Vi gick igenom det som skulle göras lite snabbt och han antecknade.
Jag hörde inte av honom på onsdag så provad att ringa samt att jag ringde 8 gånger på torsdag(trodde dom skulle skita i oss)
Han ringer torsdag eftermiddag och säger att det är klart och hans gubbar lämnat nyckeln i brevlådan..
 
Ring och säg att du vill ha det åtgärdat på ett professionellt sätt. En riktig snickare ska inte göra så. Betala inte förrän de har gjort det som du önskar. Bestrid fakturan skriftligen.
 
  • Gilla
Amcehr
  • Laddar…
En annan fråga. Hur är bästa sätt att få dit sockel på betongen om väggen är ojämn? Limma kan ju funka men då vi förmodligen vill göra golvet i ett senare skede kanske det blir svårt att få bort sockeln? Borr och plugg bättre? Vi vill ju inte att det blir en massa skugglipor när vägg och sockel är vita
 
LinusW skrev:
En annan fråga. Hur är bästa sätt att få dit sockel på betongen om väggen är ojämn? Limma kan ju funka men då vi förmodligen vill göra golvet i ett senare skede kanske det blir svårt att få bort sockeln? Borr och plugg bättre? Vi vill ju inte att det blir en massa skugglipor när vägg och sockel är vita
Generellt...är man petig, gör det själv, annars blir både du och den du anlitar tokiga innan det är klart:) Varenda gång jag anlitat hantverkare så har jag varit inställd på att jag får nöja mig med det resultatet som blir (och jag har ändå blivit besviken för det mesta...) Så där jag verkligen är petig själv, gör jag det själv... med det sagt, jag hade inte accepterat tillvägagångssättet ni blivit utsatta för. Resultatet i sig är sedan medelmåttigt..och över ventilen är det bara ren lathet.

Angående specifika frågan om fästning mot väggen:
Skruvar ni listerna mot väggen kommer listerna följa väggen...dvs, bölja lika mycket som väggen...det blir sällan snyggt. Lim är en bra lösning. (Men med nackdelen att det är svårare att justera om ni lägger in annat golv sen. Bästa är att göra allt samtidigt)
Sen fogar ni med akrylfog mellan list och vägg, och avslutar med en övermålning, så blir det helt osynligt och helt tätt.
 
  • Gilla
Riggen
  • Laddar…
S
sa ni att ni ville ha gerade hörnen annars är det där standard.

resten ser inte snyggt ut
 
Tycker nog också ni ska klaga på detta. Det ser ut ungefär som något jag hade gjort, är verkligen usel på lister. Brukar fuska till det i slutet med akrylfog och färg. Och jag är ingen hantverkare som borde ha full koll på detta.
Om jag hade betalat för detta hade jag förväntat mig ett bättre resultat.
 
Spikplugg till golvlisterna.
 
Gör om gör rätt...
 
Jag hade gjort det med snedsågat/gersågat överallt, på vissa ställen tar det ju såklart längre tid, t.ex. att sätta hålkålslist i taket och få rätt på yttre och inre vinklar är ju inte alltid helt lätt, men nu snackar vi rak list. Har inte snickaren tillgång till kap/ger eller? Jag menar att skarva en vanlig rak list mitt på gör man ju snyggast på ett 45 graders snitt och i en kap ger tar det ju precis lika lång tid att såga båda snitten.

Det finns såklart duktiga hantverkare som är stolta över sitt yrke och inte accepterar dåliga lösningar, men resultat ovan är andledningen till att jag inte anlitar folk till denna typ av jobb. Jag vet hur jag vill ha det och skall inte behöva stå och peka ut varenda skarv och beskriva hur den skall göras. Därför gör jag det själv, må ta längre tid men det blir som jag vill ha det. Hade jag kommit hem och sett detta i mitt hus hade jag lackat ut, framförallt om man blivit lovad att t.ex. göra en snygg lösning runt ventilationen.

Jag tror att som kund finns det visserligen en stor risk att man förväntar sig för mycket och antar att hantverkare skall läsa ens tankar, men man får ju dra gränsen någonstans

Funderar på om han skulle vilja sätta listerna sådär i sin egen kåk, men så kom jag till att tänka på senaste avsnittet av Arge Snickaren, mannen i huset var ju enligt uppgift snickare och han hade ju inte gjort många rätt i sin egen kåk
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.