Kan det ha runnit olja på luftfiltret?
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
B/S är ju väldigt vanliga, men efter ett par misslyckade klippare med B/S motor så gick jag för något år sedan över till en med Hondamotor, och inte blivit besviken ännu.
 
A
Jag har en nästan ny (endast 8 år) Klippo med B&S-motor och inte haft några som helst problem med den trots användning minst 2 ggr i veckan under klippsäsongen. Men å andra sidan får den rätt mycket kärlek. Jag spolar av den med slangen efter varje användning (ibland med högtryckstvätten) och oljebyte och annan service en gång om året.
 
Klippo tillverkas numera i Polen
 
Jag stod med samma huvudbry när jag köpte min klippo för två år sedan och efter research så stod det ganska klart att Hondamotorn var att föredra.
 
Kan bara hålla med alla andra här.. Har en klippo med B&S motor som funkat felfritt 2 sommrar sen gav den upp.. Så nästa blir med Hondamotor!
 
Hasse C skrev:
Kan det ha runnit olja på luftfiltret?
Trodde att det var så, men det är kontrollerat och till och med utbytt.

Mvh

Stefan
 
Jag har köpt mig en stiga park med Honda motor som funkar fint. Dock så fick jag veta att av min handlare att om man kör på vanlig handelsbensin och inte aspen så måste man köra med 98 oktan då 95 oktan numera innehåller så mycket etanol att Honda drar in alla garantier på motorn om man använder 95 oktan. Kan vara bra att veta tänkte jag.
 
Jag köpte en Klippo Excellent GCV med Hondamotorn förra året. Funkar kanon. Går tystare, drar mindre och vibrerar mindre än Briggsmoorn jag hade på min gamla Stiga. Dock haltar ju jämförelserna...
Att den skulle vara mer lättstartad än Briggsen har jag inte märkt av, snarare tvärtom.
 
  • Gilla
LilleNo
  • Laddar…
Hondamotor, utan tvekan. Tiden har gått ifrån Briggs&Stratton.
 
Stew skrev:
Jag vände klipparen för att få ut oljan ur den. Hade ingen sug när det begav sig. Enligt klippos serviceverkstad samt krauta där jag köpte maskinen är det ett big nono. Kan förstöra motorn helt. Vet inte mer om detta än så. Har nu en sug och lärt mig läxan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Låter som BS från en serviceverkstad/försäljare som inte ville ta ansvar. Men man är ganska utlämnad i en sån situation. Dom borde väl säga vad som är dåligt i så fall så man har en chans att rätta till det.

Har svårt att förstå vad som skulle kunna ge bestående men om man inte körde med typ gräsklipparen i för kraftig lutning och det inte kom olja till ventilmekanism och eller smörjning av vevmekanism.

Fast å andra sidan om en för kraftig lutning orsakar att bensin hamnar i oljan och något skär ihop ... kanske typ ventilstyrningar slits så det blir dåligt komp. Men det låter lite långsökt. Någon som vet? Det är intressant.
 
Enligt Klippos instruktionsbok så tippas hondamotorer åt höger och Prutton åt vänster (dom har stickan på olika sidor) för att tappa ur oljan Inget konstig med det alltså.
 
Redigerat:
A
Jag lägger min Klippo (med B&S-motor) på vänstersidan varje gång jag rengör den med högtryckstvätten efter varje användning och har gjort så i 8 år nu, 2-3 gånger i veckan under klippsäsongen. Ännu så länge har inget skurit ihop, men den som lever får se...
 
Stew... Det händer inget allvarligt med motorn om du vänder den fel (om den är avstängd).
Det kan läcka ut olja i luftfiltret ev. ut i cylindern med blårök som följd när du startar den.
Det enda allvarliga skulle vara om all olja rann ut på detta viset och den skär pga. oljebrist.
Måste även fråga er varför ni använder sug ?? Sitter det ingen oljeplugg under motorn ??
Jag har själv vänt min gamla B&S motor fel säkert mer än 10ggr men den fungerade fortfarande då chassiet gav upp pga. rost / Micro
 
MathiasS skrev:
Enligt Klippos instruktionsbok så tippas hondamotorer åt höger och Prutton åt höger (dom har stickan på olika sidor) för att tappa ur oljan Inget konstig med det alltså.
Eeeh, okej... :confused:

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.