Tänkte fråga er som byggt hur det funkade när ni köpte tomt? Jag och min sambo har hittat en tomt vi skulle vilja köpa. Vi har hus i dagsläget och det optimala vore att "lägga vantarna" på tomten vi hittat, fixa till vårt nuvarande boende så bra det bara går och sälja samt starta bygge under nästa år. Då har vi dessutom hunnit spara ihop till en bra handpenning.

Till saken hör dock att vi skulle behöva låna pengar för att köpa tomten vi hittat. Swedbank vill att vi säljer vårt hus och först sedan köper tomt samt bygger. Då vi har småbarn känns detta ganska krångligt (tre barn mellan 1-5 år). :confused:

Har ni andra köpt tomterna kontant eller har ni fått lån? Hoppas ngn förstår min fråga. Jag har varit mammaledig länge och vi har därför levt på mannens lön. Nu skall jag börja jobba plus att han har fått ett väldigt bra jobb. Vi har därför möjlighet att spara mycket. Men för att lägga beslag på tomten vill vi ju köpa den NU.

Hoppas ngn har bra råd eller tips, samt kan berätta hur ni gjorde när ni hittade Tomten med stort T. :eek:
 
Hej
När vi köpte vår tomt så lånade vi 75% av köpeskillingen av Swedbank. Vi behövde inte sälja vårt nuvarande boende, så det är säkert förhandlingsbart. Gå till en annan bank och kolla!
Lycka Till!
 
Själv köpte jag nuvarande tomten genom att öka lånen på det förra huset.
Finns det utrymme är det nog det enklaste sättet.

Men prata med er bankkontakt.
Möjligheten att låna är mycket en fråga om förtroende mellan banken och er.
Och då tror jag att banken lägger stor vikt vid hur er ekonomi utvecklas, och har utvecklats tidigare.
 
Hej,
När vi köpte vår tomt lade vi handpenningen kontant och resten fick vi låna. Lånet är inte ett vanligt bolån utan ett blancolån har dock för mig att vi fick samma ränta på tomtlånet som vårt bolån fram till byggstart då lånet bakades in i byggnadskreditivet istället (med högre ränta).

Hur är det med er bankkontakt, känner han/hon er eller har de bedömt er ekonomi på tidigare inkomst? Varför jag frågar är ju för att du varit mammaledig och då säkerligen har ni haft en betydligt sämre ekonomi än vad ni får när du börjar jobba igen, är ni bedömda på tidigare inkomst ser säkert banken en osäkerhet i att låna ut pengar även till en tomt?
Vi satt i ungefär samma sits när vi köpte men har haft samma bankman under flera år och han känner vår ekonomi väl så vi hade inga problem att få igenom vårt köp.

Som jag kommer ihåg det så är det dyrare att låna till en tomt då den saknar fastighet, enligt banken finns det ingen säkerhet i tomten utan fastighet.

Lycka till, hoppas ni kan komma över drömtomten!
 
Tack för svar!! Det känns lite hopplöst på nåt sätt, tomten i fråga kostar 90,000. Så fort bankerna hör ordet "tomt" upplever jag att de backar. Vår plan är ju att köpa tomten, sedan spara (så länge som det behövs!) och först sedan börja bygga. På något sätt känns det som om de skulle låna ut pengarna om vi sade att vi ville ha ett billån till exempel. Men ordet "tomt" och "bygge" skrämmer. Får se hur det går...skall till Nordea snart och även försöka få till ett möte med Swedbank. Puh!
 
Tänk hur olika det kan vara i landet, skillnaden på vad en tomt eller ett hus kan kosta är enormt. Vår tomt kostade 3Mkr och vi hade inget problem med att få lån. Hur förklarar Swedbank (samma bank som vi för övrigt) att ni bör sälja först och sedan köpa och bygga? Vad är ert nuvarande hus värt på marknaden idag?
Rent spontant tycker jag att ni borde kunna få ta ett blancolån på 90.000 kr men då blir räntan högre också vilket kanske gör att ni inte kan spara? Kan ni belåna ert hus mer än vad de t belånats idag?
 
Vår nackdel är att mäklare vi talat med tror att villan vi har idag skulle kunna läggas ut på hemnet med utgångspris på cirka 1,7. Vi har cirka 1,6 i lån. Vi har dock bara pratat med en mäklare. Både jag och min man tjänar bra, men vi har både gift oss samt rest de senaste två åren vilket gjort att vi inte sparat så jättemycket. Tyvärr!! Swedbank vill att man säljer först och sedan bygger. Jag förstår bara inte hur detta skall gå till. Pratade med en kille på Myresjö, och han hävdade att hela byggprocessen tar ett år. Jag anser inte att mitt resonemang är så tokigt..vi köper tomten nu, fortsätter sedan att spara samt fixa till här hemma samt först när vi är klara säljer vårt hus samt börjar bygga. Är jag ute och cyklar? Jag fattar inte hur vi skall göra annars. Inte så lätt att hitta en lägenhet för fem personer; dessutom blir det ju lika dyrt som att bo kvar!! Bor ju ganska billigt som det är nu.
 
Vi lånade till hela tomtköpet i Swedbank med våra bostadsrätter som säkerhet, sommaren 2011. På det belopp som vi hade säkerhet på betalade vi 3,80% ränta. Den övriga delen av lånet betalade knappt 5 % på.
 
  • Gilla
Fialotta
  • Laddar…
Hemmakatten
Det man ofta inte tänker på när man köper en tomt är att man inte helt självklart kan räkna med att skjuta upp reavinstskatten på det hus man tänker sälja eftersom det oftast hinner gå för lång tid från tomtköp till färdigt hus.
 
Hemmakatten skrev:
Det man ofta inte tänker på när man köper en tomt är att man inte helt självklart kan räkna med att skjuta upp reavinstskatten på det hus man tänker sälja eftersom det oftast hinner gå för lång tid från tomtköp till färdigt hus.
Bra påpekande! (Har råkat ut för detta själv.)

Men husbygget i övrigt kan ge underlag för uppskov med reavinstskatten, men då naturligtvis till lägre belopp.
Det är utgifter tidigare än året före försäljningen av det "gamla" huset som inte får räknas med när man bestämmer uppskovsbeloppet.
 
Redigerat:
Kotten1981 skrev:
Vår nackdel är att mäklare vi talat med tror att villan vi har idag skulle kunna läggas ut på hemnet med utgångspris på cirka 1,7. Vi har cirka 1,6 i lån. Vi har dock bara pratat med en mäklare. Både jag och min man tjänar bra, men vi har både gift oss samt rest de senaste två åren vilket gjort att vi inte sparat så jättemycket. Tyvärr!! Swedbank vill att man säljer först och sedan bygger. Jag förstår bara inte hur detta skall gå till. Pratade med en kille på Myresjö, och han hävdade att hela byggprocessen tar ett år. Jag anser inte att mitt resonemang är så tokigt..vi köper tomten nu, fortsätter sedan att spara samt fixa till här hemma samt först när vi är klara säljer vårt hus samt börjar bygga. Är jag ute och cyklar? Jag fattar inte hur vi skall göra annars. Inte så lätt att hitta en lägenhet för fem personer; dessutom blir det ju lika dyrt som att bo kvar!! Bor ju ganska billigt som det är nu.
Anledningen till varför banken resonerar som så att ni först skall sälja erat befintliga hus och sedan bygga är väl inte så konstig. Ni kan ju aldrig vara säkra på att ni kommer kunna sälja erat hus. Det är ju marknaden som avgör om ni ska kunna sälja eller inte, inte ni själva. Om ni ska kunna bo kvar och samtidigt bygga hus så räknar de på om ni klarar av att ha lån på befintligt hus samt på det nya, och då är det många miljoner vi pratar om helt plötsligt.
Dock tycker jag att det inte borde vara några problem att köpa tomten. Den borde ni få lån för. Är det ett nybyggt område och kommunen säljer tomten eller är det en privat säljare? Om det är kommunal tomt ställer de ofta krav på att ni måste ha påbörjat bygget inom en viss tid.
Vi har köpt en tomt, men där har vi bara behövt betalat handpenning på 10 000:- och betalar resterande först när byggarna ska ha tillträde till tomten, alltså när de börjar med grunden.
Men angående lånet så tvingades vi sälja våran bostadsrätt och flytta till hyresrätt för att få bygga. Men det är ju under en begränsad tid så det är bara att bita i det sura äpplet. Om ni inte får låna 90 000:- på ett blancolån, då är det frågan om ni ens får lån på att bygga nytt hus, för ni lär inte komma under 2,5 miljoner i alla fall totalt om ni pratade om Myresjöhus eller andra tillverkare i den prisklassen, och det är en ökning på nästan 1 miljon mot erat nuvarande lån.
 
Vår plan är alltså att köpa tomten, sedan spara pengar så länge som vi behöver och därefter sälja vårt eget hus och börja bygga. Vi är fullt beredda att sälja först och bygga sen! Men att Lägga vantarna på tomten vill vi absolut! Har pratat med Swedbank nu och vi skall träffa dem nästa vecka.

Tomten vi tittar på är kommunal, men det är helt okey att inte börja bygga förrän om 2-4 år. Har kollat.

Vi bor såpass billigt i vårt nuvarande hus att vi absolut vill bo kvar fram tills bygget skall starta. Planerar att lägga ut huset till försäljning och först när en köpare dykt upp och skrivit kontrakt sätta igång bygget. Låter detta dumt eller korkat i era öron? Jag vill jättegärna ha råd och tips! Är så tacksam.
 
  • Gilla
Shah2019
  • Laddar…
Kotten1981 skrev:
Vår plan är alltså att köpa tomten, sedan spara pengar så länge som vi behöver och därefter sälja vårt eget hus och börja bygga. Vi är fullt beredda att sälja först och bygga sen! Men att Lägga vantarna på tomten vill vi absolut! Har pratat med Swedbank nu och vi skall träffa dem nästa vecka.

Tomten vi tittar på är kommunal, men det är helt okey att inte börja bygga förrän om 2-4 år. Har kollat.

Vi bor såpass billigt i vårt nuvarande hus att vi absolut vill bo kvar fram tills bygget skall starta. Planerar att lägga ut huset till försäljning och först när en köpare dykt upp och skrivit kontrakt sätta igång bygget. Låter detta dumt eller korkat i era öron? Jag vill jättegärna ha råd och tips! Är så tacksam.
Det låter mycket förnuftigt.
Ni riskerar visserligen att missa att skjuta upp en del av reavinstbeskattningen när ni säljer er hus.
Men när ni väl har er drömtomt är ni i ett bra läge att i lugn och ro realisera ert drömhus,
utan att behöva jäkta fram en lösning med en viss husleverantör.

Och bara ni kan gissa hur stor en eventuell reavinst blir, och om det kommer att spela en avgörande roll för er.
Sedan kan det också nämnas att man nu får betala ränta på det uppskjutna beloppet, så det är inte säkert att man gör en vinst på att skjuta upp skatten.
Det beror nog mycket på hur ekonomin ser ut kort- och långsiktig.
 
Att låna 90 000:- till tomten borde inte vara några som helst problem om ni har en ordnad ekonomi och säkra inkomster utan att först behöva sälja huset. Swedbank erbjuder exempelvis ett medlemslån för fackligt anslutna på mellan 30 000:- -> 250 000:- utan någon säkerhet. Så att bara köpa tomten borde ni kunna göra för att sen spara och planera för ett kommande husbygge. Får ni av någon anledning nej av swedbank så gå bara vidare till någon annan bank. Det är trots allt inte några astronomiska summor det rör sig om och tomten har väl ett dessutom ett värde i sig.
 
Tycker inte heller att det borde vara några problem att låna en så liten summa till en tomt. När vi köpte vår tomt var vi tvungna att ta fram budget för hela husbygget och ta tomtköpet som en del av byggnadskreditivet. Behövde lämna in offert från husföretag och tomtritning med inritat hus (behövde dock inte vara professionellt gjort utan gick bra med bläckpenna bara). Men då kostade tomten 2 miljoner. Sedan var det däremot inga problem att vi sedan byggde ett helt annat hus med ett annat företag än det vi först hade lämnat till banken. Budgeten var fortfarande densamma så då spelade det ingen roll.

Men det är nog väldigt olika beroende på vem man träffar också. Vår första "banktant" var rätt lätt att ha och göra med, sedan slutade hon och vi fick en som verkligen skulle följa varenda liten regel som banken någonsin har kommit på. Hon höll på att stoppa hela husleveransen för att vi inte hade påskrivna entreprenadkontrakt för alla entreprenader som skulle finansieras av byggnadskreditivet. En del av dessa skulle dra igång först flera månader senare och vi höll på att utvärdera offertarna. Hon vägrade helt enkelt att skicka en spärrförbindelse till husleverantören. Trots att spärrförbindelsen bara var på 50 000 mer än vad vi för tillfället hade insatt på vårt sparkonto på samma bank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.