fredstu:
Menar du allvar eller är det "APRIL-APRIL"? ???
 
Jesca_j skrev:
fredstu:
Menar du allvar eller är det "APRIL-APRIL"? ???
Förlåt,glömde att det var 1 April idag...

Ja,jag menar allvar,det är bara att höra av sig för prisuppgifter.......
 
Claes skrev:
Har nu lagt en tunn silikonsträng på insidan av glaspaketet så att det inte går att få ut utan att krossa rutorna.
Framerate skrev:
Elitfönster limmar sina glaspaket i ramen så att de inte bara går att lyfta ut som man kunde förr. Samtidigt måste man kunna byta en trasig ruta så det undrar jag hur man gör då, någon som vet?
Jag har haft kontakt med Elitfönster och deras isolerglas är fastlimmade 150 mm horisontellt och vertikalt i varje hörn och det ska innebära en dragkraft på 60-70 kg för att glaset ska lossna.

Men som vi alla vet så har ju inte glasmästare några problem att lyfta ut fönsterkassetterna och man får väl utgå från att också buset känner till tekniken. Jag vet inte heller hur glasmästarna bär sig åt, men jag skulle gissa på någon form av värmebehandling.

Silikon på insidan försvårar inte särskilt mycket och har inget preventivt syfte eftersom det inte syns från utsidan. Elitfönster rekommenderar att fästa glaslisterna i sidorna med envägsskruv. Skruven syns ju i alla fall och fördröjer eller avskräcker förhoppningsvis inbrottet.
 
Hur effektiva är egentligen envägsskruvar? Kan inte ta många sekunder per skruv med en batteridriven vinkelslip... ???
 
Vad har ni för saker hemma som tror att eliten av inbrottstjuvar skall hälsa på hos er?

Lyfta ur fönstren efter värmebehandling går ju men kommer inte att hända hos någon av er de närmsta 100 åren...

::)
 
De kunde i alla fall bända upp ett av våra H-fönster så jag tänker inte ta några fler risker… >:( Proffs eller inte.

De har lyckats trycka ut karmsidorna så att kolvarna på spanjoletterna har släppt från slutblecken. När ni (eller husfirman) sätter in H-fönster i framtiden se till att det klossas upp mellan fönstret och väggen bredvid spanjoletterna så att det inte kan ske.
 
Per-Erik skrev:
Heter ju inte MrMagic men hoppas jag duger änndå..

[länk]

Sen om dom är billia eller bra vet jag inte.. men det är iallafall en internet butik (med riktig butik också)..

Vill köpa riktikgt billigt larm typ powermax, kolla www.norcoalarms.com 160 dollares el ca 1200kr för ett bra powermax larm. Vet ej vad tullen kan lägga på men inte så mkt gissar jag?
 
Zunken skrev:
Vill köpa riktikgt billigt larm typ powermax, kolla www.norcoalarms.com   160 dollares el ca 1200kr för ett bra powermax larm. Vet ej vad tullen kan lägga på men inte så mkt gissar jag?
Tack för tipset!
 
Zunken skrev:
Vill köpa riktikgt billigt larm typ powermax, kolla www.norcoalarms.com   160 dollares el ca 1200kr för ett bra powermax larm. Vet ej vad tullen kan lägga på men inte så mkt gissar jag?
Tänk bara på att de Amerikanska powermax alarmen sänder på frekvens 315mhz och inte som i Sverige på godkända 433 el 868 mhz.

Enligt PTS i Sverige ändvänds 315mhz av försvarsmakten för fast och mobil radiotrafik.

Det billigaste visonic alarmen som jag hittat är på
www.beveiligingswinkel.nl ett hollänskt företag.
Eller www.quick2fit.co.uk ett brittiskt företag.

En sak till att beakta om man vill köpa alarmen utomlands är det att språket för talet ej går att ändra. Det går bara att ändra språket i menyerna.

Det Hollänska företaget här ovan kan skaffa ett svensktalande alarm för 35 euro extra och ca en månads extra väntetid.

/Martin
 
Mekis skrev:
Tänk bara på att de Amerikanska powermax alarmen sänder på frekvens 315mhz och inte som i Sverige på godkända 433 el 868 mhz.
Frågan är om det behöver vara så svårt att ändra frekvensen på ett importerat larm, inte omöjligt att det bara rör sig om mjukvara...
 
Mekis skrev:
Tänk bara på att de Amerikanska powermax alarmen sänder på frekvens 315mhz och inte som i Sverige på godkända 433 el 868 mhz.
/Martin
Öh, jag har köpt DSC-larm via USA, dock inte trådlöst. Men i mitt sökande efter rätt larm har jag aldrig sett något annat än 433 på de trådlösa alternative. En kort koll på http://www.dsc.com/ tyder inte på något annat heller....
 
Bara... Hur ändrar du i tex detektorer ? Finns ingen display eller meny där inte !!
 
swehjo skrev:
Öh, jag har köpt DSC-larm via USA, dock inte trådlöst. Men i mitt sökande efter rätt larm har jag aldrig sett något annat än 433 på de trådlösa alternative. En kort koll på [länk] tyder inte på något annat heller....
Notera att jag skrev: Tänk bara på att de Amerikanska powermax alarmen sänder på frekvens 315mhz och inte som i Sverige på godkända 433 el 868 mhz.

Jag har aldrig påstått att alla amerikanska alarm sänder på 315mhz.

Om det är så att man kan ändra sänd/mottagar frekvensen så är det ju jättebra, men framtills det att någon har gjort det utgår jag ifrån att det inte går.

/Martin
 
MrMagic skrev:
Bara...   Hur ändrar du i tex detektorer ? Finns ingen display eller meny där inte !!
Det är sant förstås. Såvida de inte kan omprogrammeras via radio. Skulle annars kunna tänka mig att vissa detektorer innehåller jumpers. Vore ju märkligt om det inte gick att ställa om på ett enkelt sätt då det är högst orationellt att tillverka olika versioner.
 
Martin, jag inser att jag blandade ihop DSCs Powerseries med Visonic Powermax :-[. De sistnämnda kan jag inte uttala mig om med DSCs larm går i alla fall på 433 ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.