Länsförsäkringar tillät inga trådlösa larm, när jag frågade dem för ett par månader sedan. Tillät och tillät; ville man ha självriskeliminering och sänkt premie var det villkoren.
Trådbundet har ju dessutom den fördelen att det försörjer detektorerna med ström. Inga batterier att byta mao.
 
MrMagic, tackar för argumenten. Men rimligen måste sannolikheten för att någon av de småbusar som utför 99,99% av villainbrotten skall vara utrustad med störsändare vara näst intill noll. (Finns det över huvud taget några dokumenterade fall där dylik utrustning använts?)

Sitter själv (föga överraskande?) tyvärr med en nyss helrenoverad äldre kåk utan tillstymmelse till kanaler, därav mitt intresse för trådlöst.

Finns det larm som utnyttjar elnätet för att skicka larmsignaler? Med ett sådant skulle man slippa både kabeldragning, problem med batterikostnader och risken för störsändare.
 
Oftast går det att dra trådar även i äldre hus då det rör sig om ganska tunna kablar som är lätta att dölja bak ex vis taklist.
Vi har haft trådbundet larm sedan 96 och visst var det lite pyssel att få det på plats, men sedan dess har jag inte haft ett enda falsklarm och inget underhåll alls.

Trådbundet rules! Fy vad jag hatar batterier egentligen...

Och ju fler som skaffar trådlöst larm destu större är nog sannolikheten att "buset" börjar lära sig att slå ut dom. Om inte nu så om fem år kanske?

Prioritera trådbundet. Krysta!

Men trådlöst är tusen gånger bättre än inget alls. Till och med bara dekaler och väl synliga oinkopplade sirener är bättre än inget. ;)
 
Sannolikheten är inte så stor, men inte obefintlig, framför allt är risken ganska stor för obefogade larm pga störningar.
Har du tex vind är ju det ett perfekt ställe att dra kablage, har du 1½ plans hus, så finns kanske kryputrymmena längs långsidorna, och då brukar det gå utmärkt att skjuta in ett VP i mellanbjälklaget till andra sidan huset. Dessutom är kryputrymmet ett bra ställe för centralapparaten. Vill du larm på ovanvåningen kan du även sticka upp rör i luftspalten till den övre vinden och komma ned där detektorn skall sitta. Allt går att lösa (nästan !) bara man tänker till lite.....
 
Tack igen för alla hjälpsamma svar, men måste säga att det är förvånande att det inte finns något stöd för trådlöst på detta forum, särskilt med tanke på att merparten av alla villalarm som installeras idag är just trådlösa.

"ganska tunna kablar", mer specifikt hur tunn kabel går att använda/finns till trådbundna larm?

Vilket trådbundet larm (självinstallation & möjlighet till trådlös förlängning till uthus) vill ni rekommendera?

Hur få detektorer (i förlängningen hur lite kabel) klarar man sig med? Räcker det med en rörelsedetektor per våningsplan, eller finns det någon egentlig poäng i att larma dörrar och fönster också?
 
- EKKX eller ELLXB 4-ledare är utmärkt larmkabel. 3,4 mm diameter. Kan dras överallt. Vit.
- Kolla först med ditt försäkringsbolag vad som gäller för larm.

Jag har larmat alla fönsterbågar och dörrar med dolda Reed-relän och uteslutit vred och annat på balkongdörrar. Dessa dörrar kan bara låsas upp inifrån med nyckel. Detta ger huset larmklass 2 och därmed 25% lägre premie och ingen självrisk. Huset ligger illa till utan grannar och därför tog jag en diskussion med LF innan vi fixade larmet.
 
Satsa även på en rökdetektor när du ändå är igång. Det skall sitta så långt från kök och braskamin som möjligt och allra helst vid en trappnergång på övervåningen.
 
Det kanske finns en anledning till att FalckHome slog på stora trumman och installerade trådlösa larm nästan gratis, sedan blev det tyst och när man kollade så satte de plötsligt upp trådbundna igen.....

Det enda argumentet att använda trådlöst är ju som sagt att det är bekvämt (?) att installera. Men med tanke på att det bara tar en dag att sätta upp ett trådbundet så är det kanske något man kan leva med.

Rekommendationen är som vanligt ett larm ur Teletec connect Power-serie, är utmärkta produkter som går att komplettera med trådlöst om det inte går att dra kabel.
Har en bra anvisning som en novis kan klara.
 
MrMagic, skall ta en titt på Teletec. Tackar och bockar för all tid du lagt ner på bra svar, verkligen hjälpsamt av dig.

Johan Gunverth, blir det inte kaka på kaka att larma alla fönster om man ändå har rörelsedetektor?

Går det att ansluta vanliga brandvarnare till någon typ av larm månne? De flesta brandvarnare har ju två tåtar ut för vidarekoppling till andra varnare.
 
Johan Gunverth, blir det inte kaka på kaka att larma alla fönster om man ändå har rörelsedetektor?
Fördelen med att larma även fönster och dörrar är att du kan ha skalskydd på huset, dvs ha larmat alla fönster och dörrar då du själv är i huset. Kan kännas trygt om man t.ex. har barn som skall vara hemma eller om man vill ha larmat på natten.
 
Det är lungt !  Jo, det funkar att ansluta brandvarnare till larmet, du behöver ett mellanrelä bara. Men varför inte sätta en riktig rökdetektor direkt, då slipper du byta batterier också.
Skalskydd blir ofta dyrt att installera (mtrl väldigt billigt men tar lång tid) men är klart att föredra, i mitt nybygge blir det klart skalskydd från början, dock lite förenklat då jag tänkte använda akustiska glaskross istället för limmade. Men magneter i alla fönster blir det absolut.
 
Hej alla,
När det gället trådlösa larm fins det inget som jag känner till som är ok ur försäkringssynpunkt.

Så vitt jag vet har det de flesta som säljer larm fri installation (Med tråd) samt fritt larm bara man köper till deras Lamtjänst. Detta brukar kosta ca 150kr\mån och då har man fått ett larm till. När man sedan vill bryta avtalet så kan man få köpa larmet för en mindre summa.

Detta ger att du kan få ett trådlarm som du inte behöver installer själv för en billig penning.

\Dagge
 
Om det skall vara gratis installation brukar det betyda bindning på 3 år. Med en standardinstallation som firman får 1400:- för att göra. Innebär att de måste göra minst 2 om dagen, vilket i sin tur innebär att centralen hamnar helt oskyddat i hallen med stickpropp till el och tele ! Dessutom är firman med största sannolikhet inte certifierad. En del bolag tar dessutom betalt för ett besök när du säger upp avtalet och hämtar hem centralapparaten. Nej, då är det bättre att handla av en "riktig" firma eller göra det själv. Hyrespaket blir ALLTID dyrare, ingen jobbar gratis.
 
MrMagic, känner du till någon bra ÅF för Teletec? Gärna postorder & prislista på nätet...
 
Heter ju inte MrMagic men hoppas jag duger änndå..

http://www.alarmbutiken.com

Sen om dom är billia eller bra vet jag inte.. men det är iallafall en internet butik (med riktig butik också)..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.