Blev tvungen att ge upp tyvärr. Spela musik/fyllefester är ok har jag märkt, men limmar du trä eller skruvar en borrmaskin i luften hemma efter mörkrets inbrott så blir folk som tokiga! (y)

Tyvärr har sambons mamma fått vattenskada, så nu behövs jag där också för att hjälpa till att riva ut badrummet också :p 18maj kommer köket.

Kvar att göra, riva ut alla väggar i badrum, försöka ta reda på hur tjockt bjälklaget är till grannen så jag vet om jag vågar flytta avlopp (fick höra 10-15cm betong till grannen badrumstak), sätta nya reglar runt badrummet, lägga golv i kök och sätta vägg mot kök. Ska väl hinnas på 5v?
 
Redigerat:
Tack alla för peppet btw! Stått still alldeles för länge, fick lite extra motivation av er som skrivit :) (y)
 
Kul projekt att följa. Minns själv hur jobbigt det var att renovera lägenhet när det är så trångt. Allt flyttande av grejer. Pust.
 
Såja. Blev dags att riva lite i nästa badrum (sambons mammas). Fuktskada mot källare, betonggolv sprucket (misstänker rostande rör som expanderat) inget tätskikt. Jag ska hjälpa till att riva och bila upp golvet och ev montera nya väggar och sänka taket, plattsättarfirman gjuter nytt golv och lagar/byter ut skadat bjälklag och monterar upp ett nytt badrum.

Besiktningsmannen talade om spånskivor och stora fuktskador överallt. Jag fann gips överallt. Helt ok skick. Skönt att allt inte var mögel/fuktskadat på väggarna iallafall. En mörk fläck vid fönstret. (antagligen lite mögel)

Hittade även en rätt hemsk elkoppling. Antagligen varit sådär sedan -77, 30cm ifrån öppen dusch, bedöm själva om ni gillar lösningen :p obs, plåtskåp under. Jag monterade tillfälligt eluttag för byggljus/maskiner och för att mekaniskt skydda från att någon pillar. :D
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1334507428.696251.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1334507454.920348.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1334507476.898357.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1334507490.886721.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1334507501.452021.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1334507792.694307.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bort med all mosaik.

Imorgon hem till egna lägenheten och ta bort plastmatta och resterande väggar. :)
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1334516845.148717.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1334516858.355315.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkopplingen var ingen favorit, nej. :p

//Patrik
 
Dagen gick åt att riva ner resterande väggar runt slitsen, och när sista kvadratmeter skulle rivas runt genomföringen kom det.

Doften.
Barndomsdoften.
Skogaholmslimpan.. som legat instängd i påse ett par tre veckor förlänge.

Fortsatte riva, och det var uppenbart att nog var det mögel. Mellan alla lager av plastmatta, två laget gips och plyfan längstbak i slitsen, svartmögel blandat med en grön mjuk matta av grönmögel. Bilderna visar hur det såg ut bakom plastmattan när jag slitit och kastat bort det värsta. Plastmattan som inte såg ut att ha några yttre skador trots utförlig okulärbesiktking (4pers så knäna med ficklampa som såg ut att ha tappat en lins)

Avbröt arbetet ett tag, tog på mig en gasmask och fram med t-röd innan jag fortsatte in. Insåg att alla skruvar runt den delen av slitsen var rostiga, så även reglarna i botten. Gjutna plattan i slitsutrymmet verkar skadat, och flytspacklet gick att ta lös med (smör)kniv. Ska höra med försäkringsbolaget imorgonbitti. Kanske få nån hjälp med bilningen iallafall.

Badkar, handfat och blandare demonterade. Finns en toa, men det är svårt att spola utan vatten :D kanske löser något sålänge.

Undersöker även alternativet att stambyta vår lägenhet, byta ut stammen för att den dagen huset ska stamrenoveras, helt enkelt slippa slita upp vårt badrum för det.
Undersöker möjligheterna, vet ej om det är genomförbart, skulle dock spara oss tid den dagen och föreningen en massa pengar nu när allt är blottat.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1334619199.918218.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1334592479.060612.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1334592489.158016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1334592466.880916.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu för tiden byter man väl sällan stammar, man "relinear". Alltså belägger befintligt rör med någon plast. Man behöver inte riva något då.
 
Ledsen det varit dålig update, hänt lite tråkiga grejer senaste tiden.

Ingen fukt i betongen iallafall! Bara mögel. i gipset, som ändå ska bort.

Idag (söndag 29/4) flyttade små katterna, som gillade titthålet ifrån vardagsrummet in i badrum/köket. Säg hej till Nelly! Såfort dom fick flytta ökade tempot, när saker kan rivas och slitas utan att man måste tänka på dom små liven.

Vi bar upp 35st x20mm plus 20st x12mm våtrumsskivor
för två trappor ifrån gården, tog nog 2 timmar att få upp dom, bråkiga jävla skivor. Måste folk måla portarna vita, och ha blankpolerade metalytor överallt? Allt blir så mycket krångligare då ju, när man måste vara försiktig.

Rev bort gamla spegeldörren försiktigt, den ska återmonteras fast åt andra hållet så dörrarna går in mot vardagsrummet istället, ska bli.. Intressant. Jag gillar betong, det håller. Regla? Jag? Oså ramlar allt ner, usch.

Väggen nere, gipset knäckt och lagt i ikeasäckar, fick lös elementet som nu vilar på gamla plåtreglar (så den inte knäcks, den kändes jävligt svajig ett tag där) jagar just nu en STK-nyckel för elementslingan som går till hela våningsplanet, tänkte stänga av trycket när jag bilar upp gamla flytspacklet i badrummet i närheten av rören. synd att INGEN i föreningen eller fastighetskötaren kan fixa fram en nyckel. Beröm fick jag för min tanke att stänga vattnet först dock, men ingen hjälp.

Ledsen för röran, svårt att hålla byggsnyggt-för-bilder när man bor mitt i renoveringen :(

Nya väggen förskjuts lite in mot vardagsrummet, så jag måste kapa ekparketten på något bra sätt. Funderade på sänksågen, men vet inte om jag vågar köra den? Skulle vilja kapa ekparketten så jag kan lägga utlägget sen ungefär där regeln ligger på sista bilden utan att köra klingan i betongen och förstöra den. Tror jag är lite för rädd om mina festool för att faktiskt använda dom som dom förtjänar :p har en klyvklinga (12? 24? tänder) som borde fungera.

Och sen en bild på antagligen det bästa verktyg jag har, en festooldammsugare, tjejen har nån flashig cyclone-super-deluxe-au-tömbar-behållare. Den kommer nog bli stående, festoolen var värt sitt pris och platsen den tar. :)
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1335741332.548252.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1335741352.156225.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1335741389.713207.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1335741411.531586.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1335741420.472578.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1335741456.351555.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1335741467.121504.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1335741478.776972.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1335741488.898764.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1335741504.396904.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1335741519.426230.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1335741881.377293.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Blir nog bra det där när det blir färdigt.....skönt att veta att jag inte är själv att bo på en byggarbetsplats också.... ;)
 
En massa våtrumsskivor, KAN vara ett par för många....

Sen förstår jag inte varför man drar diverse rör, element och ventilation så fruktansvärt platsförstörande, ett steg rakt ut från vägg, istället för närmare väggen bara?

Framförallt elementrören kommer dras om, bättre och effektivare rördragning.

Igår på valborg körde mer material fram och tillbaka, köpa flytspacklel, returgrejer på Jula osv. Sen lånade vi en grill, åkte genom Sthlm till andra änden med ett släp fyllt med gips och stenmaterial.

När det var dags att grilla var klockan mitt-i-natten, så det blev ledljus vid fötterna av en bygglampa, stekningen av majs, färsklök, gummistövelost och kotletter blev i nära totalt mörker. Aldrig någonsin gjort så bra kött, fick köra mer på konsistens av köttet, än "hur det ser ut". Mörkergrillning ska helt klart göras om, det var utmanande och lyckat ;)


Glad valborg alla! :D

Edit:stava
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1335864946.570435.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1335864972.873365.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1335865008.476264.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1335865208.916881.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ni är modiga människor! Kämpa på, det blir nog bra till slut!
 
deselby skrev:
Ni är modiga människor! Kämpa på, det blir nog bra till slut!
Tack :)

Kul att du sa sådär.
Igår när vi stod bland allt tittade jag på sambon och frågade hur det kom sig att hon lät mig göra allt detta. Köpa lägenhet i Sthlm med allt det innebär med lån, och sen riva ut varenda sak i hela lägenheten. Jag tyckte hon var modig (eller galen), speciellt eftersom hon aldrig sett mig bygga särskilt mycket innan eller ha erfarenhet :)
 
O
Vad säger föreningen om att du vill dra om rören för elementen? måste inte systemet stängas av och tömmas först då?
 
Kul att se er renovering. Blir nog en bra lägenhet. Kan du inte posta en ritning på hur ni tänker er den nya planlösningen? Ni har ju rivit och flyttat en del väggar.

Att rör och ledningar dras på utrymmeskrävande vis och ofta i groteskt överdimensionerade schakt stavas RATIONALITET. Det ska vara enkelt och gå fort för hantverkarna att jobba. Man kan väl ha förståelse för att de inte vill slita ut sig i konstiga arbetsställningar, men ofta ser det rent fånigt ut när man t ex öppnar ett schakt. Nästan helt tomt, med bara ett eller ett par rör som placerats långt från bakväggen. Minst sagt luftigt. Lika illa är det med synliga rör som t ex radiatorrör. Fula dragningar som är rejält i vägen.
Ibland görs stora schakt som en gardering för eventuella framtida behov. Ibland måste rören placeras långt från bakväggen om de ska dras rakt och bärande väggar i lägre våningsplan är tjockare. Men, det går att göra smidigare och mer estetiska dragningar, om hantverkaren tänker efter, även om det tar lite längre tid och därmed kostar några kronor extra. Är ju trots allt den som ska leva i bostaden som betalar såväl för för jobbet som för kvadratmetrarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.