När jag renoverade mitt kök för några år sedan så hade jag olika debiteringar för de som jobbade där. Jag hade inte fått någon information om vilka som skulle vara där men när jag var där på ett snabbt besök så var där en av killarna som såg ut som en lärling. Firman tog i alla fall 375:- för den ena killen och 500:- för den andre elektrikern.
 
Snailman skrev:
Det blir väl normalt inte billigare med en lärling, även om denne kostar mindre i timmen så lär denne ju behöva längre tid för att göra samma jobb...
Ja, och inte ska kunden betala detta
 
Det är ju inte bara tiden det tar för en lärling att utföra arbetet som räknas. Det tar också tid av den montör som är handledare och som ska leda lärlingen i arbetet. Men det handlar inte bara om tider. Vi får inte glömma att detta är ett hantverksyrke och om det gäller utvändig installation så ska det se snyggt ur också. Det estetiska är viktigt och en slags "yrkesheder" att göra ett bra jobb som man inte ska behöva skämmas för. Här klarar som regel inte lärlingen att göra ett lika fullgott arbete jämfört med vad en erfaren elektriker kan göra. (det kan finnas undantag i båda riktningarna)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.