Hejsan!
Jag planerar att köpa en gräsklippare och har efter att ha läst på forumet bestämt mig för en Klippo Excellent S.
En sak har jag dock inte blivit riktigt klok på, nämligen vilken motor jag skall välja.
Hondamotorn kostar bara 300kr mer än motsvarande klippare med B&S motor.
Hondan har lägre ljudnivå, mindre vibrationer, lägre bensinförbrukning osv.
Det låter som att denna motor är helt överlägsen men det måste väl finnas några nackdelar?
Annars hade hade det ju inte funnits någon anledning att ha kvar B&S i sortimentet.

Så vad är nackdelarna/fördelarna med hondamotorn vs Briggs&Stratton?
 
  • Gilla
mekar-anders
  • Laddar…
Ytterligare en fråga. Är Hondamotorn en fyrtaktare? Det står bara att den har toppventilsteknik.
 
Honda är jäkligt duktiga på små motorer. Jag valde att köpa min Klippo med Honda och det ångrar jag verkligen inte. Går perfekt i alla lägen, upplevs som avsevärt tystare än Stigan jag hade tidigare, mycket enkel att starta i den meningen att man inte behöver trixa med choken (full gas, dra i snöret, minska gasen, alltid exakt lika) och det behövs väldigt lite kraft när man drar i snöret. Drar max två gånger innan den startar, oftast bara en gång även kall.
 
GCV135 är en fyrtaktare, ja.
 
Här har du instruktionsboken: http://engines.honda.com/parts/ownersmanuals/gcv135

Där kan du också läsa vilken olja du kan använda. Märkligt nog tycker inte honda att man måste ha en konstig rak olja som bara finns i trädgårdsaffärerna för en dyr peng......
 
Jag var och kollade gräsklippare i förra veckan. Återförsäljaren tog bara in Klippo med Hondamotor på de modeller där det finns ett val. De kunde ta in med B&S om man tvunget ville...
Nackdelen med Hondamotorn... tja, 300 kr dyrare.
 
Honda har ju väldigt gott rykte. Jag vet inte hur stor skillnad det är mot en B&S, om någon alls i praktiken, för jag har inte testat. Jag tror det är en B&S på vår klippo, fick tag på en till halva priset, så brydde mig inte om just den detaljen ;), i vilket fall startar den alltid lätt, första eller andra rycket och går som en klocka.

En gång var den dock omöjlig att starta, det var när en liten mus varit framme och tuggat hål på bränsleslangen, numer sitter det en stålomspunnen... ;)
 
Stehpan skrev:
Ytterligare en fråga. Är Hondamotorn en fyrtaktare? Det står bara att den har toppventilsteknik.
Alla gräsklippare är ju 4-takt, kanske finns det någon special eller riktigt gammal som inte är 4-takt.
 
För Excellent-serien är det rätt stor skillnad i effekt mellan Briggs och Honda-motornerna. 2,4 kW mot 1,5 kW till Briggs fördel. Det gjorde att jag valde Briggsmotorn eftersom jag har en skogsbacke med grovt gräs som bara tas på högsta höjden då och då. Då går extra vridet åt.
 
En GCV160 ger 2,9kW ur 160cm3.
En GCV135 ger 1,5kW.

Behöver man extra pulver och vill köra Honda kan man ju välja en maskin med den större motorn (Hos Klippo tror jag alla maskiner med 48cm klippbredd har den mindre och övriga den större).

Motsvarande Pruttonmotor (160cm3) ger faktiskt lite mindre effekt (2,7kW) än den stora hondan.......


Edit: Ser att det finns ännu större pruttonmaskiner som ger mindre effekt (2,4).....kanske vridstarkare istället?
 
Har excellent och B&S motorn. Är efter 3 års ganska hårt användande mycket nöjd. Dock har jag haft problem med att den dör när den blir för varm. Något som jag tror kan vara mitt eget fel då jag välte gräsklipparen åt fel hål en gång. Finns risk att det kommit in olja på ställen där olja inte ska finnas. Har försökt fixa detta, och tycker den går stabilare efter det. Men som sagt, det är mitt eget fel. I övrigt en mycket bra maskin.
 
Stew skrev:
Dock har jag haft problem med att den dör när den blir för varm. Något som jag tror kan vara mitt eget fel då jag välte gräsklipparen åt fel hål en gång. Finns risk att det kommit in olja på ställen där olja inte ska finnas.
Har du lust att utveckla detta? Jag har svårt att tro att en felvändning ska ge "bestående" skador. OK för att klipparen blir tjurig och svår att starta direkt efter. Var någonstans tror du att du fått olja som orsakar långsiktiga problem?
 
Alfredo skrev:
Har du lust att utveckla detta? Jag har svårt att tro att en felvändning ska ge "bestående" skador. OK för att klipparen blir tjurig och svår att starta direkt efter. Var någonstans tror du att du fått olja som orsakar långsiktiga problem?
Jag vände klipparen för att få ut oljan ur den. Hade ingen sug när det begav sig. Enligt klippos serviceverkstad samt krauta där jag köpte maskinen är det ett big nono. Kan förstöra motorn helt. Vet inte mer om detta än så. Har nu en sug och lärt mig läxan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Stew skrev:
Jag vände klipparen för att få ut oljan ur den. Hade ingen sug när det begav sig. Enligt klippos serviceverkstad samt krauta där jag köpte maskinen är det ett big nono. Kan förstöra motorn helt. Vet inte mer om detta än så. Har nu en sug och lärt mig läxan.
OK tack. Är det någon annan som kan förklara hur motorn kan förstöras av detta. Jag köper fullt och fast att det inte är lämpligt men tycker inte att det borde ge permanenta skador. Vill bara veta lite mer om detta.

Kan tillägga att jag själv vid olika tillfällen av mer eller mindre smarta skäl vänt diverse gräsklippare både hit och dit. Vist har dom kunnat ryka och pusta ett tag men jag har aldrig uppfattat att någon skulle bli förstörd av det.
 
Stehpan skrev:
Ytterligare en fråga. Är Hondamotorn en fyrtaktare? Det står bara att den har toppventilsteknik.
Dom enda tvåtaktare som har ventiler, är stora fartygsmotorer....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.