sätt in en dragbegränsare, den gör ju absolut ingen skada om den sitter där, tvärt om. men de är ju konstigt att problemet bara har uppståt helt plötsligt.
 
jodå en dragbegränsare ska dit men har inte direkt varit prio då det funkat bra utan
 
det känns som det är fel i automatiken /programmet
 
kanske. frågan är vad. har slängt iväg ett mail till effecta på vinst eller förlust.
vart ska dragbegränsaren sitta? kan man sätta den i rökröret mellan panna o skorsten eller ska den sitta i sotluckan?
 
I sotluckan i dom flesta fall,var sitter sotluckan men det är inte avsaknad av dragbegränsare som är problemet
 
Hos morsan satt dragbegränsaren på röret precis ovanför pannan, hos en kollega sitter den monterad längst nere vid botten av skorstenen. Skulle tro att du kan sätta den på valfritt ställe där den passar bäst. Så länge den inte är ivägen vid sotning så är det nog inga problem.

Men frågan är egentligen varför den helt plötsligt börjat konstra om den funkat utmärkt innan. Fel uppstår ju inte sådär bara. Har du gått igenom pannan och sotat av allt du kommer åt ? Är fläktfilter osv rena ?
På din beskrivning så verkar det som om antingen automatiken felar eller du har stopp någonstans i pannan så att luft eller förbränningsgaser tar "fel" väg eller du får turbulens i pannan.
 
Redigerat:
sotluckan sitter längst ner i skorsten, dvs golvnivå. rökröret går in dryga metern upp.
nej det ska fasiken funka utan även om det definitivt inte skadar.

jag har rengjort precis allt som går utan att bryta lös keramiken och inspektera sekundär kanalen däri men jag använde både tryckluft och dammsugare för att rengjöra alla hål/spjäll/kanaler. sotade ur tuberna extra noga, skrapade rent fläkten så den var som ny. rengjorde lambdasonden och.. ja.. mer än man normalt "ska" göra.

jag skulle kunna tänka mig om den drar tjuvluft i nån lucktätning men det ser inte ut så på anliggningsytan och då borde den isåfall bara kompensera anting mer primär eller mer sekundär.. inte fram o tillbaka hela tiden.
 
Om du skall momtera dragbegränsare sätt den på rökröret från pannan det finns väl en sotlucka även där sätt den inte nere vid golvet
 
jo det var precis det ja hade tänkt, men hade fått får mig att den inte fick sitta på rökröret?
 
kickassford skrev:
jo det var precis det ja hade tänkt, men hade fått får mig att den inte fick sitta på rökröret?
Det verkar mysko att sätta en dragbegränsare när pannan är fläktstyrd
risk finns att det kan pressa ut rökgaser genom den
 
Hmm, fel på lambdasonden?
 
Fotografen skrev:
Hmm, fel på lambdasonden?
Den kan ju helt enkelt vara täckt av sot? När jag senast kollat min såg den lite sotig ut.
 
Finns det fler givare? En galen rökgastempgivare kan ju ställa till det?
 
Elkludde skrev:
Det verkar mysko att sätta en dragbegränsare när pannan är fläktstyrd
risk finns att det kan pressa ut rökgaser genom den
tycker också det men effecta själva säger ju att det kan behövas om man har för kraftigt/varierande drag.
men den borde ju inte ryka in om rökbegränsaren öppnar för för kraftigt drag.

lambdasonden är rengjord och kalibrerad som sagt.
ja rökgasgivaren kan kanske spöka, hur kan man testa den tro?
men den verkar stämma ändå eftersom man märker ju att pannan stannar av i effekt när rökgasen sjunker och effekten skenar när rökgasen skenar så.. ja vet inte..
 
GK100 skrev:
Jag har en Effecta 35 från 2009 och enda fel jag haft på den som även kan ge detta symptom är kärvande spjällaxlar. Eftersom de styrs av stegmotorer är de inte så kraftiga och ingen återkoppling på verkligt läge finns. Första vintern fick jag smörja upp bussningar och spjällbladen med lite grafit, sen dess inga hängningar mer. Jag förutsätter nu att du även på din nyare panna har samma rosettventiler som sitter så till att man inte vet hur de står utan att lossa inklädnaden.
du jag tror faktiskt jag också problem med mina spjäll.
kan man anta att displayens staplar ska överensstämma med spjällens öppning?
sekundären verkar stämma helt riktigt men primären verkar halka efter:
display 0, spjäll 0
display 1/4, spjäll något mindre än 1/4
display 1/2, spjäll nånstans mellan 1/4 och 1/2
display 3/4 spjäll ungefär 1/2
display 4/4 spjäll lite mer än 3/4

provade att manuellt styra spjället efter displayen och de va en jävla skillnad om man öppna spjället bara någon mm mer..

men jag har ju inga bussningar i mina spjäll?
jag har den nya varianten där en sexkantig axel kommer från spjällmotorn och på den sexkanten sitter bladet och en fjäder mellan motor och blad för att justera anliggningen.

men jag ska köpa nå grafitfett o smeta dit o se om det blir bättre.
jag antar att primär och sekundärmotorerna är samma, ska prova skifta mellan dom om det inte räcker med fettet.

MEN jag misstänker oxå att den drar tjuvluft genom den där springan ovanför vedinkastet som ska evakuera rök o gaser när man öppnar och därför sugs primärluften bort från eldstaden. på lucktätningen så ser det ut som att rök har gått där mellan.
kan man "plugga" den där springan med nånting för att utesluta det?
jag provade juster åt luckan men det gjorde ingen skillnad.

provade att blåsa lite i primärintaget och då blev det fart på pannan.
det är klart att både rökgaser och co2-halten blir knepig om den drar rökgaser direkt från vedutrymmet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.