Jag behöver fylla ut och jämna till tomten en del på baksidan.

Problemet är att jag behöver fylla upp med jordmassor mot en grannes förråd som står längst bort på tomten.
Förrådet är av trä och står på en gjuten betongplatta.

Rådet jag fick av en markentreprenör var att spika på en platonmatta på de understa 50cm av förrådet, försegla sedan kanten med silikon och sedan kan jag tryggt lägga jordmassor mot mattan.

Fungerar detta sålänge min granne godkänner?
Ska träet klara detta?
 
Finns en likadan tråd för någon vecka sedan.
Protte
 
Jag har sökt en hel del i ämnet utan att finna.
Jag tror iof att jag vet vilken tråd du menar, men där diskuteras murar och annat som avviker ganska så rejält.

Min fråga kvarstår. Tacksam för tips kring detta.
 
Låter som en dålig ide tycker jag. Största problemet är ju att det då inte går att underhålla väggen. Sen skulle jag tro att trät inte mår speciellt bra, kommer det in fukt så torkar det långsamt.


Någon form av mur, eller en starkt lutande slänt är nog det du måste satsa på.
 
Vore jag din granne skulle jag absolut säga nej. Som Larsa säger går det ju inte att underhålla väggen. Vad gör man när man behöver måla eller byta rutten panel?
 
Larsa skrev:
Låter som en dålig ide tycker jag. Största problemet är ju att det då inte går att underhålla väggen. Sen skulle jag tro att trät inte mår speciellt bra, kommer det in fukt så torkar det långsamt.
Men tanken är ju just det att det inte ska komma fukt in bakom mattan, borde inte mattan stänga ute fukten?

Genom dels att man har mattan och dels att man tätar ordentligt?
 
S
vem ska tabort mattan när grannen vill måla om eller byta panel?
 
SBH skrev:
vem ska tabort mattan när grannen vill måla om eller byta panel?
Ingen, det kommer aldrig att behövas ta bort eftersom att grannen aldrig kommer att behöva byta eller måla om delen som ligger under mark.

Såvida mattan sköter sitt jobb, det är ju det som hela grejen bygger på och även det som jag vill förvissa mig om att det blir rätt.
 
Mattan måste sluta ovan marken, är det snyggt?
Av egen erfarenhet så finns risken att det kommer ner skräp bakom mattan och så växer det upp gräs.

Som andra skriver, nej din granne kommer inte bli glad.

Protte
 
Be grannen riva förådet
 
S
färg blir gammal. och träpanel som du tänkt är inte bra.
hade det varit murad vägg hade det varit bättre
 
Får du din granne att gå med på detta så är det inte dåligt:D

Man lägger inte en träfasad under jord. Oavsett med eller utan platonmatta....
 
prototypen skrev:
Mattan måste sluta ovan marken, är det snyggt?
Av egen erfarenhet så finns risken att det kommer ner skräp bakom mattan och så växer det upp gräs.

Som andra skriver, nej din granne kommer inte bli glad.

Protte
Där mattan slutar kommer det att vara en list.
Detta kommer innebära att slutet blir snyggt, så rent estetiskt ser jag inga hinder.

Skräp bakom mattan bär man undvika då det silikonas och blir helt tätt.
 
S
inte frågan om skräp bakom platton.
man måste kunna inspektera sin träfasad även om det bara är ett förråd.
skulle du gå med på att man fyller upp mot din husfasad? (ja det gäller förråd nu. men ändå)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.