MagnusSt skrev:
Skorstenen ser ju jävligt snygg ut, några närbilder?
Ja! Nu uppehåll och jobbet slutfört har jag närbilder.

skorsten-front.jpg

skorsten-sida.jpg

skorsten-bak.jpg

skorsten-narbild.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemlängtan och 9 till
  • Laddar…
Fin skorsten! Så skönt att se att yrkesstolthet fortfarande finns kvar, även om det nu var din egen skorsten och du lade lite extra jobb på den.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Mycket snyggt arbete, framför allt runt takfönster och speciellt skorstenen.

Var tvungen att gå tillbaka till din förta ritning i ett av de första inläggen och ser att du håller tråden:D

Lycka till med det fortsatta arbetet
 
b8q skrev:
Fin skorsten! Så skönt att se att yrkesstolthet fortfarande finns kvar, även om det nu var din egen skorsten och du lade lite extra jobb på den.
Tackar tackar, det är mest lite äldre kåkar inne i stan (jobbar i Göteborg) som fortfarande har lite utsmyckningar, men blir mer sällan faktiskt. Men kul när man har möjlighet att göra det hemma :)

PCLarsson skrev:
Mycket snyggt arbete, framför allt runt takfönster och speciellt skorstenen.

Var tvungen att gå tillbaka till din förta ritning i ett av de första inläggen och ser att du håller tråden:D

Lycka till med det fortsatta arbetet
Tack och bock, kul med positiv feedback.



Nu har jag kommit så långt att norrsidan är helt klar. Efter snart 4 veckors intensivt arbete på kvällar och helger så är taket färdigfalsat och tätt. För att undvika att gå in i den allt för lockande byggfällan så lämnar jag kvar plastklubban och falstången på jobbet.
Jag har 2 takprojekt kvar innan allt är helt klart, drar igång sydsidan om kanske 2-3 månader, tror det är viktigt att vila och njuta emellan (man vill ju inte att arga snickaren ska komma och skälla på en :) ).

Bjuder på före och efter bilder och om intresse finns så återkommer jag när sydsidan ska få sig samma behandling.

Före

huset1.jpg

Efter

efter.jpg

För den som noterat att nocken är ojämn kan jag bortförklara mig med att det kommer bli en luftad nock i nocklåda, just nu sticker plåten ut längre än den ska vara för att täcka toppen av betongpannorna på andra sidan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemlängtan och 2 till
  • Laddar…
Så snyggt!! Grymt jobbat!
 
Mycket snyggt(y)

Goteborg skrev:
För den som noterat att nocken är ojämn kan jag bortförklara mig med att det kommer bli en luftad nock i nocklåda, just nu sticker plåten ut längre än den ska vara för att täcka toppen av betongpannorna på andra sidan.
Förlåt en okunnig :surprised:, men vad är en luftad nocklåda? Sedan kanske en lite privat fråga men men, vad skulle en sådan skorsten som du har gjort kostat för en kund att köpa?
 
Ser jättebra ut!
Märks att du kan detta!
Vi bor ute i tassemarken strax efter hindås. Och har ofta problem att få tag på bra hantverkare, mycket pga avståndet till gbg. Har med åren lyckas få tag hantverkare i alla de sorter som fungerar, men plåtslagare har jag inte hittat någon. Och nu har jag en skorsten som borde se ut som er, som är jättetråkig :)

Mvh

Stefan
 
Snyggt jobbat!
 
Goteborg skrev:
Ja! Nu uppehåll och jobbet slutfört har jag närbilder.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Förbannat snyggt plåtjobb! (y)
 
Plåtjobb som denna, ser man inte ofta. Jag gissar du gör lka bra jobb hos andra. Då skomakaren går i trasiga skor ;-)
Bravo!
 
Tack alla för fina kommentarer, det blev ju en ego boost dethär :)


Mackin skrev:
Mycket snyggt(y)

Förlåt en okunnig :surprised:, men vad är en luftad nocklåda? Sedan kanske en lite privat fråga men men, vad skulle en sådan skorsten som du har gjort kostat för en kund att köpa?
Ritade i sketchup lite slarvigt men iaf principen på hur nocken kommer se ut med luftning istället för en nockfals som är tät. Den är kraftigt ur dimension som du förstår men det här handlar om principen, luften kan röra sig från nocken och ut på bägge sidor. Som ett litet hus på huset :) Kommer bli snyggt det vet jag av tidigare erfarenhet.

luftning.png

Det är gör svårt att uppskatta vad en skorsten kan kosta då det är så mycket faktorer som spelar in, taklutning, takmaterial. Hur långt det är mellan verkstad och bygge och om den står över nock eller ej.
Just här hemma har jag inte haft koll på hur mycket tid jag lagt på de olika momenten, och dessutom är det i princip 2 skorstenar jag gjort i en. Först beslagen runt som är dubbelfalsade i taket och 25cm upp med återdrivingskant. Sedan en sarg som täcker luftningen och vidare uppåt plåt som är enkelfalsad, trappning och bula.
Det är ju inget avancerat plåtslageri utan lite pilliga vinklar som ska stämma, jag skulle uppskatta att det tar en dag för två man att göra en skorsten liknande min. 2 x 8 tim = 16 x 450 = 7200 i arbetskostnad. Lite transport och material kanske landar på 10' - 11'? Någon plåtis som kan räkna ordentligt får gärna komma med bättre uträkning då detta är taget helt i luften :)



Stew skrev:
Ser jättebra ut!
Märks att du kan detta!
Vi bor ute i tassemarken strax efter hindås. Och har ofta problem att få tag på bra hantverkare, mycket pga avståndet till gbg. Har med åren lyckas få tag hantverkare i alla de sorter som fungerar, men plåtslagare har jag inte hittat någon. Och nu har jag en skorsten som borde se ut som er, som är jättetråkig :)

Mvh

Stefan
Surfa in och kolla på plr.se och se anslutna företag, de går att lita på. Rita upp hur du vill att jobbet ska se ut och ha med bilder och besök ett plåtslageri så ska det nog lösa sig :).
 
Redigerat:
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
AXS
Snyggt!

Låter rimligt med 10 000:-, var vad jag fick betala för en till uthuset. Bara 2 varv sten innan och inte så högt upp(Bara 2,5m) som din.

Ska bli kul att se hur det blir när fasaden matchas sen. :)
 
Tackar för ett utmärkt svar (y) Mycket snyggt förklarat med skissen, går inte att ta miste nu :) Nu har jag en kundskap mer i min ryggsäck.
Ca: 10.000:- taget ur luften eller ej, jag är mycket nöjd med svaret.(y)
 
Hur går det här då?
 
Fan vad snyggt det blir med bandtäckning.
Sedan är det ju helt underhållsfritt i princip. Om 25 år när grannarna lägger om taket går du upp en förmiddag och målar om bara:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.