Om man läser om eco byar exempelvis earthship mm så gödlar dom med vattent från " septitanken" Även om det är bakterier i vattnet så borde dom brytas ner rätt snabbt?

har själv lekt med tanken att sätta en odlings tunna bredvid septiktanken och pumpa upp "vatten" till den frågan är hur mycket vatten som växterna kan förbruka på ett dygn?
 
Kolla om du har mer än bara klosettvatten kopplat till din tank. Ett alternativ är att bara ha klosettvatten gå på din slutna tank och prata med kommunen för att göra en annan lösning för BDT vattnet. Om ni är ett hushåll dvs 5PE så borde ni klara av att bara behöva tömning på den slutna tanken 1ggr/år.

Bara för att en infiltration är ej godkänd för klosettvatten innebär det inte automatiskt att BDT får gå på en mindre infiltrationsbädd.

En förutsättning att detta skall fungera är att du har möjlighet att koppla om rören i huset någorlunda enkelt.

Som sagt, bara ett alternativ.

- J
 
Alanl skrev:
Om man läser om eco byar exempelvis earthship mm så gödlar dom med vattent från " septitanken" Även om det är bakterier i vattnet så borde dom brytas ner rätt snabbt?

har själv lekt med tanken att sätta en odlings tunna bredvid septiktanken och pumpa upp "vatten" till den frågan är hur mycket vatten som växterna kan förbruka på ett dygn?
Och vad har du tänkt odla i skiten, jordgubbar? Dill och persilja?

Glöm inte kolerasprutorna bara :thumbdown:
 
Kanske inte mat, även om jag inte tror att maten blir giftig bara för att den har fått gödsel från människor men jag hade tänkt mig för blommor eller en häck?
 
Har du läst den här artikeln?

https://www.byggahus.se/varme/vaxter-renar-hennes-avloppsvatten

Hur ofta behöver du tömma? hur många är ni? Jag klarar mig mer än ett halvår mellan tömningarna. Det händer att det läcker in markvatten i tanken. En arbetskamrat till mig var tvungen att tömma tanken flera gånger under hösten därför att det läckte in vatten utifrån. Det finns ett skäl varför man skall ha en tank. Det är väl ingen katastrof om du pumpar ur lite i väntan på slamsugning om tanken oväntat blir full. Att regelmässigt sprida det i trädgården är en dålig idé av flera orsaker.

Erik
 
Men eftersom rätt många människor runt om i världen använder sitt bajs vatten till att bevattna sina odlingar utan att man har hört något om att dom blir sjuka av det. Kan det då verkligen vara så farligt att man själv gör det fast man inte bor i en eco by? Att jag inte tänker använda vattnet till spruta över jordgubblandet känns rätt givet för mig.
 
Det kan gå bra och inga oönskade effekter uppstår.
Det kan bli problem med förorenat grundvatten och övergödda vattendrag. Skulle du märka om det hände?
Du eller någon av dina grannar kan bli sjuk utan att ni nödvändigtvis vet att avloppsvattnet orsakat det.

Regler för hur avlopp skall hanteras finns inte bara för att djävlas.

Erik
 
Alanl skrev:
Men eftersom rätt många människor runt om i världen använder sitt bajs vatten till att bevattna sina odlingar utan att man har hört något om att dom blir sjuka av det. Kan det då verkligen vara så farligt att man själv gör det fast man inte bor i en eco by? Att jag inte tänker använda vattnet till spruta över jordgubblandet känns rätt givet för mig.
Är du galen?

Det avlider nog fler av maginfektioner och diverse följdsjukdomar än av något annat i världen.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/7-000-doda-i-kolera-i-haiti
 
Nej, jag tycker givetvis inte att man skall vare sig borra hål i septitankar eller hälla ut avloppsinnehåll i diket. Men, som kontrast till att det ovan föreskrivs att man stendör om man ens tänker tanken;

Jag lever ju. :) Jag är uppfödd på potatis och denna potatis odlade vi förr på vårat sommartorp. På nämnda ställe stod ett utedass och under sittbänken stod en skottkärra parkerad. När skottkärran var full tömde far min ut den på potatisåkern. Givetvis inte rätt över den potatis som skulle tas upp till middag utan i någon del av åkern som var tom.

Givetvis gör vi inte så därute längre, ingen har odlat potatis där på många år... ;)
 
Dalbotös skrev:
Nej, jag tycker givetvis inte att man skall vare sig borra hål i septitankar eller hälla ut avloppsinnehåll i diket. Men, som kontrast till att det ovan föreskrivs att man stendör om man ens tänker tanken;

Jag lever ju. :) Jag är uppfödd på potatis och denna potatis odlade vi förr på vårat sommartorp. På nämnda ställe stod ett utedass och under sittbänken stod en skottkärra parkerad. När skottkärran var full tömde far min ut den på potatisåkern. Givetvis inte rätt över den potatis som skulle tas upp till middag utan i någon del av åkern som var tom.

Givetvis gör vi inte så därute längre, ingen har odlat potatis där på många år... ;)
Vart ni ofta sjuka när ni hade varit ute på landet? För om det är så farligt med bajstanks vatten som många påstår så borde ni blivit sjuka efter att ha ätit denna förgiftade potatis?
 
Nu är det kanske lite skillnad på att den här föroreningen läcka ut på ett och samma ställe under lång tid, jämfört med att sprida ut det på olika ställen på en åker. Och om jag förstod det rätt så spreds det inte ut där något odlades just då.
 
harry73
Om man har hål i sin septictank läcker bakterier och gödsel ner i grundvattnet. Om grundvattnet är tillräckligt långt ner kan markbakterier bryta ner det en och det andra, men inte allt och inte alltid.

Antagligen har TS dåliga förhållanden för infiltration eller så är området extra känslig för övergödning (strandnära). Därför ska han inte heller borra hål i sin sceptictank. Om han däremot pumpar ut vatten ur sin sceptictank och sprider det över gräsmattan eller rabbaterna, då tas vattnet upp av gräsrötterna och fungerar det som gödsel. Inga näringsämnen kommer ner i grundvattnet och han slipper gödsla med köpt gödsel. Men då kan det vara bra att ser över vilka rengöringsmedel man använder och vad mer man slänger i väsken.
 
Hemmakatten
Det finns en sak jag verkligen skulle anmäla och det är om jag ser någon som gör hål in sin toatank eller pumpar ur den och låter skitvattnet rinna ut i nåt dike. Kan inte förstå att det finns människor som är antingen så erbarmligt korkade eller aldrig läst en nyhetstidning eller är så ego-fixerade att de skiter i andra och inte bryr sig om vad som kan hända med grundvatten och annat.

Folk må sätta upp hela stugbyar på sina tomter, måla huset lila, bygga balkonger eller vad som helst, det bryr jag mig inte om. Men se för fasiken till att sköta toatanken!
 
hemmakatten,

håller helt med dig, du får gärna tvätta bilen på tomten (t.o.m med avfettning), men akta dig för lite bajs!!!

Nu är det ju så att "bajs" finns på de flesta åkrar i form av ko eller grisgödsel, men du kanske som antroposoferna anser att det är "en annan sak" än gödsel ifrån människor? Vad det handlar är väl närmast var, när & hur du använder det?
 
harry73
Det finns andra miljöbrott som jag också skulle anmäla, men det finns undantag när man inte har en annan lösning en att pumpa ut vattnet ur tanken (eller 3 kammarbrun) pga ett konstruktionsfel funkade vår infiltrationsbädd inte som den skulle. Föraren på slambilen sa att vi skulle pumpa ut vattnet ur fördelningsbrunnen eftersom vattnet var mest renat där och sen släppa ut det lite längre bort på tomten nästa gång det hände.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.