Absolut! Tryckexpansion är en "nödlösning" med kortare livslängd än ett riktigt kärl.
 
Han har öppet kärl nu och jag har också undrat varför han vill ta bort den. Han har sagt att han tycker det känns osäkert mmm. Jag får prata lite till med honom :)
Jag återkommer.

Jocke
 
Han var rädd att det skulle börja läcka utan han märkte det. Nu är det så att det går ett järnrör från källare upp till vinden.
Så han ville ha ett slutet system. Hur fixar man det? Hur räknar man ut hur stort det ska vara? Vilken sorts ventil ska sitta där? Jaja många frågor. ;)

Jocke
 
upp
 
slutna kärlets volym = 10-15% av totala systemvolymen (radiator krets-ack.tankar-panna)
Sen behöver du en säkerhetsventil på 1,5 bar, men den brukar följa med när man köper exp.kärl
Kärlet kopplar du in nere på tankarna se äventill att ev. ventiler mellan panna och kärl inte går att stänga utan besvär, (demontera vreden) så att inte exp.kärlet "stängs av" av misstag. ledningen mellan säk.ventil och panna får absolut inte gå att stänga av (= inga ventiler alls!) säkerhetsventilen bör även sitta rakt ovanför stigaren på pannan, så blåser den ut ånga vid ev. övertryck/kok i pannan.
 
Hocke skrev:
slutna kärlets volym = 10-15% av totala systemvolymen (radiator krets-ack.tankar-panna)
Sen behöver du en säkerhetsventil på 1,5 bar, men den brukar följa med när man köper exp.kärl
Kärlet kopplar du in nere på tankarna se äventill att ev. ventiler mellan panna och kärl inte går att stänga utan besvär, (demontera vreden) så att inte exp.kärlet "stängs av" av misstag. ledningen mellan säk.ventil och panna får absolut inte gå att stänga av (= inga ventiler alls!) säkerhetsventilen bör även sitta rakt ovanför stigaren på pannan, så blåser den ut ånga vid ev. övertryck/kok i pannan.
Ok. Du har möjligtvis inga bilder på detta?

Jocke
 
Jag kom precis på att jag har hört att när man kör slutet så ska kärlet vara 5% av den totala volymen. Stämmer eller inte? 10-15% är väl för öppna system?

Jocke
 
Joukko skrev:
Jag kom precis på att jag har hört att när man kör slutet så ska kärlet vara 5% av den totala volymen. Stämmer eller inte? 10-15% är väl för öppna system?

Jocke

Rätt
Fast tvärtom... :) :)

Öppet: min 5 %
Slutet: Min 10 %
 
Nästan rätt då. ;D Tackar.

Jocke
 
Hur funkar det där med sommarläge och vinterläge? Varför finns det dem som kopplar på detta sätt? Vad är det för nackdelar och fördelar? Sommarläge= tankarna kopplas i serie???

Jocke
 
Sommarläge kopplas paralellt.
Vinterläge i serie.

På vintern går cirkpumpen till radiatorerna, och då flyttar den det varma vatten mellean tankarna.
På sommaren går inte den pumpen antagligen, och då behövs naturkrafterna i stället i form av självcirkulation mellan tankarna som flyttar värmen upp i tankarna.
 
Jag har nu suttit och läst lite på forumet om rördragning. Kompisen har tänkt båda rören uppe i taket för att kunna gå över källardörren men detta verkar ju inte vara optimalt. Men det är väl bara självcirkulationen som försvinner eller är det något mer? Han har nu bestämt sig för en Laddomat 4030 men den kanske får jobba hårt om man drar båda rören uppe i taket. Bila ner röret i golvet går inte eftersom han har lagt klinkers där för ca 1 års sedan.
Vad tycker ni man ska göra? Se bild. Vi tänker dra 35mm kopparrör och det blir ca 7m rör till tankarna och lite längre från tankarna.

Jocke
 
Går det inte att lägga röret alldeles framför tröskeln? Och ev. skita i isolering den lilla biten?

Har för mig att det inte var så hög effekt i pannan? Då orkar 4030 trots båda rören i taket. Det är inte optimalt men går.

Förresten - blir det nån självcirkulation med 4030 överhuvudtaget???

Man ska inte ha för stora förväntningar på självcirkulationen. När tankarna blivit fyllda till kanske 60-70% har man ändå ingen självcirkulation. Det betyder att man måste tima strömavbrotten till början av eldningen ;)
 
Matss skrev:
Går det inte att lägga röret alldeles framför tröskeln? Och ev. skita i isolering den lilla biten?

Har för mig att det inte var så hög effekt i pannan? Då orkar 4030 trots båda rören i taket. Det är inte optimalt men går.

Förresten - blir det nån självcirkulation med 4030 överhuvudtaget???

Man ska inte ha för stora förväntningar på självcirkulationen. När tankarna blivit fyllda till kanske 60-70% har man ändå ingen självcirkulation. Det betyder att man måste tima strömavbrotten till början av eldningen  ;)
Den gamla pannan kan nog inte ha någon hög effekt så det är väl snart dags att byta ut den. Så vi bygger för framtida grejor.
Det kan gå att lägga den vid tröskeln, jag ska kolla på det när jag åker till honom för att mäta ut hur mycket rör mm det behövs.
Om man lägger röret vid golvet (om det går) orkar då 4030 att pumpa runt vattnet som det är nu och sedan när man byter till större panna (ca 35-40kw)?

Jocke
 
Ja den klarar den effekt som anges av tillverkaren, vad det nu är. Skulle bli förvånad om den inte klarar en 50 kW panna åtmistone.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.