kickassford skrev:
tror det ingår eller iaf finns som tillbehör med både termostat o kallrasskydd till dom luftsolfångare som finns på 24v.eu.
helt rätt, man får ju lite mer värme om man värmer upp inomhusluften genom solfångaren men det ger ju inget luftombyte/ventilation.
lättast är ju att ersätta tilluftsventil(erna) med solfångaren.
Precis. De flesta luftsolfångare är tyvärr konstruerade så att det sitter en fläkt i dom som blåser in luft i huset. Problemet med det är att man får övertryck i huset vilket gör att det pressas ut luft i stommen som kyls ner och fukt kondenseras.
Det bästa är att man har en fläkt i andra änden av huset som suger ut luft så att ny uppvärmd luft dras in genom solfångaren.
 
Så egentligen självdrag igenom solfångaren då eller? :)
 
japp. alternativt en liten fläkt som hjälper till men som useless säger är det viktigt att det inte blir ett övertryck i huset
 
Tror jag skall jobba på bra om det skall bli övertryck i denna stugan.. :)
 
njae kanske inte men risken är att den trycker ut luften på andra ställen än vad som är avsett.
 
Ja det är kanske inte så bra.. Jag har ju möjlighet att installera någon fläkt om jag skulle ha behov av det..
Den gamla stugan är ju timrad, och stoppad med gamla trasor, så den är nog ganska så tät skulle jag tro. Men det som är byggt ut från tidigare (Köket) är nog säkert inte så tät. Men jag är inte klar med köket än heller, och det skall ju in en köksfläkt också, och det blir ju kanske bättre bara med det. ?? Någon som vet och kan ge mig ett litet tips om hur jag skulle kunde göra detta på bästa möjliga sätt? Så vore jag tacksam..
Till information, så är det inte några rum utom det tekniska rummet, och badet (Plastmatta) som det är plast i för tillfället. Det tekniska rummet kommer ju till att bli uppvärmd hela året, eller i alla fall så hoppas jag på det..
Nu har jag nog inte några planer på FX ventilation, då huset, efter vad jag har hört, måste vara helt tät.
Men vart kan jag platsera en fläkt för att få bäst möjlig ventilation?
 
Raptor50 skrev:
Men vart kan jag platsera en fläkt för att få bäst möjlig ventilation?
I badrummet.
 
tilluft sovrum, vardagsrum. gärna ovanför värmekälla
frånluft kök, badrum/våtutrymme

frånluften ska motsvara tilluftflödet. varken mer eller mindre för att minska kondensrisk och kallras
 
Så svårt?? :)
Skall denna gå konstant då eller? Eller skall den vara styrd av något? (Fukt, värme?? )
 
kickassford skrev:
frånluften ska motsvara tilluftflödet. varken mer eller mindre för att minska kondensrisk och kallras
Så om fläkt går i solfångare så skall alltså fläkt gå på badrum/kök?
Ja men det skall ju kunna fixas.. :)
 
den ska gå så sakta som möjligt men tillräckligt för att uppfylla god ventilation. (det finns siffror man kan gå/mäta efter som jag dock inte har i huvudet)
i tillfälligt fuktiga miljöer (badrum/dusch) är det bra med en fuktstyrd fläkt så den drar på lite extra för att få bort den förhöjda fukthalten

edit:
boverket säger att ett halvt luftombyte / timme eller 0,35 l/s x m2

fungerar ditt självdrag som det ska (men sällan gör) så behöver du inga fläktar alls förutom en fuktstyrd i badrummet kanske
 
Redigerat:
I ett gammalt hus med självdrag så behöver man inte ha forcerad ventilation enligt norm för att komma upp i boverkets regler.
 
nä men det förutsätter ju att självdraget verkligen fungerar som det ska vilket det sällan gör när det är tilläggsisolerat, tillbyggt/ombyggt, eller bytt från varm till kall murstock osv.

Här är det gjort alla tre och jag har verkligen inget fungerande självdrag att tala om
 
Nu är det ju så att jag har ju inte ens börjat på vinden, så jag vet ju inte exakt hur jag skall göra med ventilation / självdrag. Men kan jag implementera detta samtidigt som jag skall fixa till på vinden, så vore ju detta bra..
Hur skall man klara av 0,35 L /S X m2 i timmen på något hus egentligen
Har man ett hus på 200kvm2 så blir ju detta 252 000 liter i timmen.. Hörs ju onekligen mycket ut..
 
0,35 L /S X m2 blir ungefär 252 kubik / timme på 200kvm eller
240 kubik/timme på 200kvm med 2.4m takhöjd

vilket inte borde vara något problem då en vanlig paxfläkt ger ca 90-120 kubik/timme och en normalstor kanalfläkt ca 200-250 kubik/timme
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.