Vi skall i sommar börja byta panel på huset och tänker då även passa på att tilläggsisolera. Vår plan är att använda Västkustskivor som vi lägger på gamla brädpanelen efter att ha tagit bort ribben/locken. Anledningen till att vi funderar på väskustskivan är att vi slipper regla samt att den sägs vara vindtät. Vi upplever huset som väldigt dragit och kallt när det blåser.

Vad finns det för erfarenheter av just västkustskivan. Den verkar inte helt lätt att hitta och inte alla som har den hemma. Är den väldigt mycket dyrare än vanliga isoleringsskivor?

För att inte ändra för mycket på husets utseende har vi funderat på 50 elller 70 mm. Är det för llte för att märka någon skillnad?

/Mats
 
S
det funkar fint tycker jag.
det finns två olika västkust skiva, den ni vill ha och en som inte har vindskyddet.
det är stora skiver så dom tar mycke plats hos handlaren.

det som kan va när ni isolerar är att fönstrena hamnar långt in i väggen.
är dom jämns med fasaden nu?
isolering bygger 50mm eller 70mm, 25mm(spikregel), 20-30mm(panel).
så fönstrena hamnar längre in. men är mer skyddade
 
  • Gilla
chrisli
  • Laddar…
Tack för svar!

Till skillnad mot många andra tycker inte jag att det är så fult att fönstren hamnar en bit in om det är med måtta. Jag kan nästan tycka att det ser lite rejält ut på ett äldre hus men vet att det ogillas skarpt av en andra. Det blir väl lite drygt 10 cm och lite beroende på om man väljer 50 eller 70 cm. Vad jag har förstått ska vindskyddet vändas in mot väggen på västkustskivan då själva isoleringen är så tät i sig. Detta ska vara enligt tillverkarens rekommendation.

Är man ute i tid går det väl att beställa det man behöver. Frågan är väl om man måste beställa en viss mängd. Nu köpte jag ett par skivor på en bygghandel som hade lite hemma. Kan tänkas att dom tar hem mer. Det kör förbi en Isoverlastbil här varje dag och parkerar en km från oss. Synd bara att jag inte känner han som kör den. Det skulle ju vara ett smidigt sätt att få hem skivorna :)

/Mats
 
Vi hade samma problem(dragit och kallt, framförallt vid blåst).
Problemet hos oss var nog lika mycket att det fanns otätheter som att det var lite isolering.
Jag har slagit på 50mm skivor runt hela huset. I samband med detta kollade jag också över drevning av fönster och tätade. Det gjorde stor skillnad hos oss, både på uppvärmningskostnad och komfort.

Om ni upplever det kallt vid blåst så läcker det in/ut någonstans där det inte borde och om det är genom fasad eller runt fönster så kommer ni märka stor skillnad.
 
S
du skulle köpt allt du behöver. och fixat lite rabatt.
blir dyrare köpa lite i taget.
 
sblixten skrev:
Vi hade samma problem(dragit och kallt, framförallt vid blåst).
Problemet hos oss var nog lika mycket att det fanns otätheter som att det var lite isolering.
Jag har slagit på 50mm skivor runt hela huset. I samband med detta kollade jag också över drevning av fönster och tätade. Det gjorde stor skillnad hos oss, både på uppvärmningskostnad och komfort.

Om ni upplever det kallt vid blåst så läcker det in/ut någonstans där det inte borde och om det är genom fasad eller runt fönster så kommer ni märka stor skillnad.
Precis så misstänker jag att det är i vårt hus, Det blåser till och med in vid golvlisterna på övervåningen och då är det ju något som är fel. Eftersom fönsterfoder ändå ska bort blir det ju naturligt att bättra på drevningen där. Vi vet inte heller vad det är för isolering i väggarna. Eventuellt är det sågspån som har sjunkit ihop lite här och där. Huset är gammalt men genomgick en omfattande renovering på 70-talet kanske ersattes sågspånet med Gullfiber då.

Visst skulle man köpt allt på en gång men vi tänkte göra en vägg varje år eller två beroende på tidsåtgång och förhoppningsvis klara oss utan att låna. Däremot gör det ju inget om det blir lite material över till nästa år.

/Mats
 
Stämmer det som jag hört att en västkustskiva som är 70mm ger samma effekt som att isolera med 120-140 vanlig isolering?
 
I tidningen Gör Det Själv hade dom nyligen en sammanställningen av olika isoleringsmaterial och där har jag för mig att västkustskivan hade något sämre värden. Däremot ska den väl vara väldigt vindtät plus att den inte behöver några reglar som skapar köldbryggor.

/Mats
 
Jag kontaktade Rockwool med några frågor om västkustskiva. Har tagit bort det som var specifikt för mig men resten av infon är intressant.
1.
Fråga: På dom beskrivningar jag ser låter man ytterpanel sitta kvar och man tar bara bort locken. Är det ok att ha kvar ytterpanel även om den är äldre och potentiellt målad med täta plastfärger? Det hade ju underlättat rejält! t.ex. http://www.byggbeskrivningar.se/byggbeskrivningar/viewmovie.aspx?Id=12&Fid=105

Svar: Vet ej var du hittat dessa beskrivningar men normalt sett river man bort all panel. Och det tycker jag du också ska göra. Så att du inte bygger in onödig fukt i väggen, eller material som är fuktkänsligt i framtiden.

2.
Fråga:
Är 80mm Västkustskiva ett bra alternativ eller borde jag ha en annan tjocklek t.ex. 50mm eller 80+50mm eller dylikt?
Svar:
Det är alltid bättre med mer isolering. Ju mer isolering desto större besparing. Vill du ha mer än 80 mm Västkustskuva föreslår jag att du reglar upp tex 45x45 eller 45X70 reglar cc600 och isolerar med flexibatts innanför västkustskivan. Detta för att du ska få något att fästa i. 2 lager av västkustskiva blir för instabilt för fasadpanelen att hänga i.
 
Redigerat:
Paroc har en byggbeskrivningen i en PDF fil där det föreslås att bara ta bort locken. Den finns listan under gör det själv, nr 3. http://www.stenull.paroc.se/produktdat/ Men som med mycket finns det olika skolor om vad som fungerar och inte.

/Mats
 
Fortsatta funderingar!

Jag har av någon anledningen snöat in på västkustskivan men vet inte riktigt varför? Jag har så smått börjat forska lite i priser på isoleringen och förstått att isolering typ västkustskiva är väldigt mycket dyrare än skivor som kräver reglar. Därför har jag funderat på om jag skulle tänka om lite men behöver lite input på mina funderingar.

Vad jag kan se så är fördelen med västkustskivan att det går snabbare då man slipper regla samt att det inte blir några köldbryggor. samt att man slipper vindpapp. Men hur mycket bättre blir det ur isoleringssynpunkt att slippa köldbryggorna

Ett annat alternativ vore att sätta upp lite tjockare isolering av den typ som behöver reglar. Jag tror det skulle bli billigare ändå med reglar inräknat.

Min idealvägg vore att regla upp för 45 mm och utanpå det 30 eller 50 mm mineralull men då får man glömma ekonomin. Nu är det tveksamt om det ur estetiskt perspektiv är lyckad med så tjock isolering med tanke på fönster taksprång osv.

Kan nämnas att vi eldar med ved så det handlar om komfort och förhoppningsvis lite mindre vedjobb. Det kanske också bör nämnas att den isolering som finns nu är c:a 120 mm sågspån från 20-talet och att huset är dragigt.

/mats
 
Samma situation här. Jag funderar om man tar en dum genväg. Vad jag tänkte från början var att ta typ 90 reglar och 2x45 skivor liksom 90° mot varandra. Blir en rejäl ram att fästa panel på.

Hänga panelen i plasthylsorna som jag läste någonstans känns lite vekt...

Är det bättre isolering i västkustskivan än andra mtrl?
 
S
häng inte upp er på västkustskivan
det finns ju frigolit att använda.
en tilläggsisolering som ej har köldbryggor är bäst.
sätter du regler och isolering i mellan. du kan sätta två lager (en vertikal och en horisontal).
men du kommer ha reglerna där ingen isolering är.
 
baljbalj skrev:
Samma situation här. Jag funderar om man tar en dum genväg. Vad jag tänkte från början var att ta typ 90 reglar och 2x45 skivor liksom 90° mot varandra. Blir en rejäl ram att fästa panel på.

Hänga panelen i plasthylsorna som jag läste någonstans känns lite vekt...

Är det bättre isolering i västkustskivan än andra mtrl?
Jag tror det är bättre att du i så fall tar 45 reglar först åt ena hållet och sedan åt andra hållet för att minska köldbryggorna. Detta har jag funderat på också men frågan är dom om kostnaden för reglarna motsvarar merkostnaden för en västkustskiva?

Jag tror inte det är bättre isolering men bättre vindskydd.

Panelen kommer inte att "hänga" i plasthylsorna utan spännas fast mot hylsa och vägg och hållas fast av friktionen. Att montera saker med distanser är en beprövad och säker metod. Jag skulle dock föredra att skruva så man får ett bra tryck. Men ramla ner kommer det inte att göra. Men det får ju inte var hur tjock isolering som helst. Inte över 80 mm menade en tillverkare så 90 är väl kanske för mycket för plasthylsor,

Mats
 
Redigerat:
Tyckte jag läste i någon byggbeskrivning för västkustskiva att man kunde ta vindtyg ytterst också ifall det var blåsigt där man bodde. Vet inte var gränsen går för att man ska märka skillnad. det lär nog inte vara där jag bor. Fast å andra sidan hur svårt kan det vara att spänna ett tyg innan spikreglar sätts upp?

Japp har koll på begreppet klämlängd och hur ett skruvförband fungerar, men det känns ändå lite klent med hylsor jämfört med reglar. Lär nog köra på Västkustskiva 80mm ändå dock.

Har inte lyckats få koll vad grejorna kostar förutom spikregel, bottenbrädor, lockläkt, skruv till dessa, plåtgrejer, grundolja, grundfärg, fasadfärg behövs:
1. Själva västkustskivan 80mm kostnad 150SEK/m² på Lakkapää (det enda stället jag hittade på nätet som sålde).
2. Brickorna 6st/m² kostnad =?
3. Distanshylsor 4st/m² kostnad =?
Spik till brickorna och skruv till distanshylsorna.

Jag kommer ta bort lockläkt, bottenbrädor och papp och lägga skivorna direkt mot plankväggen, på med distanser, vertikala spikreglar (luftspalt), horisontella spikreglar, bottenbrädor, lockläkt. Det är planen just nu i alla fall.
 
  • Gilla
matso100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.