Nu har jag fått CNC fräst ett hål i bänkskivan för min runda diskho, fick tips om ett bra lim som innehåller MS-polymer som vad jag hört o läst på tuben verkar vara ett kanonlim, gav 166 spänn för en 350ml kolv för fogspruta, det ska tydligen till och med limma under vatten och har en fästkraft på 32kg/cm^2.
Det är rekomenderat för fordon, båtar m.m.
Har även lött alla kablar för 12V från transformatorn till diskbänkskranen m.m. Även första gången jag använde krympslang faktiskt, testade med hårfön först men det räckte inte, fick gå och hämta varmluftspistolen, var ju som en dröm att använda faktiskt, fina saker :)
Även fräst upp hålet lite i dunken så pumpen går lättare i o ur.
Skulle ju ta lite bilder också men lyckades även denna gång glömma kameran :( kanske nästa gång...
 
Nu har jag lyckats ta lite bilder iaf, även om jag glömt kameran fler ggr :( Några är tagna med mobilen, därav kass kvalitet:

Ciggkontakten med diverse sladdar, 12V stiftkontakter o lite krympslang blev riktigt bra, kablarna är lödda också så de sitter bra:
ciggkontakt.jpg

Här ser man kranen, pump och 25L dunk som jag hoppas kunna använda mig av:
kran.jpg

Fått igång både micro, spis, spisfläkt, kyl&frys nu så nu kan man fixa lite enkel mat sålänge iaf och kyla ölen! Ska fixa en bra bild på allt snart:
mat.jpg

Såhär blev det då med hålet urfräst i skivan för diskhon samt diskbänksbelysningen lyser upp starkt!
diskbank.jpg


Sedan har jag hjälpt farsan att bygga vedbod vid sin sommarstuga, såhär långt kom vi med den förra helgen:
vedbod01.jpg
vedbod02.jpg
vedbod03.jpg

Det var allt för tillfället!
 
Det ser ju riktigt bra ut. Bra jobbat..
Själv försöker jag få till en trapp från puben upp till biorummet..
det är lite pyssel det med.
image061.jpg
Mvh biobygget.se
 
Har du lagt 45mm klossar under varje trappsteg, blir det bra? Jag har funderat lite själv på hur jag ska göra med min trappa i garaget snart.
Jag tror jag ska gipsa först och sedan dra en sned tjock regel i väggen som du ser ut att ha gjort till höger, min trapp kommer dock vara öppen på vänstra sidan, blir bara en likadan regel från tak ner till golv som jag tänkte lägga på ett rostfritt vinkeljärn o sen bulta i golvet med expander.
Jag hoppas det inte blir allt för vingligt? Hmm..
 
Jag har skruvat bärläkt 28x70 under stegen flyttat in dem 3.5cm så att jag kan fästa en "sparkbräda" 22mm framför
och på så sätt få en tät trappa. Steg djupet är 26cm och höjden blir 20cm.
Jag har nu gipsat den andra sidan oxå.
Jag tror inte din trappa blir vinglig då varje steg stagar upp det hela oxå.
Det är braa att mäta och mäta så funkade det bra att bygga en egen trappa.
Lycka till coolt bygge du håller på med förövrigt ;)
 
Mikael_L
Vad är det här Patrik? :eek:
Här går man in i tråden benämnd "Mitt 100m^2 garage" och förväntar sig att få lite bilder på ett garage, eller kanske t.o.m en AC Cobra ståendes på billyften ...

men men ...

Här möts av bilder på en bur till björnarna på Zoo, ett nästan oanvänt utedass, två urdruckna öl och en på tok för liten pizza,
och något som av allt att döma är början till hembränningsverksamhet. :x

Skärpning nu !! :cool:
Nu vill vi se ett garage, och lite garageverksamhet där också ... Fast ölen och pizzan platsar ju där förstås. :cool:

;) :D (y)
 
biobygget_se: Låter vettigt! Får se om jag ska ha sparkplåtar eller ej, borde funka bra med öppet där också, det går ju även sätta en skirva på undersidan av diagonala reglarna, sålänge inte stegen sticker ut, sedan tkr jag 28mm låter lite klent att lägga stegen på, jag kör nog på 45mm reglar, men för hållfastheten spelar det nog ingen större roll eg. kul att se lösningar i förväg iaf :)

Mikael_L: Jag vill ju såklart jobba vidare med garaget, men med tanke på att farsan hjälpt mig i 3 år nu så vill jag hjälpa honom lite också.
Dessutom behöver jag pengar, och försöker spara så mkt jag kan till semestern som troligen blir i Juli iår.
Jag kommer nog ha några burar på mitt ställe i framtiden hoppas jag, om man flyttat dit permanent, i övrigt är det bara katten som gjort oss sällskap i helgen.
En och annan pilsner o whiskey har slunkit ner också såklart, dock ej hemmagjord :)

Här är lite vad som hände denna helg:

Det blev tyvärr lite räknefel på vitgrundade panelen (byggmax) första gången vi köpte material, men inte allt för mycket spill ändå som tur var, och vi har köpt till en hel del material nu så det borde räcka till det mesta återstående.

Såhär såg det alltså ut när vi började denna gång:
vedbod04.jpg

Det blev en liten ful-lösning till läkten, små masonibitar fick agera ströläkt, det är kanske inte optimalt, men bygger inte upp taket så mkt:
vedbod05.jpg

Sedan började vi sätta det inre lagret panel:
vedbod06.jpg

Efter ett tag såg det ut såhär, sen behövdes mer material..
vedbod07.jpg

..bl.a. takplåt, och efter nibbling och skruvning blev det såhär:
vedbod08.jpg

Så nu ser allt ut såhär:
vedbod09.jpg

Vi hann inte så mkt längre, det tar för mkt tid åka o handla material osv tyvärr.

Kan nämna lite ungefärliga priser: Utan grävningen (detta gjordes för hand), singel, plintar och den tryckta "grunden", kostade stommen med tak och endel panel ca 4000kr.
Sedan tillkom denna helg, mer panel, plåttak, plåtskruv m.m. ca 4000kr till.
Så totalt någonstans runt 10.000 totalt gissningsvis för 3x2m, 6kvm.

Blir ju dock väldigt seriöst byggd bod! :)
 
Mikael_L
Hej.
Jag hoppas du förstod att jag bara var på skämtsamt humör. Inget annat illa ment.

Det är kul att du även visar bilder på friggan och andra byggprojekt du hamrar på. (y)
 
Joda det förstog jag :) hur som hellst så hade jag velat jobba mkt mer i garaget oxå, för det händer inte ett skit där nu.

Jag tänkte köpa hyllor på Jula i veckan, dom hade rabatt på några för 249kr/st, men dagen efter, när jag väl skulle åka dit, då hade erbjudandet gått ut och då kostade de 399 igen, så jag köpte inga :(

Om någon har tips på någon hylla, som bör palla iaf 100kg/hyllplan och har mått ca 40x90x180 och 5st hyllplan så är jag intresserad, i prisklass runt 250kr, eller om man skulle snickra ihop egna hyllor, som sagt tips välkomnas! jag vill ställa upp 6 tillfälliga hyllor för att få bort material från golvet, sedan ska de flyttas till ett permanent ställe senare.

Jag har, om jag inte nämt det, köpt en skivhiss oxå för att få upp gips i taket, men inte kommit längre än så..
Nej nu måste jag åka och arbeta igen, hade
 
Redigerat:
Ang. hyllor så har jag planerat in att snickra egna framöver, det blir ungefär samma pris som att köpa färdiga, dock hoppas jag att mina blir stadiga o fina, återkommer inom ett par veckor.

Fick en timme i friggan igår igen, blir inte många timmar per vecka just nu, är alltid en massa skit, framförallt vanligt arbete som tar upp tiden :(
Senare i veckan kanske man får veta mer hur mkt semester det blir i sommar, det hoppas man på att det blir mkt av..

Monterat diskhon i skivan:
diskbank2.jpg

Finn fem fel:
diskbank3.jpg

Nej det var ju inga fel utan ett rätt, nämligen hål för kranen, limmat o klart:
diskbank4.jpg

Allt för denna gång...
 
Mikael_L
Limmat?

Du menar silikon som skydd för trär i hålet?
 
Nej jag har använt nå lim som hette typ TEC7 MS polymer, ska visst funka bra de me, jag räknar ändå me att inge vatten kommer in, är lite likt silikon :)
 
Skulle hjälpa farsan lite i påsk igen, med att börja göra om en altan, men låg deckad med förkylning o feber 4 dagar ist så blev inte så mkt gjort.
Det är ju perfekt när man har tagit ledigt från jobbet och har så gott om tid jämt..

Som tur var kom brorsan "hem" också så dom två kunde börja göra iordning altangolvets vänstra sida:
altan01.jpg

Isolering sedan oljehärdad masonit och tryckt trall, inga CC60 mått här inte... (är min farfar som byggt stugan på 70-talet).
altan02.jpg

Sedan piggnade jag till lite o farsan o jag kunde göra klart den högra delen medans brorsan drog hemmåt.
altan03.jpg

Det gick fint att komma runt slangarna till luftvärmepumpen så nu är golvet i stort sett klart.
altan04.jpg

Det kommer bli lite gjort hos mig snart igen hoppas jag, men har lånat ut lite verktyg och då är det enklare göra klart ett ställe i taget när det är många mil imellan..
 
Sådär nu är kranen monterad, med en 1mm gummiduk som packning, blev riktigt bra:
kran2.jpg

Blev som sagt trångt med vattenlåset och dunken men det gick bra till slut:
kran3.jpg

Provkört kranen också:
kran4.jpg

Flödet är för högt, enligt spec. flödar pumpen 7,5L/min dvs den tömmer dunken på strax över minuten, inte bra, det hade gott och väll räckt med 1L/min eller liknande.
Dessutom var det inte tätt mellan slang/krannippel, så det droppade och rann tillbaka lite ner på slangen, inte heller bra.
Får se vad jag kan göra åt detta...
 
AXS
Testa sänk spänningen till pumpen. Antingen med ny transformator eller diod i serie.

Snyggt bygge förövrigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.