Bjurran skrev:
Välj gärna slang om du vill, se till bara att det har de fördelar som rören har. Alltså rejäl innerdiameter, slät insida, ligger still trots att man drar kablar i den osv.
För mig är slang något man tar till i nödfall eller om man är en lat person som bara tänker på det de gör just nu och struntar i alla framtida omdragningar.

Jag är elektriker och håller med om att slang är en nödlösning. Lägga rör går ju snudd på snabbare än att lägga slang om man ska sätta fast slangen såpass att man inte ska behöva jävlas med den.
 
Har nära kontakt med vår elektriker, och trots att jag skulle dra rör åt honom så hann slapp, och jag bad om det som var "bäst" även om det var mer jobb och han ville absolut ha flexslang. Kanske hade att göra med att dom spårats in i betongvägg? Han gillade iallafall flex bättre än vp.
 
Båda har väl sin plats.

Långa raksträkor längs med glesen i taket kan det vara enklare att lägga VP än att stå och klamra slang. Så fort det blir trixigt - vilket det blir ganska omedelbart i gamla hus - är ju slang helt överlägset.

Sedan lägger jag en del kabel i väggarna där jag vet att det är färdigtänkt och det inte kommer att bli tal om några ändringar eller kompletteringar. Speciellt praktiskt är detta där man man fortsätter ut i våta utrymmen eller utomhus.
 
mycke_nu skrev:
Sedan lägger jag en del kabel i väggarna där jag vet att det är färdigtänkt och det inte kommer att bli tal om några ändringar eller kompletteringar. Speciellt praktiskt är detta där man man fortsätter ut i våta utrymmen eller utomhus.
*Håller för öronen och ögonen och trallar högljutt för att slippa höra* ;)

//Patrik
 
mycke_nu skrev:
där jag vet att det är färdigtänkt
Hmmm :surprised:;):eek::x
 
Patrik_Hed skrev:
*Håller för öronen och ögonen och trallar högljutt för att slippa höra* ;)

//Patrik
Haha
 
mycke_nu skrev:
Sedan lägger jag en del kabel i väggarna där jag vet att det är färdigtänkt och det inte kommer att bli tal om några ändringar eller kompletteringar. Speciellt praktiskt är detta där man man fortsätter ut i våta utrymmen eller utomhus.
Är det inte så att man inte får blanda lös kabel i vägg och rör/slang-installation i samma anläggning?

Hur löser du dragavlastningen i dosorna?
 
EyEr0n skrev:
Är du elektriker?
Patrik_Hed skrev:
Bra, välbefogad fråga.

Kommer man med sådana anklagelser så är det bäst att man har lite "kött på benen".

//Patrik
Ursäkta? Man tröttnar mer och mer på detta forumet för var dag som går här.

Misstänker att ni helt enkelt glömmer både vad andra än elektriker använder rören till samt vad TS nämner själv i tråden som en del av vad som ska dras?

Ni får gärna upplysa mig om när det blev behörighetskrävande att dra t.ex. nätverkskablar. Risken finns att jag gjort olagligheter utan att känna till det då mitt teknikintresse gjort att jag dragit nätverk och telefoni i ganska många byggnader sedan slutet av 90-talet.
Min erfarenhet från alla dessa år säger mig att det är enklare att dra nätverkskabel i rör än i slang,

Även om jag inte har statistik att backa upp det med så vill jag nog påstå att sannolikheten är större att just nätverk, larm etc är något som kommer att dras om innan det är aktuellt att dra nya kablar för knx eller annan elinstallation. Min personliga åsikt är därför att man bör dra allt i rör för att inte behöva syssla med en blandning av rör och slang.
 
Ja man är väl inte så frisk då!!!!
Jag drog VP-rör hela påsk helgen....
 
Bjurran, jag får ursäkta. Givetvis kan man använda annat i rör också, men en oundviklig fråga är ju naturligtvis vilken typ av slang du har använt när du gjort den bedömningen? Hade jag använt Pipe-lifes gula slang t.ex. så hade jag också hållit med dig. Men om du använt en kvalitéts slang så borde du märkt att det går fullt lika enkelt att dra i trådar (nätverkskablar) i en sådan, så länge den är korrekt förlagd. Man får inte glömma att det är STOOOR skillnad på slang och slang.

//Patrik
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Bjurran skrev:
Ursäkta? Man tröttnar mer och mer på detta forumet för var dag som går här.

Misstänker att ni helt enkelt glömmer både vad andra än elektriker använder rören till samt vad TS nämner själv i tråden som en del av vad som ska dras?

Ni får gärna upplysa mig om när det blev behörighetskrävande att dra t.ex. nätverkskablar. Risken finns att jag gjort olagligheter utan att känna till det då mitt teknikintresse gjort att jag dragit nätverk och telefoni i ganska många byggnader sedan slutet av 90-talet.
Min erfarenhet från alla dessa år säger mig att det är enklare att dra nätverkskabel i rör än i slang,

Även om jag inte har statistik att backa upp det med så vill jag nog påstå att sannolikheten är större att just nätverk, larm etc är något som kommer att dras om innan det är aktuellt att dra nya kablar för knx eller annan elinstallation. Min personliga åsikt är därför att man bör dra allt i rör för att inte behöva syssla med en blandning av rör och slang.
Det finns färdigdragen slang med nätverkskablage, även sådan med endast dragtråd i.
Det kan omöjligt gå lika fort att lägga vp rör som att dra färdigdragen slang eftersom det blir dubbla arbete, först skall rören upp, böjjas och monteras fast, sen i med dragtråd och kabel.
Vid fördragen slang så är ju allt klart så fort slange är uppe och fastspikad.

När det gäller nybyggnation och tillbyggnad osv så är det förmodligen ingen som lägger VPrör, då det helt enkelt tar längre tid.

Håller man på med det själv och drar i sitt eget hus där det inte spelar roll om det tar 10 minuter eller 5 timmar att göra något så kan jag förstå om man kanske väljer VP rör.

Men såfort nån annan betalar så skall det gå fort som fan och då är fördragen slang oslagbart alla gånger.
 
Det beror också på hur man drar i ledarna. Med rätt utrustning (dragstrumpa eller noggran tejpning) gör rillorna på insidan av slangen inget, tvärtom.

Men rör har stora fördelar i termer av att inte behöva fästas alls lika tätt. 20mm rör + fabriksgjorda böjar med klister i + dragfett på kablarna är mumma.
 
EyEr0n skrev:
Det finns färdigdragen slang med nätverkskablage, även sådan med endast dragtråd i.
Det kan omöjligt gå lika fort att lägga vp rör som att dra färdigdragen slang eftersom det blir dubbla arbete, först skall rören upp, böjjas och monteras fast, sen i med dragtråd och kabel.
Vid fördragen slang så är ju allt klart så fort slange är uppe och fastspikad.

När det gäller nybyggnation och tillbyggnad osv så är det förmodligen ingen som lägger VPrör, då det helt enkelt tar längre tid.

Håller man på med det själv och drar i sitt eget hus där det inte spelar roll om det tar 10 minuter eller 5 timmar att göra något så kan jag förstå om man kanske väljer VP rör.

Men såfort nån annan betalar så skall det gå fort som fan och då är fördragen slang oslagbart alla gånger.
Jättebra tills du skall komplettera med tråd för du sätter garanterat inte fast din färdigdragna slang som om den vore tom... Sen kan jag ta mitt hus som exemplel, där jag på de flesta ställen har 3 tändningar och en 1-vägs uttag i brytarramarna, alltså 6 tråd. Då kan man köra vp16 som går utmärkt med 6 fk, eller böka på med 20 slang. Men visst går det fort med färdigdraget där det går, inget snack om det.
 
petersv skrev:
Det beror också på hur man drar i ledarna. Med rätt utrustning (dragstrumpa eller noggran tejpning) gör rillorna på insidan av slangen inget, tvärtom.
Dragstrumpa har jag aldrig behövt använda, och då har jag dragit rätt många mil kabel i rör/slang.
Vid enstaka tillfällen har jag behövt tejpa, men annars räcker det att skala kabeln rätt tycker jag.

Det hade varit kul att veta hur många det är här som använder dragstrumpor?
 
sajjen skrev:
Är det inte så att man inte får blanda lös kabel i vägg och rör/slang-installation i samma anläggning?
Möjligt, vet faktiskt inte.

sajjen skrev:
Hur löser du dragavlastningen i dosorna?
Jag brukar spänna ett kraftigt buntband hårt runt kabeln så att det inte kan passera ut genom hålet i dosan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.