Hej!

Vi hade tänkt köpa hus och vi har tittat in oss på en specifik hus typ som oftast byggdes 70-80 talet och som ligger på ca 150-180 m2.

Här är en bild på ett typiskt hus av detta snitt :

7c0c5d01d95ca71a23edef57db2e3c45.jpg

Oftast har dessa hus direktvärkande el vilket inte är ett hållbart alternativ. Att dra in vatten buren uppvärmning är också för mycket jobb och då känns det som att luft/luft är sista utvägen.

Frågan är om det är ekonomiskt hållbart? Blir det fruktansvärt mycket dyrare än ex fjärrvärme? Ska man räkna med att man måste ha 2 luft/luft pumpar i ett hus som detta?
 
Redigerat av moderator:
Huset du lagt in med bild verkar ha oljevärme med tanke på skorstenen, så det finns nog lite blandad uppvärmingsteknik.
Om ni väljer ett hus med direktel så tror jag ni behöver två värmepumpar om det är 1,5 plans hus med källare, blir svårt annars att sprida värmen överallt.

Sedan bör man även titta på varmvattenberedare om det är dags att byta ut den också, beror ju helt på ålder och skick.

Billigast är som sagt Luft/luft, med de begränsningar som finns vintertid (lägre COP) vilket medför att ni bör behålla en del element för stödvärme om/när luftvärmepumpen inte räcker till.
Fjärrvärme blir rätt mycket dyrare än 2 stycken luft/luft värmepumpar.

Alternativet är ju att dra in vattenburen värme i fjärrvärme eller luft/vattenvärmepump alt Bergvärmepump.

Luftvärmepumpar är effektiva till en viss temperatur, ju längre upp i sverige man kommer desto kallare klimat vintertid vilket luftvärmepumpen inte gillar och man får då stödvärma med element eller elpatron (vattenburen värme).
 
Luft/luft är en dålig kompromiss, tycker jag. Ska ni investera i ett hus så ta höjd för ett modernt uppvärmningssystem som håller i längden, dvs installera vattenburen värme. Personligen tycker jag inte att fjärrvärme är en höjdare heller, man låser in sig i en monopolsituation som man sedan har mycket svårt att påverka. Huset på bilden har skorsten, så en pelletspanna borde kunna installeras utan större problem om det finns skorsten, annars är t.ex. bergvärme ett alternativ också.

När det blir kallt på vintern ger luftvärmepumparna inte mycket till tillskott, utan elpatroner får gå in och stötta, då är ni tillbaka på direktverkande el igen. Och det är ju när det är som kallast ute som man har som störst behov av sitt värmesystem...
 
Luft/luft kan nog funka hyfsat i Malmö eftersom klimatet är milt, men jag skulle ALDRIG göra det pga fläktljudet och den ojämna uppvärmningen av huset.

Satsa på vattenburen värme och möjligen luft/vatten om ni kan tåla oljudet utomhus. Finns det fjärrvärme skulle jag välja det för att få en minimal installation och bekymmersfri drift.
 
Fjärrvärme kräver iofs installation av vattenburet, så installationen blir inte direkt minimal.
 
Ursäkta att jag bifogade fel bild av hus. De flesta av just denna hus typ har verken källare eller skorsten.

Att dra in vatten buren uppvärmning i ett direktverkande el hus är ett extremt omfattande jobb och troligen något man får ta in externa resurser för vilket säkert kommer kosta långt över 150 000 kr att genomföra på ett hus som är 150-180 m2.

Det låter på er som att vi verkligen borde undvika hus som inte har vattenburen uppvärmning?

Huset vi söker kommer ligga runt Lund/Malmö i Skåne.
 
Räkna med en vattenburen install i erat pristänk..:)(Som en dränering som man vet att man måste göra efter man köpt huset..)...150 papp är ju en spottstyver i Malmö skulle jag tro (prisklass)...För vad husen går på i stort? Och just direktel är just svårare att sälja?

Mvh
 
Nja, extremt omfattande tycker jag inte att det är, eller behöver vara. Du får dra rör t.ex. utmed ytterväggarna nära golvet. Det som ställer till det en aning kan vara ytterdörrar som du ska förbi. Men å andra sidan ska du upp på övervåningen också så där har du en fin möjlighet att ta dig förbi de hindren. Några hål i väggarna och tak/golv till övervåningen är inga konstigheter. Det är lite jobb, men inget särskilt avancerat, och visst klarar man den biten själv bara man är lite händig. Det handlar nog mest bara om att våga börja med vad som kan verka stort främmande och skrämmande, men som i själva verket är ganska basic och enkelt. Fördelen med utanpåliggande rör är att ev. Läckor syns och är enkla att hitta och åtgärda.

Jag har själv dragit fram vattenburen värme på övervåningen, inne i innervägg, det var den enkla biten ;)

Hade en kollega som drog in vattenburet i ett gammalt 2-planshus via källaren och kulvert från garage, själv. Inga problem där heller.

Ta en bit i taget. Så ska du se att det ger sig. Och du kommer vara både nöjd och stolt efteråt :)

Sent from my U20i using Byggahus
 
Låter intressant.

Men är en prisuppskattning på 150 000 kr för att låta någon dra in vattenburen värme i ett hus av denna typ rimlig? Eller pratar vi om bra mycket högre summor?

Sen tillkommer såklart själva uppvärmnings källan, ex 100 000 kr för jordvärme, 60 000 för fjärvärme, låter dessa priser rimliga?
 
Jag såg för några år sedan en schablon på 4000 per radiator installerad och klar. Det var som sagt några år sedan så det kanske är mer korrekt att räkna 5 eller 6000 idag. Det inkluderade såvitt jag förstod inga byggnadsarbeten (mer än att borra igenom väggar och golv), så vill man dölja rören någonstans så får man lägga på för det. Om man sedan antar att halva kostnaden är arbete, så får man lite ROTavdrag på det.


Det är som sagt fullt möjligt att göra det där själv.
 
Eftersom TS tydligen bor i skåneland så är förutsättningarna för L/L rätt goda.
Självfallet är ett vattenburet system bättre men L/L fungerar bra här nere, givetvis kommer det att vara dagar då värmepumpen inte klarar av att värma upp huset men det får man ju räkna med.

Antagligen kommer det att behövas två L/L-pumpar men då kostnaderna för dessa idag är rätt låg så kan jag inte se något skäl till att börja dra in vattenburet.

/Kent
 
Två L/L pumpar av lite större kaliber klarar garanterat huset även när det är riktigt kallt ute. Mitsubishi qheat 660 ger t.ex. 4,3kw vid minus 15 ute och det till ett cop på 2,1. Vid minus 7 lämnar den 5,2kw.
Jag skulle haft kvar elradiatorerna och investerat i två luft/luft
 
öringen skrev:
Två L/L pumpar av lite större kaliber klarar garanterat huset även när det är riktigt kallt ute. Mitsubishi qheat 660 ger t.ex. 4,3kw vid minus 15 ute och det till ett cop på 2,1. Vid minus 7 lämnar den 5,2kw.
Jag skulle haft kvar elradiatorerna och investerat i två luft/luft
Vi hade -20 här flera veckor förra vintern, vad ger den då? I praktiken, inte nåt teoretiskt labb-test-värde...
 
Förutom de uppvärmningstekniska och ekonomiska aspekterna av en luft/luft så är utomhusdelen ingen fröjd för ögat direkt. Det ser, IMHO, anskrämligt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.