Går det inte att flytta värmepumpen till carporten?
 
MB77 skrev:
Går det inte att flytta värmepumpen till carporten?
Det går säkert, eller ja allt går bara man vill :). Anledningen till att den står där den står är att pannrummet ligger bakom den väggen den står emot. Sedan stod den gamle pumpen där också. Jag bor sist på gatan i ett område där ett 30 tal hus ser lika dana ut, och nästan alla som har luft/vatten pumpar har den precis just på samma ställe så jag stör mig inte utav att den är där den är. Men ska ändå bygga in den på något vis, eller iaf försöka få den att "smälta in" lite mera i huset. Lite buskar borde göra susen. Baksidan av huset är den sida där altan ligger och där man spenderar ute tiden så egentligen står den bra där den står.
 
  • Gilla
tecla
  • Laddar…
Jobbar på en otroligt bra firma där jag har tillgång till massor fina maskiner, som tex denhär. Falsupptagaren med sax. I med rullen och lite magi så har man startklara skivor att montera :)

tillvarkning-band.jpg

Är otroligt lyckligt lottad över min tjej, hon är inte är rädd för lite skit under naglarna. Hon är med och jobbar med det mesta, idag blev det att klamra glidklammer på bandtäckning.

sambo-skivor.jpg

sambo-skivor2.jpg

I morgon hoppas jag på bättre väder (blåst som tusan idag vilket gör hanteringen av skivorna lite bökigt). Vill ha på all "yta" så jag kan plåta in takfönster och skorsten under veckan som kommer.

bandtackning.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemlängtan
  • Laddar…
Bra jobbat, bllir fint med falsat!

Mvh Per
 
Paytax skrev:
Bra jobbat, bllir fint med falsat!

Mvh Per
Man tackar! Det är kul med respons här på forumet som inte bara handlar om värmepumpen hehe :)



Det har varit en bra dag idag. Lite blåsigt men ändå inte farligt. Fick hjälp av sambon idag med, här sitter hon och oljar falserna.

falsolja.jpg

Mitt i arbetet.

takjobb.jpg

sistaskivan.jpg

Såhär fint blev det. Det matchar inte alls med den bruna gaveln, men det är inplanerat ett tilläggsisolerings-projekt. Då blir fasaden vit och kommer glänsa snyggt ihop med taket.

bandtackt.jpg

Tillverkade under kvällen bara takfönstrena, skorstenen får vänta till lite senare i veckan. Det är ju trots allt påsk som närmar sig med stormsteg.
Nu börjar det som är plåtslageri, falsa falsa falsa :D

tillverkning-takfonster.jpg
 
Redigerat:
Riktigt snyggt! Komma ner och plåta min skorsten?;)
 
Är du plåtslagare? :) riktigt kul bygge!
 
palman87 skrev:
Riktigt snyggt! Komma ner och plåta min skorsten?;)

Tackar och bockar. Är själv väldigt nöjd såhär långt. Haha javisst, skåne är ju ett stenkast bort. :D

Chrissofsweden skrev:
Är du plåtslagare? :) riktigt kul bygge!
Yes, jobbar som plåtslagare. Tror inte jag hade löst detta tak utan erfarenheten. Kul att du hänger med och säger desamma om din stuga. Kul läsning där med!



Kvällarna har ju blivit en timme längre nu med sommartid och det märks, är klar med takfönstrena och kommer gå på tillverka den nedre delen av skorstenen i morgon. Den kommer att bli i två delar av den anledningen att som det är byggt nu stoppar den luftflödet under råsponten. Har byggt en sarg mot taket där luften kan färdas vidare, en luftning helt enkelt. Sedan tycker jag det ser lite roligare ut om det "händer" något runt skorstenen som trappningen upptill och nertill, istället för en rak skorsten som är alltför vanliga idag. Får lägga lite extra tid på arbetet när det är till en själv (y)
 
Glad påsk! Sa min dator och kraschade. Inte direkt de utgifterna man vill ha mitt uppe i en renovering men that's life. Resonerade något i stil med "vill ha en dator som funkar" köpte en Mac så får väl se om man kan bli en av "dem" :) Tar nog ett tag och vänja sig men känns okej än så länge.

Här följer bilder under arbetet med takfönstren.

svinora.jpg

Bakstycke

bakstycke.jpg

Det känns mycket högre och brantare än vad det är.

hojd.jpg

Fronterna färdigfalsade, valde att falsa de liggande på samma vis som zink och aluminium för att förhindra att vatten samlas. Gjort likadant på tvärfalsen i bakstycket.

narbild.jpg

takfonsterfardia.jpg

Nu blir det en attack på skorstenen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Mycket regn i påskhelgen, tråkigt men o andra sidan har jag ingen panik att bli klar då det är vattentätt. Fick klart skorstenen i dag, och tillverkade täcklisterna till fotrännan som får monteras någon solig dag. Trappade skorstenen nere vid taket där det går en luftspalt. Upptill är det bara för synes skull. Tycker det ser snyggt ut med en liten markering vid skorstenskransen.

Skorsten-klar.jpg

Skorsten-klar2.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemlängtan
  • Laddar…
Skorstenen ser ju jävligt snygg ut, några närbilder?
 
Läser med intresse din "spalt" och ser med förtjusning att du lägger samma tak som jag tänkt lägga på vårt hus. Inte själv förvisso men dock!
Är imponerad av den takt vissa håller. Är ni Duracell kaniner? ;)
 
Redigerat:
Riktigt trevlig tråd, ska bli kul att följa :)

Kommer du sätta snörasskydd/gångbryggor?
 
MagnusSt skrev:
Skorstenen ser ju jävligt snygg ut, några närbilder?
Jätte tack! Tycker själv den ser bra ut, det är sällan man gör "utsmyckningar" längre för det tar sådan tid och kostar för mycket, men hemma är ju hemma :). Det regnade för mycket när jag bankade på den förut så ville ej ha fram kamera för mycket. Tar lite närbilder nästa gång det är uppehåll.



Anders D skrev:
Läser med intresse din "spalt" och ser med förtjusning att du lägger samma tak som jag tänkt lägga på vårt hus. Inte själv förvisso men dock!
Är imponerad av den takt vissa håller. Är ni Duracell kaniner? ;)
Kul att du hänger med och kommenterar. Vad är det för typ av hus du har/ska bygga? Om det är av intresse så är den plåt jag har av märke Plannja och kulör Mörkgrå.



Kattvovven skrev:
Riktigt trevlig tråd, ska bli kul att följa :)

Kommer du sätta snörasskydd/gångbryggor?
Kul att det finns intresse, tycker personligen det är gör kul att följa andras byggen och låta sig inspireras, därav jag har en egen tråd.

Snörasskydd, nej. Det är därför jag har en fotränna istället för traditionell hängränna. Tanken är att fotrännan ska fungera som ett snörasskydd på vintern, och leda ner vattnet i stuprören när det töar. Gångbrygga har jag ej inplanerat, kanske monterar en takstege på baksidan så man når skosten men inget jag har i tankarna just nu. Får se vad sotaren säger när det är dax. :)
 
Redigerat:
Min (vår) tråd kan du följa ett par snäpp under din. ;)

Valet av kulör till taket är inte satt riktigt än men det lutar åt svart. Din mörkgråa, är det vad man idag kallar för antracit? Bara för att fånga upp vilken kulör du använder.

Har en fot inne på Areco som tillverkar takplåt. Skall se om jag kan köpa plåten där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.