I listan över kameror så finns en knapp för pushnotification. Aktivera och telefonen piper till så fort det händer något hemma, gå till meddelanden (dra ner menyn i androiden) tryck på eagleeyes så kommer en filmsnutt med vad som har hänt hemma, när man tittar på filmen så finns en knapp för att titta live.

Den skulle enligt tidigare uppgifter känna av om det är en människa som rör sej, det kan man jag meddela att det fungerar inte. Den känner iaf av en 35 kg Schäfer, vilket jag tycker är bra :p Telefonen piper lite då och då när jag sitter på jobbet.

I appen kan man ändra diverse inställningar, tyvärr inte alla inställningar och tyvärr så är interfacet för inställningarna ganska så värdelöst. Om man till exempel trycker på pilen tillbaka istället för en knapp som heter Home så laddas i princip hela appen om, istället för att backa ett steg i inställningsmenyn. Trycker men däremot på Home så går den tillbaka ett steg.

Jag har helt enkelt gett upp om att ändra inställningarna i appen.
 
En tråkig sak med kameran är att det inte följer med något minneskort, men jag sprang snabbt iväg och plockade ut ett ur min gamla telefon :D Utan minneskort så fungerar inte Push Notifikation.

Surfar in på kameran med Firefox och testar lite mer. Efter inloggning så kommer en Wizard där man kan ställa in de viktigaste inställningarna, tyvärr så förstår inte kameran att den är ansluten till Internet. Den klagar varje gång på att den inte är ansluten till Internet. Har även försökt få den att aktivera UPNP i routern, fungerar inte, utan jag blir tvungen att aktivera portforwarding för att kunna komma åt kameran över internet. Om felet med UPNP ligger i kameran eller Routern vågar jag inte utala mig om då jag aldrig har använt mig av UPNP tidigare, har dock testat att inaktivera och aktivera samt startat om allt flera ggr men utan resultat.

För att titta Live så blev jag tvungen att ladda ner Quicktime eller VLC, tycker att det är lite dåligt att de inte använder något mer standard format som är mer vanligt att man använder. Med enbart Quicktime och VLC så kan det vara lite svårare att låna en dator för att kolla till hemmet, utan att behöva installera en massa tillägg.

När man tittar Live så kan man välja att spela in, och då spelar den in en viss tid, den tiden kan man ändra i inställningarna. Man kan lyssna på vad som händer, förutom om kameran är inställd på att spela in vid rörelse för då kan man inte lyssna på Live sändningen. Kameran har digital PTZ kontroll, det ska "simulera" motorstyrning av kameran. Tyvärr fungerar det lite dåligt då kameran "bara" har 1,3 Mpixel, vid 5 ggr zoom så blir tyvärr bilden väldigt dålig. Ska försöka få upp en bild som jag har liggandes i telefonen.
 
Så här blir bilderna vid 5 ggr zoom, med android appens snapshot funktion.
 
  • uploadfromtaptalk1333961813557.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1333961844954.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En sak som jag saknar i Firefox är alla sparade filmer, var ligger de?? Testar med IE och då finns det lite mer funktioner än i Firefox, till exempel så hittar man inspelningarna.

Kameran har en inbyggd led lampa som är sådär tycker jag, man kan aktivera den vissa tider och om det är mörkt plus en del andra alternativ, men tyvärr förstår inte vitsen. Tycker att inställningarna bara är krångliga, till slut hittade jag hur man ställer in den till att aktiveras om kameran spelar in, men jag vill få den att aktiveras enbart när pushnotification är på. Blev lite jobbigt att lampan tändes så fort man rörde sig i vardagsrummet ...

Som jag skrev tidigare så kan man lyssna på vad som händer i rummet, om man inte har satt den till att spela in vid rörelse då, man kan även prata med dem som finns i rummet. Fungerade faktiskt att få hunden till att sluta bita på skon. :D Kameran har även en inbyggd siren, till vilken nytta? Vill man visa tjuvarna var kameran finns? Och tro mig ingen utanför huset kommer att höra sirenen och tjuvarna kommer inte att bli ett dugg rädda. Tanta satt någon meter från kameran när jag aktiverade den några sekunder, hon reagerade inte ens på att den tjöt :confused:

Tyvärr är kameran inte riktigt färdigutvecklad, finns lite små buggar här och där, till exempel så skulle jag titta på inspelningarna och råkade välja en tidsperiod som inte hade några inspelningar, då kom det fram en text som sa att inga inspelningar fanns. Gick inte att välja någon annan tidsperiod då texten ersatte menyerna ... Lösningen blev att starta om kameran med hjälp av en Norsk reset :p

Bildkvaliten lämnar en del att önska, lite väl långsam när det gäller att zomma mm. Den har en hel del häftiga funktioner med DTZ, man kan ställa in den på några områden och sedan ha den som överavakningskamera där den hoppar mellan de olika områdena, ungefär som om man hade haft flera kameror som den hoppar emellan.

Återkommer med slutbetyg och lite mer kommentarer, om ni har några frågor så får ni gärna ställa dem här så ska jag försöka att svara på dem.

Nu ska jag duscha grabben sedan är det Custom Motor show som gäller. :wow:
 
Föresten kameran klagar fortfarande på att den inte är ansluten till internet, dock fungerar push notification och jag kommer åt den via portforwarding.

Ska testa att inaktivera UPNP för att se om felmeddelandet försvinner.
 
Sitter här med lite dåligt samvete för att jag inte fått ur mig någon fortsättning på testet. Det tog ju sin lilla tid att få ut den från posten och sen har det varit påsklov m.m. Men jag har i alla fall inte glömt det så det kommer mer vad det lider.
 
Jag har själv kommit en bit med mitt test innan jag fått totalt haveri på mitt nätverk här och nu ändrar förutsättningarna och börjar om testet med ny hårdvara så snart ny switch anländer.

Den rent spontana kommentaren än så länge är tyvärr inte positiv. Kameran i sig har rejält med potential, men mjukvaran och bristen på många funktioner gör att den känns ofärdig. Det är inte hårdvaran som bristerna ligger i utan i mjukvaran, och borde således kunna gå att få ordning på.
 
Installation

Med kameran följer Quick setup with iphone/ipad guide. Den är enkel att följa och man är snabbt igång, så länge man kör på det lokala nätverket i alla fall. Guiden stämmer inte till punkt och pricka på alla detaljer och något störigt är det när man plötsligt bara slängs ut ur en meny och något helt annat än vad som framgår av guiden händer. Nåja, standrardlösningen, att köra huvudet i sanden, blunda och låtsas som det regnar funkade denna gång och vips är jag igång. Innan man nåt dit måste man dock ladda ner en app i sin padda/smartphone, det finns två varianter, en gratis lite-version, och en full-version som kostar 38:-. Det känns, minst sagt, enormt snålt att man ska behöva köpa till en app för 38:- när man redan köpt en kamera för över 2 papp. Den enda skillnaden jag kunde utlösa i app-storen var dock att köp-varianten kan hantera fler kameror, gratisversionen klarar fyra. Å andra sidan innebär det att man investerat en bra bit över 10000:- i kameror, åsså ska man betala 38:- till för en app. En piss i nilen, förvisso, men det är just det, vad är det för attityd?

Än så länge har jag bara testat lokalt, nu är det dags att gå vidare i quick-guiden och testa via internet, men det är stendött, får ingen kontakt, vare sig via ipad, pc, eller adroid. Efter många om och men inser jag att det står fel i guiden, det står att jag ska öppna port 88, men det är port 80 som gäller. Ett litet tryckfel som kan bli duktigt irriterande, särskilt för den som inte är så bevandrad i nätverksinställningarnas värld.

Att köra på ipad lokalt funkar bra, responsen är helt ok i menyerna och push-video funkar som förväntat. Att köra via mobilt bredband i androiden är en annan histora. Gränssnittet är riktigt segt och någon pushvideo finns överhuvudtaget inte i andriodversionen.

Mjukvarorna känns inte som dom ligger i tiden och inte heller som dom är helt färdigutvecklade.

Med kameran följde ett löst kontaktdon "6-pin terminal", för att kunna ansluta kameran till ett villa-larm. Om detta står (så klart) inget i quick-guiden, för min del är det dock högst aktuellt att testa just detta. Det känns lite sådär att alltid ha en kamera på hemma, som någon klurig hacker kanske kan lyckas hacka sig in på och se vad man gör på lördagskvällarna. Därför skulle jag vilja att kameran bara är på när larmet är aktiverat, om och i så fall hur detta görs får bli en senare fråga, så det får jag återkomma till.

Bortsett från strulet med öppningen av rätt port gick det fort och smidigt att installera och komma igång med kameran, men mjukvaran skulle kunna ha lite mer känsla av nutid och mindre seghet via mobilt bredband, och givetvis, pushvideo på android.

Fortsättning följer, nästa gång blir det funktionstest.
 
thewolf skrev:
I listan över kameror så finns en knapp för pushnotification. Aktivera och telefonen piper till så fort det händer något hemma, gå till meddelanden (dra ner menyn i androiden) tryck på eagleeyes så kommer en filmsnutt med vad som har hänt hemma, när man tittar på filmen så finns en knapp för att titta live.
Du har alltså en knapp för att aktivera push-notification i din android? I min xperia mini pro hittar jag ingen sådan knapp!
 
Japp längst till höger finns en knapp, tror den kallades Guard.

Den har dock slutat fungera för mig. Hände i samband med att jag fick nytt ip på mitt bredband, kameran/appen verkade ha lite problem med det då jag inte kunda ansluta med appen över internet förräns jag startade om telefonen.

Har försökt aktivera pushen flera gånger men det har slutat fungera.

Som du sa så känns inte programmen riktigt ok. :(
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.