Tjejen påminde om att det vore en bra ide att berätta vart vi köpte dörrarna. Dom kom ifrån Kompanjonen i Stockholm, betalade 600kr styck, och fick trägrund-färg på köpet (utan att jag ens bad om något), dessutom hjälpte dom till att bära ut dom till bilen och lasta. Dom verkar ha massa möbler, dörrar, fönster osv så finns det någon mer än vi som letar så kika där :)
 
DanielF skrev:
Jag totalrenoverar också min lägenhet så om du vill känna att du inte är ensam om att ha det jävligt för stunden eller få lite inspiration eller nått så ta en titt på länkarna. ;)
Hur som helst, det ska bli kul att fortsätta kolla hur det går för dig!

[länk] - Hallen
[länk] - Köket
[länk] - Vardagsrum
[länk] - Sovrum 1
[länk] - Sovrum 2
Kan du inte slänga upp en tråd här? Lättare att följa (så man inte glömmer) :)
Känner verkligen igen mig!
 
Kul att följa er renovering. Jag har varit och tittat på en likadan lägenhet i samma område nyligen men det blev inget av.
 
Gipset nere mellan kök och badrum. Tjejen tog kofoten och slet som ett djur (vi hjälptes åt, även om bilderna får det att se ut som att hon jobbade och jag tittade på :)

Man ser hur fruktansvärt mycket outnyttjad plats som fanns bakom väggen. Någon form av nisch i hörnet ifrån badrummet blir det. Hylla eller lite mer plats för ett större badkar.

Måste även flytta avloppsrören eftersom dom sticker ut för mkt för Epoqköket och hamnar mitt emellan två skåp.

Två vändor till tippen, allting sorterat efter fraktioner. Tyvärr var vi inte själva men det gick ganska snabbt, och vi kom hem med finvirke från en snickare som skulle kasta diverse smala och lite tjockare ämnen tillsammans med massa skivor av stavlimmad lönn, äkta återvinning!

Hittade en iPhone som låg på marken bland alla bilar, tittade runt efter någon personal, men efter att ha använt magkänslan kom jag fram till att det bästa jag kunde göra för ägaren var att stoppa den i egen ficka och vänta tills någon ringde så jag kunde få reda på vems telefon, tog en halvtimma tills någon med ICE före i namnet ringde (hans fru) och blev lite förvirrad av att jag svarade, dom trodde dom tappat bort den hemma eller i bilen. Dom kom och hämtade telefonen 10min senare. Hans ansiktsuttryck när han fick tillbaka sin telefon var tack nog men vi fick en flaska kattvin som tack :)

Bra dag, imorgon blir det rådgivning med plattsättaren. Kanske riva lite fler
väggar runt och i badrummet.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1333982147.128301.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1333982169.260818.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1333982186.584832.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1333982214.018740.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1333982250.183478.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1333982472.082427.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1333982757.475396.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
60x30cm outnyttjad yta. Kanske inte känns mycket, men många bäckar små. Speciellt i vårat badrum som redan känns ganska litet.

Tycker ni vi borde byta avloppsröret när vi ändå håller på eller duger det i 50 år till?
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1333983740.027072.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1333983754.298774.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1333983768.006495.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt rören, tar väl inte så mycket tid å pengar.
 
Noseone: sant. Kapade rören idag. Det var tur att jag inte bara tänkte att "dom kan nog sitta där, har inte belastats så mkt. Halva röret var fullt av guck och äckel ifrån vasken, som stelnat. Imorgon ska jag ta mig till nån som kan VVS som kan visa mig hur jag "proppar" rör. Fick ett par lådor med VVS-grejer (more or less nya), så jag som aldrig sysslat med vatten satt och skruvade isär dom få delar som det satt ett kopparrör, så jag tror jag fattar hur jag ska göra, och varför det blir tätt. Men ska kika på det närmare som sagt imorgon.

Annars händer det inte mycket, mesta tiden går åt att städa undan, flytta saker ifrån "renoverings-zon" till "Safe-zon". När det är klart blir det till att flytspackla golv och kanske tom. börja lägga golv i köket.
 
Kul läsning, hoppas du håller det där med att inte stanna efter 50% :). Angående de kapade rören, alltid skönt att byta när man ändå är igång. Men vet du hur föreningen ställer sig till att pilla med sådant själv? Bodde i lägenhet förut och vill minnas att alla ej synliga vattenledningar fick man inte röra. Kan vara bra att antingen kolla upp eller prata tyst om =).

Good Job!
 
Goteborg skrev:
Kul läsning, hoppas du håller det där med att inte stanna efter 50% :). Angående de kapade rören, alltid skönt att byta när man ändå är igång. Men vet du hur föreningen ställer sig till att pilla med sådant själv? Bodde i lägenhet förut och vill minnas att alla ej synliga vattenledningar fick man inte röra. Kan vara bra att antingen kolla upp eller prata tyst om =).

Good Job!
Köpte två skruvventiler idag, som jag sätter mot köksdelen medans jag tar ner väggen. Då blir jag av med massa vattenrör som bara är ivägen, och skulle jag göra fel har jag en original ballofix att stänga av med som sitter bakom. Inga skarvar eller liknande kommer byggas in eller göras svåråtkomliga, dom hamnar innanför inspektionsluckan i badrummet. Fast du har rätt, dom lär vara kinkiga ;)

Fast, alla permanenta rör och rörinkopplingar har jag en vvsare till, samma med el och tätskikt. vågar inte annat!

Och nää, jag kan ju inte sluta på 50%, jag har ju redan kommit 50% så nu kör jag 50-100 ;D
 
Mycket rolig tråd att följa! :) Hoppas du orkar fortsätta uppdatera i samma goda takt!
 
Installerat två ballofixer med en plugg i slutet (just in case) :)

Badrumsvävtapeten nere i dom två första väggarna som ryker. Ingen återvändo nu direkt! Tog ner för att lättare kunna skruva ner gipset. Uppdate när jag skapat ett nytt badrum med såkallad "öppen planlösning".
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1334415765.129918.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1334415810.504985.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1334415836.532257.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny plan. Öppen planlösning mellan badrum och kök. Perfekt, man kan laga mat på toaletten! ;)

Sparar toa sålänge som möjligt. Men tätskiktet känns sisådär!!
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1334420388.801586.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1334420415.402915.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1334420434.731068.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kattvovven skrev:
Ser att under en lång tid så har jag missat att fota. Lång historia kort. Min chef ber mig att jobba längre, mot att han står för en hantverkare som spacklar och målar väggarna. Kändes som en bra deal eftersom jag absolut inte kan spackla, och mitt lilla försök på väggen blev som skit. När vi åker bort en vecka på semester och hantverkaren ska börja spackla tre rum, med släta betongväggar och allt som kan tänkas behöva får vi känslan av att vi kommer komma hem till tre fina rum. Efter semestern åker vi direkt hem från Arlanda för att titta hur lägenheten ser ut, längtat hela semestern.. när ví kliver in i första rummet är det nästan klart, småsaker kvar. Ser bra ut!

Andra rummet. (Garderoben) ser vi att han spacklat 40% av spåren för elen, i omgångar (!), vad i helvete? Väggarna är gjorda till 70%, fläckvis här och var.

Sista rummet, sovrummet, här är allt han gjort att spackla 30cm av spårningen och inget mera. Konstigt tycker vi. Går och kollar tidsrapporten... 40 timmar (!)

Jag ringer upp hans chef för att diskutera tidsåtgången, innan jag sagt något sänker han tiden från 40 till 30 timmar.. efter det ber jag honom att inte komma tillbaka och vi får jaga fatt på lite riktiga hantverkare :/
Varför kommer det ner så många slangar från taket för? :)

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Varför kommer det ner så många slangar från taket för? :)

//Patrik
Tyst!




Jag tänkte totalt fel så jag drog slangen parallellt till spotarna. Blev aningens idiotförklarad när elektrikern kom ditt och undrade varför jag hade en 12benad bläckfisk i taket. Insåg att jag nog varit trött och dragit en slang till varje spot :) ops. Vi ska fixa det! :D
 
Aha, okej. Ja, jag blev lite fundersam. :p
Duktigt jobbat i övrigt!

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.