Hej.
Jag är ute efter en fristående internetradio som kan köra spotify. Den ska kopplas in på ett surroundsystem och behöver inte ha någon högtalare. Känner någon till en apparat med dessa egenskaper?

KRAV:
Ska kunna köra spotify.
Ska vara fristående och inte kräva att datorn är igång.
Ska ha inbyggd FM-radio.
Ska ha någon form av utgång så jag kan koppla in den på vanliga ljudanläggningen.

En vanlig mobiltelefon fixar nog detta, liksom min vanliga PC men jag hade tänkt mig en liten "radio" som står på sin plats i rummet.
 
Du skriver att du är ute efter en internetradio med spotify sen i krav spec ska den ha Fm-radio ?

Förutsätter att du skrivit fel ang fm-radio då det knappast finns i en vanlig pc (utan ovanligt instickskort eller dongle) och ovanlig i en mobíl numera

Så då föreslår jag Sonos connect/zp90 den har lågnivåutgång till som passar din hemmabio
den har internet radio och inbyggd spotify ingen display så en ios/android platta med bordstativ
blir den synliga delen eller så styr du bara med ios/android telefon
 
tomlan skrev:
Förutsätter att du skrivit fel ang fm-radio då det knappast finns i en vanlig pc (utan ovanligt instickskort eller dongle) och ovanlig i en mobíl numera
FM radio finns väl i alla mobiler? T.om min nya Xperia S har det....
Har inte iphone det?


Sent from my LT26i using Tapatalk
 
gadu^ skrev:
FM radio finns väl i alla mobiler? T.om min nya Xperia S har det....
Har inte iphone det?


Sent from my LT26i using Tapatalk
Flåt.. trodde alla använde iphone;)
fm radio är så 1900 tal:cool:
 
nikasp
iPhone har faktiskt inte inbyggd radio, tro det eller ej

OT: Plockade just ut en iPhone 4S till jobbet efter att under åren ha haft Nokia, SonyE (vanliga och Android) och senast BlackBerry i jobbet (helt suverän). Har varit skeptisk till iPhone och Apple i flera år men är nu ganska såld efter en vecka med den. Skärmen och telefonen tvekar aldrig, känns som att allt bara funkar hela tiden. Har samma känsla med sambons MacBook. Jag kör själv Lenovo X121e hemma nu och har haft många IBM och Dell i jobbet. Lär nog sluta med en iPad och senare en MacBook :) - jag försökte verkligen stå emot.

gadu^ skrev:
FM radio finns väl i alla mobiler? T.om min nya Xperia S har det....
Har inte iphone det?


Sent from my LT26i using Tapatalk
 
För att svara på frågan så kolla på logitechs squeezebox och Philips streamium om du hittar något som passar. Är display ett krav? Så du slipper starta tvn för att navigera?
 
nikasp
Förresten, varför just FM radio? Är det så att du vill att den skall fungera helt utan ditt nätverk? Köper du en maskin med stöd för "internetradio" så kan du ju lyssna på "vanlig" Radio på det sättet, dvs P3 eller vad man nu önskar

Jag har en lite äldre Freecom Music Pal som har internetradio och streaming från min server (dock inte spotify) men den saknar vanlig FM mottagare, men jag använder dne för "vanlig" radio
 
Squeezebox radio har inte line-out, endast en hörlursutgång, ibland tveksam ljukvalitet att koppla till stereon
 
nikasp
Ajdå, och på den vanliga finns ingen display va?

MMR skrev:
Squeezebox radio har inte line-out, endast en hörlursutgång, ibland tveksam ljukvalitet att koppla till stereon
 
nikasp skrev:
iPhone har faktiskt inte inbyggd radio, tro det eller ej
Använder radion dagligen, så det blir ingen iPhone för mig. :thumbdown:

(Sorry for OT)

Philips'en på NetOnNet verkar ju intressant med Spotify...
 
nikasp
Med dataabonnemang och så länge du inte är i fjällen (utanför täckning) så kan du lyssna i alla fall så det är inte ett så stort praktiskt bekymmer. Nya tider :)

gadu^ skrev:
Använder radion dagligen, så det blir ingen iPhone för mig. :thumbdown:

(Sorry for OT)
 
tomlan skrev:
Du skriver att du är ute efter en internetradio med spotify sen i krav spec ska den ha Fm-radio ?

Förutsätter att du skrivit fel ang fm-radio då det knappast finns i en vanlig pc (utan ovanligt instickskort eller dongle) och ovanlig i en mobíl numera
Det var faktiskt rätt med FM-radio - även om det kanske är onödigt i många fall. Det jag vill kunna göra är att enkelt och smidigt lyssna på radio. Om ljudet kommer över IP eller FM spelar nog egentligen ingen roll, och skulle internet vara nere så kan jag alltid ta min mobil och koppla in direkt i ljudanläggningen med 3,5 mm stereoplugg.

Huvudsaken är att det är smidigt och lättanvänt utan att man behöver hålla på och starta upp en dator eller liknande. Man ska bara kunna slå på radion.
 
De flesta "internetradio" fungerar lika smidigt som FM tycker jag, med fördelen att utbudet är betydligt större, Sveriges Radio har ju ett flertal kanaler som endast sänds på web/internet och inte i FM
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.