kickassford skrev:
mina två st 1500 liters tankar gick på nästan 40k har ja för mig. hade dock blivit betydligt billigare att beeställa en 3000 liters men av ytrymmesskäl var det inget alternativ.

Jag skulle avråda bestämt från hemmabyggda rektangulära tankar.
kolla på förstärkningarna i en fabrikstillverkad så förstår du nog varför.

Edit: husqvarnas tankar är god för 1 bar, extuna mfl kör 1.5 har ja för mig och därför är dom dyrare

det blir ingen hemmabyggd tank utan en tank av en licenssvetsare som normalt svetsar alla rör till kylanläggning som ligger på ca 30bars tryck o även amoniaktankar till detta. så han har nog koll på läget.. men tack för omtanken..
 
okej det var en annan femma då kanske. tänkte bara varna då jag sett och hört många som tänkt köra vanliga hemmabyggda tankar eller villaoljetankar direkt på tillochmed slutna system med 1.5bars övertryck.

tillockmed vissa rörmockare har rekomenderat detta. :x
 
kickassford skrev:
okej det var en annan femma då kanske. tänkte bara varna då jag sett och hört många som tänkt köra vanliga hemmabyggda tankar eller villaoljetankar direkt på tillochmed slutna system med 1.5bars övertryck.

tillockmed vissa rörmockare har rekomenderat detta. :x
ja de finns folk till allt. o vissa(en större del av alla känns de som) rörmockare borde inte få kalla sig rörmockare, när jag satte in min panna som jag har idag (en viadrus 30kw + 1500L ack) så hjälpte en bekant mig me de (o enligt honom så va ju han kung på allt vad vvs hette) de sluta me att han fick komma tillbaka 3 ggr o göra om och allt skulle gå på 4-5 tusen för installationen, de sluta på 15000:- o dum i huvet som man är så betala jag de.. så den här gången gör jag de själv, kan absolut inte allt men kan garanterat göra de bättre än han..
 
absolut. gör det själv så blir det bäst och framförallt som DU vill ha det. men ta det inte för sent på året bara så du har lite tid på dig att klura ut saker o ting utan att frysa ihjäl.

själv så bytte jag system aldeles för sent på hösten och var tvungen få igång värmen snabbt så jag hade inte tiden att lära mig installera allt själv. Såhär i efterhand ångrar jag mig, det blev dubbelt så dyrt och inte alls som jag ville ha det varken i form eller funktion..

men man lär sig ju å andra sidan av andras misstag ;)
 
Redigerat:
Köpte en rektangulär tank på 5,5 kbm från tanksvets, kollade runt lite och dom var billigast. Jag fick ge knappt 50.000:- och den har alla tänkbara anslutningar samt två solslingor på totalt 30m.

Dom var kanonbra att ha o göra med!

MEN jag varnar dig, det kommer inte funka bra med en 50 kw panna med så liten vedvolym till den jättetanken!

Jag kör med Atmos nya 50kw som har större vedvolym än Baxis motsvarande och jag behöver tre fulla ilägg vid tanktemp på tex 45/40/30 för att ladda tanken, vi pratar 10h eldning!

Hade gjort om det hade jag satsat på en större panna, kanske 75kw.
 
ma skrev:
MEN jag varnar dig, det kommer inte funka bra med en 50 kw panna med så liten vedvolym till den jättetanken!

Jag kör med Atmos nya 50kw som har större vedvolym än Baxis motsvarande och jag behöver tre fulla ilägg vid tanktemp på tex 45/40/30 för att ladda tanken, vi pratar 10h eldning!

Hade gjort om det hade jag satsat på en större panna, kanske 75kw.

Hej. Hur varmt laddar du tanken? Jag har samma panna som dig och 4000l tank. Har jag 35 grader rakt igenom så får jag elda en och en tredjedels laddning för att komma till 85grader. Det låter som din panna inte går riktigt rätt. Hur har du ställt spjället på framsidan? Mitt är ställt ca ett halvt varv öppet.

Sen får du inte in så mycket ved som specen säger. Kör jag med 50cm så blir det knappt 170l.

5.5m3 borde bli perfekt till två ilägg.

Mvh Gordon
 
ma skrev:
Köpte en rektangulär tank på 5,5 kbm från tanksvets, kollade runt lite och dom var billigast. Jag fick ge knappt 50.000:- och den har alla tänkbara anslutningar samt två solslingor på totalt 30m.

Dom var kanonbra att ha o göra med!

MEN jag varnar dig, det kommer inte funka bra med en 50 kw panna med så liten vedvolym till den jättetanken!

Jag kör med Atmos nya 50kw som har större vedvolym än Baxis motsvarande och jag behöver tre fulla ilägg vid tanktemp på tex 45/40/30 för att ladda tanken, vi pratar 10h eldning!

Hade gjort om det hade jag satsat på en större panna, kanske 75kw.
baxin har 185L vedvolym. vad har atmosen?
 
GordonE skrev:
Hej. Hur varmt laddar du tanken? Jag har samma panna som dig och 4000l tank. Har jag 35 grader rakt igenom så får jag elda en och en tredjedels laddning för att komma till 85grader. Det låter som din panna inte går riktigt rätt. Hur har du ställt spjället på framsidan? Mitt är ställt ca ett halvt varv öppet.

Sen får du inte in så mycket ved som specen säger. Kör jag med 50cm så blir det knappt 170l.

5.5m3 borde bli perfekt till två ilägg.

Mvh Gordon
Jag värmer tanken till ca 90-95 grader rakt igenom, har provat koka tanken men det går inte, pannan har däremot kokat ett par ggr.

Upplever att när man kommer över 80 grader tar det lång tid för att komma högre.Det går ganska fort upp till 80.
En anledning till att jag får lägga i fler ilägg kan vara att jag eldar med ganska krokig ved ibland, blir en del luft.
 
det verkar variera ordentligt med priserna från husqvarna. hursomhelst är dom mycket bra att ha å göra med samt billigast av alla tanksvetsare jag kollade med (6-7st).

men blir det inte helt andra krav på pannrum o rökgångar när man kliver över 60kw panneffekt? tycker mig ha läst det nånstans.
 
Redigerat:
obba skrev:
baxin har 185L vedvolym. vad har atmosen?
Jag mätte min DC50GSX för ett par veckor sen och kom fram till följande.

Vedlängden man kan få in i denna panna är 58cm. Räknar jag på det och mäter upp resten så noggrant jag bara kan så hamnar jag på 194L allt som allt. Räknar man sedan ned till 50cm vedklabbar så blir det bara 167L. Max vedlengd på denna panna enligt bruksanvisningen är 53cm, då är den maximala volymen man kan få in 177L. Specad volym är 210L enligt atmos.cz

Baxi solo innova sägs ha 185l, stämmer det så är pannorna i princip likvärdiga i volym.
Det vore fortfarande bra om någon kunde mäta.
 
Jag kan rekommendera Extuna, jag köpte mina skräddarsydda 6kBm där i höstas och jag har för mig att jag betalade 10,50kr/liter.

Med vänlig hälsning, Danne
 
pointman87 skrev:
Jag kan rekommendera Extuna, jag köpte mina skräddarsydda 6kBm där i höstas och jag har för mig att jag betalade 10,50kr/liter.

Med vänlig hälsning, Danne
9,30 litern sa dom till mig i torsdags. extuna skulle ha 65000 för en 7kubikare + frakt o husqvarna skulle ha 48750:- + frakt för en 6kubikare båda ink moms
 
Stora acktankar börjar bli väldigt dyra! För att inte tala om platsen de behöver? Frågan är om det inte börjar finnas marknad för en effektreglerad vedpanna från ETA eller Fröling snart? Men en aningen bredare effektområde? Säg mellan 10-40 kW? Då skulle man slippa dessa 6-7 kubiks monster och ändå ha hyffsad eldningskomfort!
 
obba skrev:
9,30 litern sa dom till mig i torsdags. extuna skulle ha 65000 för en 7kubikare + frakt o husqvarna skulle ha 48750:- + frakt för en 6kubikare båda ink moms
Du får tänka på att husqvarnas tank endast är godkänd för 1bar, och extunas är godkänd för slutet system, dvs 1,5bar. Därav den stora skillnaden på priset..
 
obba skrev:
9,30 litern sa dom till mig i torsdags. extuna skulle ha 65000 för en 7kubikare + frakt o husqvarna skulle ha 48750:- + frakt för en 6kubikare båda ink moms
Det var som f_n. Tänk att man aldrig kan ha flyt med priset...
Jag har 2st 2,6kBm tankar noga räknat, den ena är tom och den andra består av en förvärmeslinga och en 300l förrådsberedare. Det kostade 65000:- ink frakt efter lite kohandel.

Med vänlig hälsning, Danne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.