Spolbilen skadade källartrappan och deras försäkringsbolag (Trygg Hansa) vill endast betaler hälften av kostnaden för reparation pga huset är från 40 talet.

Jag har bestridat deras förslag och krävde att dom täcke hela reparations kostnad, eftersom det var inhet fel med trapphuset innan och vi vågar inte använder trappan längre pga skadan.

Spolbilen var här på kommunens räkning pga problem i den kommunala dagvatten ledningar.

Hjälp!
 
Vad hände med källartrappan?
 
Sidoväggen har buktat ut 10cm och sprukit.

Spolbilen körde alldeles för nära och tyngden orsakade skadan. Satt i köket med min morgon kaffe och hörde den knackande smällen.....
 
Muraren vill har 20 000 kr för att laga.... vill helst inte betala hälften själv!!!
 
Körde spolbilschauffören in på eget bevåg eller anvisade du honom vart han skulle köra? Har du ngn bild på skadorna?
 
Dom körde in själv, Jag satt i köket!

ab787ec9.jpg

4d71859d.jpg

35094e41.jpg

118fddc4.jpg

e48ca2f5.jpg

a8d480e8.jpg

Första offert jag fick på reparation var på 45 000kr, då dom skulle gräva upp halva uppfarten och sätt dit en betongvägg.
Andra offert från muraren var under hälften, men då skulle han laga den på något vis utan att gräva upp.
 
Mycket intressant fall!

Ge dig inte! Denna typ av ärenden hanteras enligt min uppfattning ofta fel av försäkringsbolag.

Om det är helt klarlagt att skulden ligger på spolbilsfirman (vilket det verkar vara) har du rätt att få skadan åtgärdad utan kostnad med också utan förtjänst. Det är förtjänsten av en reparerad trappa som kan diskuteras men i ditt fall är det närmast solklart; du tjänar inget nämnvärt på att trappan blir fixad jämfört med hur trappan var innan. Om trappan tex blir ommålad och du brukar måla om trappan med jämna mellanrum finns en förtjänst och detta skall du då betala för. Det är dessutom din situation som gäller; om inte du målar om trappan ibland och inte tänker sälja huset inom snar framtid är det inte någon förtjänst för dig om den blir ommålad...

Men en betongtrappa som endast lagas låter mer som något som kan vara en möjlig försämring eftersom det är lätt att missa någon liten spricka som efter något år tar in vatten och trappan fryser sönder. Jag föreslår att du säger detta till f-bolaget men att det ändå är ok med en lagning om den görs noga och utan någon som helst kostnad för dig.

Edit: jag kanske ska tillägga att jag inte är jurist :p
 
Bara en tanke, som egentligen inte ändrar något, bara nyfiken... och svara ärligt.

Om chauffören hade frågat dig om var han skulle köra;
Hade du anvisat en bit från källartrappen för att du visste att den väggen var utsatt/klen.
Eller.
Hade du, lyckligt ovetande om trappans kondition anvisat samma väg, eller inte haft någon anvisning?

Edit: Saknades negering...
 
Redigerat:
Clearly..

Du hade en oskadad mur. Nu är den skadad. Dom betalar.
 
Håller faktiskt med mycke_nu. Det är väl knappast relevant i det här fallet när muren byggdes. Sen kan jag tycka att om nu försäkringsbolaget tycker att TS ska betala hälften av kostnaden så är det möjligen aktuellt om allt grävs upp och en helt ny mur gjuts och man får en avsevärd mycket bättre lösning än vad som fanns när lastbilen körde sönder muren. Men det gäller inte om man tar in en murare som lappar och lagar det som blivit skadat. Och hur det nu skulle gå till utan att gräva upp något är lite av en gåta.

Så det måste rimligtvis gå att komma överens om en kompromiss där muren lagas utan att TS blir ekonomiskt drabbad. Annars så kan man väl räkna på den ursprungliga offerten på 45 000:-, TS får hälften av kostnaden av försäkringsbolaget och anlitar muraren för att hjälpligt lappa ihop muren utan att drabbas av någon kostnad förutsatt att det alternativet är estetiskt OK och hållbart på lång sikt.
 
@JOW:
Ärligt talat, det var andra eller tredje gången en spolbil hade varit här skickat från kommunen, den dag som trappan blev skadade tänkte jag bara "oh, nu kommer dom igen....." och gick iväg till jobbet!

Märkte då att han hade varit väldigt mycke närmare huset/trappan denna gången eftersom spolbilen hade lämnat djupa spår i gruset...... Det var kanske första gången jag funderade över hur mycket en fulllastat spolbil kanske väger!
 
JOW skrev:
Bara en tanke, som egentligen inte ändrar något, bara nyfiken... och svara ärligt.

Om chauffören hade frågat dig om var han skulle köra;
Hade du anvisat en bit från källartrappen för att du visste att den väggen var utsatt/klen.
Eller.
Hade du, lyckligt ovetande om trappans kondition anvisat samma väg, eller inte haft någon anvisning?

Edit: Saknades negering...
Svårt att vet hur stark eller svag en mur är oavsett ålder och rimligen borde det åligga chaffören av ett tungt fordon att inse riskerna med ett tungt fordon och undvika eventuella risker. Hur ska en privatperson med en mur som stått i 70 år kunna avgöra hur nära en tung lastbil kan köra utan att muren kollapsar?
 
Nog måst spolbilen ha kört väldigt nära, bara decimeter från muren? Hade han hållt sig någon meter ut gissar jag att detta aldrig hänt, oavsett skick på muren. Jag skulle strida till det bittra slutet för att få detta fixat utan egen kostnad.
 
hammer skrev:
Andra offert från muraren var under hälften, men då skulle han laga den på något vis utan att gräva upp.
Som mr_bygg var inne på så undrar jag hur detta ska gå till. Jag är inte murare men de kunskaper jag har i ämnet säger mig att det är HELT omöjligt att fixa muren på ett tillfredsställande sätt utan att gräva upp. Det verkar dessutom mycket opraktiskt och kommer ta många timmar extra för muraren vilket till slut kanske inte lönar sig jämfört med att gräva. Men som sagt, det allvarligaste invändningen är att muren inte kommer bli lika hållbar som tidigare om man gör på det viset. Lägg upp en tråd under Grund och markarbeten med frågor om detta. Givetvis går det att laga muren, men inte utan att gräva upp.
 
Så här ser jag det... Den som har beställt lastbilen är skyldig att se till att det går att komma fram... Sen så kör ju inte chauffören en dm ifrån muren/staketet om han inte måste, antagligen har det t ex stått en bil eller nåt parkerad så han inte kunde hålla ut...

Om man beställer en lastbil måste man vara säker på att marken håller där han ska åka...

Jag fattar det som att kommunen beställt lastbilen, och då borde det vara dom som ska stå för kostnaden... Chauffören har inte gjort nåt fel enligt mig.

Sent from my LT15i using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.